Almedalen torsdag: Digitalisering, topplistor och folkabussar

Nyheter

Kristofer Fröjd provkörde folkabussen i modern tappning.

Kristofer Fröjd summerar torsdagen i Almedalen. En stekhet dag som för Ellevios del mycket handlade om digitalisering och elektrifierade transporter.

Almedalsveckan är verkligen en dignande buffé för den samhällsintresserade. Här genomförs mer än 2 000 evenemang om allt mellan himmel och jord, inte minst energi (som kollegan Henrik Bergström skrev om i tisdags). Vi pratar om hur energifrågorna under de senaste åren letat sig ur sitt stuprör och numera diskuteras i helt andra sammanhang än den tidigare smala energinischen. El och elektrifiering är numera en del av samtalen kring fordon och resande, landsbygdsutveckling, samhällsplanering, utbildning och arbetsmarknad. Och så vidare.

En reflektion från dagen, både från paneler jag själv medverkat i och andra jag lyssnat in på, är att vårt narrativ har spridit sig. Det vi pratade om för några år sedan; det stora behovet av investeringar i energiinfrastrukturen för att klara energiomställningen, vikten av snabbare tillståndsprocesser och en långsiktig och framåtlutad reglering, är nu budskap som kommer från aktörer inom transportsektorn, basindustrin och politiker på alla nivåer. Det finns en enighet.

Det blev tydligt under vårt seminarium vid lunchtid, med rubriken ”Nya elprisområden – behövs de”. Vår vd Johan Lindehag diskuterade med bland andra Svenska kraftnät och vi fick lyssna på intressanta kommenterande paneler från näringslivet och politiken. Exakt vart frågan om elprisområden kommer ta vägen är svårt att exakt uttala sig om, men vår tro och förhoppning är att eventuella förändringar föregås av mycket djupgående konsekvensanalyser.

Just den här dagen var också telekom och digitalisering tunga ämnen för oss på Ellevio. Våra representanter ingick i en rad seminarier och möten som handlade om just energisystem, elektrifiering och telekom. Vår vd Johan Lindehag började dagen hos Telia, där han tillsammans med företrädare för KTH, Ericsson och Telia diskuterade digitalisering som en fundamental del av den energiomställning vi befinner oss i. Digitalisering är en förutsättning för det som kallas V2G – eller vehicle-to-grid – det vill säga hur elbilarnas batterier kommer att bli energilager för elsystemet. Det är också en nyckel för de nya marknadsplatserna för elflexibilitet, exempelvis sthlmflex, som styrs av digitala system. De smarta mätare vi installerat hos nästan en miljon kunder är också beroende av digital teknik för att ge insikter i elförbrukning och koppla upp kunderna mot nätet.

Men ett större beroende av elektrifiering och digitalisering kan också skapa risker. Hybridkrigföring, cybersäkerhetsrisker och liknande är hot vi måste skydda både kunder och elnätet från.  ”Vi behöver elektrifiera och digitalisera för att klara energiomställningen. Men vi måste bli världsbäst på digital säkerhet, för ju mer uppkopplade och elberoende vi blir desto större blir sårbarheten. Elektrifiera, digitalisera – men på ett säkert sätt.”, som Johan sa.

Själv höll jag låda i trevligt sällskap hos både Volkswagen och Motorbranschens Riksförbund. Jag stod på samma scen för exakt ett år sedan, och det har faktiskt hänt en hel del inom elektrifierade transporter sedan dess. I utbudet av fordon – jag provkörde till exempel VW nya ”folkabuss på el” – ID.Buzz. Men sida vid sida stod fler modeller från nya bilmärken i alla prisklasser. Men som sagt också i retoriken och diskussionerna.

Till sist: Grattis chefen! Johan Lindehag knep en fin 15:e plats på Dagens Industris lista över mäktigast i energi-Sverige.

/Kristofer Fröjd, chef för strategi och affärsutveckling

Sidan uppdaterad 29 juni 2023

Hjälpte den här sidan dig?