”Den som väntat på en elbil för sitt behov har väntat färdigt”

Elbil och laddning

Årets elbilsmässa eCarExpo i Stockholm slog publikrekord med 16 000 besökare. Foto: Mats Genberg/ eCarExpo

Intresset för elfordon ökar för varje år. I myllret bland de senaste elbilsmodellerna, elcyklar, designade laddboxar, solceller, laddstolpar, cirkulära snöskotrar och en flygande elbåt spanade teamet från Ellevio Smart Laddinfra in årets trender på eCarExpo i Stockholm.

Årets elbilsmässa eCarExpo i Stockholm slog publikrekord med 16 000 besökare. Fredrik Gustafsson är ansvarig för Smart Laddinfra på Ellevio, vilket betyder att han har ett övergripande ansvar på Ellevio för allt som har med utbyggnad av laddinfrastruktur att göra. Fredrik har haft elbil ett tag men det här var första gången han besökte elbilsmässan på Friends Arena i Stockholm.

– Jag slogs av att det här inte bara är en mässa för entusiaster utan för oss alla. Det märks verkligen att Sverige ligger i framkant vad gäller e-mobilitet. Jag tyckte det var väldigt kul att se att hela spektrumet av bilar som fanns representerade, från kompakta Ora 300 till Ford F150 Lightning och allt där emellan. Den som väntat på en elbil för sitt behov har väntat färdigt.

Teamet från Ellevio Smart Laddinfra. Från vänster:
 Erik Johansson, Business Development Manager; Fredrik Gustafsson, Head of Smart Charging Infrastructure och Albin Kjellberg, Senior Business Development Manager. 

Fanns det något som var extra intressant? 

– Nya och innovativa laddlösningar som zpark, som kombinerar elbilsladdning och motorvärmaruttag och som har en ny prototyp med ett väldigt smäckert och infällt ladduttag för villor. Och såklart E.ON:s portabla snabbladdare ”E.ON Drive Booster” med integrerat batteri. Branschen är helt klart duktig på att hitta lösningar på de utmaningar som finns.

Vilka trender upptäckte du? 

– Jag tycker det var intressant med alla kinesiska elbilsföretag som nu satsar på Europa (Xpeng, Ora, Aiways, BYD, Hongqi). Det blir spännande att se hur de kommer påverka marknaden. Vi noterade också att trenden med stora SUV:ar håller i sig.

Saknade du någonting på mässan? 

– Det fanns elbilar, elcyklar, elmotorcyklar, en elbåt och en elgrävmaskin. Kanske dags att även ta in ellastbilarna? Vi har många framstående svenska aktörer så det hade varit kul att se någon av dem på mässan. Men då kanske mässan behöver växa ännu mer.

Behövs en elbilsmässa överhuvudtaget?

– Absolut! Det är en intressant arena både för branschen och för privatpersoner. Här kan man se och förstå hur utbudet av elbilar och laddlösningar ser ut och inspireras av hur snabbt utvecklingen går framåt.

7 spaningar från mässan

  1. Ljuset i tunneln börjar synas

    Pandemi, krig och lågkonjunktur har drabbat produktionen av elfordon. Brist på komponenter, fördröjda leveranstider och prishöjningar är också orsaken till att försäljningen minskat globalt. Men äntligen börjar det ljusna och i dagsläget har vi bättre leveransförmåga än vi haft de senaste två åren, konstaterade Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden.

  2. Energikrisen snabbar på omställningen

    Flera av mässans föredragshållare konstaterade att energikrisen snabbat på omvandlingen till grönare transportmedel inom samtliga fordonskategorier.

  3. Smidigare laddning

    Appar som inte fungerar kommer inte vara något problem framöver då tekniken ”Plug and Charge” blir allt vanligare. Du stoppar in kontakten i bilen, laddaren förstår direkt vilken bil det är som laddas och kommunicerar köpet till betalningsoperatören som debiterar bilägarens konto som är kopplat till bilen. ABB visade även upp sin laddrobot som elbilsracingen NXT Gen Cup använder sig av. En robot som inte bara laddar utan även öppnar och stänger laddlocket.

  4. Laddboxen blir även en inredningsdetalj

    Laddboxen går alltmer mot att bli en accessoar, en inredningsdetalj på huset. Fler färger och olika design på boxarna väntas framöver.

  5. Solceller snart på var mans hus

    Solcellssegmentet går fortsatt lysande trots det höga räntetrycket och amorteringskraven som gör privatekonomin ansträngd. De som ändå väljer att investera i solceller kommer att tjäna in pengarna betydligt snabbare nu än tidigare. För två år sedan pratade man om en återbetalningstid på 12–13 år, nu ligger den på 6–7 år.

  6. Fler elbåtar snart i våra vatten

    Sveriges vatten kommer att trafikeras av fler elbåtar, både fritidsbåtar och färjor. I april 2024 kommer Stockholms lokaltrafik att sätta in elfärjan P12 på sträckan Stockholm – Ekerö.  År 2030 tror elbåtsföretaget Candelas PR-chef, Mikael Mahlberg, att majoriteteten av alla båtar kommer att vara elektriska och ha bärplan. Uträkningar visar att man då sparar 95 procent av bränslekostnaderna.

  7. Cirkulärt är framtiden

    Fordon lämnas tillbaka till tillverkarna så att man kan livstidsförlänga dem och sälja på nytt. På så sätt minimerar man miljöeffekterna. På samma sätt skulle man kunna återvinna fordonsbatterier. Problemet (om man nu ska kalla det för ett problem) är att ”second life” på batterier inte hunnit få så stor spridning än då dagens batterier håller väldigt länge.

    eCarExpo Stockholm återkommer till Friends Arena första helgen i februari 2024. eCarExpo Göteborg kommer att hållas första helgen i december i år på Svenska Mässan. På ecarexpo.se hittar du mer information.

Sidan uppdaterad 10 april 2024

Hjälpte den här sidan dig?