Edsbyn - Välkomna till Ellevio!

Vi på Ellevio är väldigt stolta att få välkomna dig till oss och vårt elnät. Här kommer vi att uppdatera med de senaste nyheterna, svara på de vanligaste frågorna och publicera annan information som kan vara till nytta för dig.

edsbyn_landskap_840x420.png

Den 17 oktober tar vi över elnätet. Du behöver inte göra någonting, ditt avtal kommer automatiskt att flyttas över till Ellevio.

Hur vill du ha din faktura?

Innan den 17 oktober behöver vi veta hur du vill ha din faktura som framöver kommer skickas till dig månadsvis. Om du inte gör något val kommer vi att automatiskt ge dig samma fakturametod du tidigare har haft, om du inte har betalt via autogiro. Du kan välja mellan e-faktura, autogiro, e-postfaktura samt pappersfaktura. Tänk på att om du har anslutit dig till Kivra kan din faktura komma dit om du tidigare har haft pappersfaktura.

Teckna om ditt autogiro

Ansök om autogiro via din bank tidigast den 1 oktober om du fortsatt vill betala via autogiro. Du kan också fylla i en blankett och skicka den till oss så att den är oss tillhanda senaste den 14 oktober.

Håll dig uppdaterad vid strömavbrott

Strömavbrott kan vara både planerade och hända plötsligt. Oavsett vilket så vet vi att du som kund vill ha information snabbt. Du kan få information vid strömavbrott genom sms eller e-post och följa ditt strömavbrott med uppdateringar, prognos och vad det beror på.

Uppdatera dina kontaktuppgifter och anmäl dig på Mina sidor eller Energikonto om du är företagare.

Du hittar även aktuella strömavbrott och kan själv anmäla ett strömavbrott via avbrottskartan.

Håll koll på elen!

Att hålla koll på din elanvändning är smart, både för ekonomin och för klimatet. Med vår app med en mängd smarta funktioner kan du bättre hålla koll på din elanvändning och dess klimatpåverkan.

Läs mer om appen här

Energikonto – för företag

Som företagare håller du bäst koll på elen på Energikonto. Logga in och ta del av information om din anläggning, elanvändning och fakturor. Och glöm inte att uppdatera dina kontaktuppgifter.

Vilka är Ellevio?

Ellevio är Sveriges största renodlade elnätsföretag med nästan en miljon kunder och över 7 800 mil elnät, vilket motsvarar sju varv runt jorden. Vi har lång erfarenhet och historik av att bygga, underhålla, driva och utveckla elnät i Sverige och har vuxit under flera decennier. Idag står vi inför vår största utmaning – elektrifieringen av Sverige och förberedelsen inför framtidens ökande behov av el. Vi driver sedan tidigare elnät i Dalarna, Hälsingland, Gästrikland, Värmland, Närke, Västergötland, Stockholmsregionen, på västkusten och nu – i Edsbyn med omnejd. Frågor kring Ellevio – kontaktuppgifter här.

Elhandeln

Vi är bäst på elnät och därför tar Fyrfasen Energi över Helsinge Elhandel från och med den 1 juni 2022. Du ska ha fått ett brev från Helsinge Elhandel med mer information. Du som sedan tidigare bor i vårt nätområde kommer även få ett brev från oss om att bytet har skett och när Fyrfasen Energi tar över

Vattenkraftverken

Precis som med elhandel är Ellevios styrka vår specialisering på elnät och därför har Edsbyns Elverks tre vattenkraftverk sålts till Downing Hydro.

Nyfiken på vad vi gör redan nu i Hälsingland?

Vi jobbar ständigt med att förbättra elnätet för att vädersäkra och modernisera det - Våra projekt som pågår just nu i Hälsingland.

Kontaktad?

Vi har fått information om att kunder blivit kontaktade av någon som utger sig för att representera eller samarbeta med Ellevio och uppmanar kunden att lämna ut personuppgifter eller logga in med mobilt BankID. Ellevio kontaktar inte dig med erbjudanden och rabatterade priser samt efterfrågar inte personuppgifter och BankID via telefon.

Vanliga frågor och svar

Nej det kan du inte, Ellevio säljer ingen el.

Detta innebär att du även behöver teckna ett avtal med ett elhandelsföretag för den el du använder, om du inte gör ett eget val av elhandelsföretag så anvisar vi dig därför till GodEl. Du kan enkelt jämföra elavtal på Elpriskollen.

Vi på Ellevio ringer inte upp eller skickar ut sms till våra kunder gällande avtal, erbjudanden, rabatter eller specialpriser. Vi använder oss inte av någon telefonförsäljning och vi samarbetar inte med någon tredjepartsaktör som till exempel bedriver verksamhet genom att erbjuda tjänster gällande samfakturering eller upphandling av avtal.

När du som kund ringer in till vår kundservice kommer du i samtal med vår rådgivare bli ombedd att identifiera dig med BankID, om du inte har tillgång till BankID finns det andra sätt för vår kundservice att identifiera dig som kund. Detta gör vi för din och vår säkerhet så att vi vet att vi pratar med rätt person.

Sms får du som kund från oss på Ellevio gällande till exempel avbrottsinformation och aktivering av solcellsanläggning. Om du, eller någon annan i ditt ställe, tecknat ett avtal där anläggningen för tillfället inte har någon el skickar vi ett sms som behöver besvaras innan återkoppling av el kan göras.

Om du har frågor och funderingar kring avtal och försäljning kan du som privatperson besöka Konsumenternas Energimarknadsbyrå eller Konsumentverket, är du företagskund kan du kontakta Svensk Handel.

Konsumenternas Energimarknadsbyrå sammanställer en lista gällande de företag som många personer kontaktar byrån om där personer behöver hjälp gällande en pågående tvist, listan innehåller som haft flest frågor de senaste 12 månaderna.

Ellevio har valt att endast äga och driva elnät. Det betyder att vi inte säljer elen till dig, det gör ett elhandelsföretag. Har du frågor om elhandel, kontakta ditt elhandelsföretag.

Information från: Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 23 februari 2022

Hjälpte den här sidan dig?