EU-parlamentet: Totalstopp för fossildrivna bilar från och med 2035

Elbil och laddning

Europaparlamentet har röstat för att förbjuda försäljning av nya fossildrivna bilar och skåpbilar från 2035. Lagstiftningen ingår i EU:s stora klimatpaket Fit for 55. Men är förslaget realistiskt och hur kommer Sverige att klara utmaningen? Vi har pratat med Ellevios affärsutvecklingschef, Kristofer Fröjd.

Om inte andra tekniska alternativ kommer fram betyder det att förbränningsmotorer ersätts av elmotorer från och med 2035. Ellevios affärsutvecklingschef, Kristofer Fröjd är odelat positiv och välkomnar ett konkret slutdatum för fossildrivna bilar.

Att det blir tydliga spelregler och att vi får ett slutdatum för försäljning av bensin och dieselbilar är mycket bra. Det behövs och det är viktigt att det kommer på EU nivå. Det som jag personligen gillar är att det finns så mycket samsyn både ifrån politiken, biltillverkarna och näringslivet och kunderna – alla vill ställa om till klimatsmarta lösningar och då kan vi inte fortsätta att sälja bensin-och dieselbilar helt enkelt.

Lagen innebär att om 13 år ska alla bilar som säljs i EU vara fossilfria. Är det realistiskt?

– Jag tycker denna lagstiftning är rätt och ett måste. Sedan kan man alltid argumentera om det exakta datumet. För Sveriges del är jag övertygad om att vi klarat av ett tidigare datum. Men flera länder i Europa har en lång väg kvar på flera viktiga områden.

Vad beror det på och vilka är deras utmaningar?

– Det handlar inte bara om att kunna tillverka och erbjuda elbilar till kunderna. De måste också ha rätt förutsättningar för att kunna köpa elbilar vilket inkluderar att priserna ska vara jämförbara med bensin- och dieselbilar. Det ska finnas en laddinfrastruktur och elmixen ska vara tillräckligt grön. Med det menar jag att om en stor del av energimixen är kolkraft eller naturgas kommer elbilens positiva klimatprägel inte vara lika tydlig. Det är många saker som ska fungera för att nå målet om ett hållbart klimat.

Vad innebär det här för Ellevio?

– Vi har alltid haft ett fokus på klimat och hållbarhet, men det är klart att det har intensifierats under senare tid. Vi har gjort och gör stora ansträngningar för att bygga upp morgondagens elnät som ska klara minst en fördubbling av elkonsumtionen till 2045.

Hur påverkar elektrifieringen av industri- och transportsektorn Ellevio?

– Ja, det är två stora krafter som påverkar vår verksamhet, helt klart. Vi har sedan 2019 aktivt arbetat med vårt koncept Ellevio Smart Laddinfra som fokuserar just på att proaktivt kunna analysera, dimensionera och bygga morgondagens laddinfrastruktur för våra kunder och samhället i stort.

Hur arbetar Ellevio med elektrifieringen rent konkret?

– Vi testar hela tiden nya lösningar för att kunna anlägga laddinfrastruktur snabbare och mer kostnadseffektivt. Vi testar också olika tekniker för att kunna styra exempelvis laddgator. Och vi arbetar med alla slags typer av laddinfrastruktur – från villaladdning till komplexa marina laddlösningar. Vår interna organisation som arbetar med elektrifieringen av transportsektorn växer hela tiden.

Vilka utmaningar har Ellevio?

– Transportsektorn är ett område i ständig förändring så vi måste hela tiden vara nyfikna och villiga att testa nya saker. Samtidigt måste vi se till att vi rullar ut en elnätsinfrastruktur som kan hantera det energi- och kapacitetsbehov som vi har idag och kommer att ha framöver.

Hur många laddpunkter har vi i Sverige?

– Idag finns det omkring 14 500 publika laddpunkter och vi skulle behöva komma upp i cirka 90 000 laddpunkter till 2030. Det är en tillväxt med cirka 10 000 laddpunkter per år. Det är svårt att säga exakt hur många publika laddpunkter som behövs, men att det behövs många fler än idag det vet vi säkert.

Hur ser laddinfrastrukturen i Sverige ut jämfört med andra länder?

– Fjolårets siffror visar en ökad försäljning av elbilar med 106 procent* men de publika laddpunkterna ökade bara med 23 procent**. Det här är ett tecken på att vi måste öka takten ytterligare gällande utbyggnaden av publik laddinfrastruktur.

Kommer vi hinna få dessa laddpunkter i tid?

– Det kräver stora investeringar för laddoperatörer samt för elnätet som kommer att ta tid. Därför är det viktigt att vi redan nu lägger till en högre växel, effektiviserar ännu mer och ser till att bygga den infrastruktur som behövs för att driva elektrifieringen av transportsektorn. Idag går det alldeles för långsamt.

Men vad kan vi göra för att påskynda utbyggnaden?

– Jag låter som en pappegoja då jag alltid säger samma sak, men åter igen – tillståndsprocesserna tar alldeles för lång tid. Den måste effektiviseras. Den andra väldigt viktiga frågan kopplat till just elnätet är att elnätsföretagen måste kunna få bygga på prognos. Idag är ellagen utformad på ett sätt som gör att vi inte kan göra det, och då kommer vi aldrig att hinna ”lägga rälsen före tåget” om jag kan uttrycka mig så.

Ser du några positiva tendenser som berör utbyggnaden?

– Ja, absolut. Vi ser att aktiviteten har ökat enormt under det senaste halvåret och vi har säkert minst fem gånger så många affärsdiskussioner och projekt nu jämfört med slutet av förra året. Det är oerhört kul och hoppingivande!

* Källa: Mobility Sweden.
** Källa: Branschorganisationen Powercircle.