Ladd- och körtid i fokus vid elektrifierad entreprenad

Nyheter

I Gullspång genomför Ellevio under 2024 den hittills den största elektrifierade entreprenaden inom företaget. Där bygger vi sju kilometer nytt lokalnät för att ansluta ett nybyggt ställverk. Såväl arbetsmaskiner, handverktyg, persontransporter och tunga transporter är batteridrivna, med några undantag där ett eldrivet alternativ helt enkelt inte fanns tillgängligt.

År 2022 satte Ellevio ett mål, som ett led i att minska klimatpåverkan från den egna verksamheten, om att senast 2030 gå över till eldrivna fordon och arbetsmaskiner. Sedan dess har ett antal elektrifierade pilotprojekt genomförts, som gett många bra och viktiga erfarenheter.

Snabb utveckling av kapaciteten

Hösten 2024 börjar projektet i Gullspång närma sig sitt slut och Ellevios projektledare, Magnus Brixvik kan så smått sammanfatta hur det har gått. Han konstaterar att för maskinerna har körtiden varit kortare än beräknat och laddtiden tagit längre tid än man har förväntat sig. Det har inneburit en del stressmoment runt tidplan och att batteriet ska ladda ur och maskinen bli stående på olämplig plats.

- Projektet har genomförts i landsbygdsmiljö. Den största utmaningen har definitivt varit kör- och laddtiden för entreprenadmaskinerna. Infrastrukturen runt laddningen behöver lösas och i den här typen av miljö kanske det är portabla batterilösningar det handlar om. Däremot fungerade kranbilstransporten som levererade två nätstationer över förväntan och batteriet hade god marginal med 30 procents laddning kvar efter leveransen.

Två män och en grävmaskin

- Men, utvecklingen går snabbt för entreprenadmaskiner och inom en snar framtid kan man nog köra utan problem en hel arbetsdag. Maskinerna vi använder i projektet är inte mer än ett och ett halvt år gamla, trots det är batterikapaciteten bättre på de som kommer ut idag, säger Magnus Brixvik

Avtalskrav för framtidens elektrifierade entreprenader

Ellevio följde nyligen upp sitt 2030-mål med nya upphandlingskrav för kommande ramavtal inom drift, underhåll och felavhjälpning. Kontraktsbilagan börjar gälla 1 juli 2025 och innehåller också ekonomiska incitament på totalt upp till 60 miljoner kronor. Reaktionerna från branschen har varit väldigt positiva. 
Utöver att styra riktningen genom upphandlingskrav är det också viktigt att hjälpa till med övriga förutsättningar. Det har Ellevios hållbarhetschef Karolina Viksten planer på.

- Ellevio ser över hur vi kan underlätta kring viss laddning av elfordon för entreprenörerna i detta avtal . Den största utmaningen blir förstås att gå över till eldrift ute i skog och mark. Men vilka ska klara den utmaningen om inte vi på Ellevio, menar hon.

Magnus Brixvik, ser att erfarenheten från de genomförda pilotprojekten är en styrka i framtida upphandlingar.

- De starka ekonomiska incitamenten som nu är en del av de nya avtalskraven är betydelsefulla för vägen fram, menar Magnus.

- En viktig möjliggörare i omställningen är samarbetspartners som vill vara med på resan att testa nytt, som vår entreprenör har i det här projektet. Nu kan fler våga att satsa, avslutar han.

 

Så här redovisar Ellevio sitt hållbarhetsarbete

  • Hållbarhetspolicy
  • Väsentlighetsanalyser- Ellevios påverkan, risker och möjligheter utifrån hållbarhetsperspektivet
  • Mål och interna processer som hanterar hållbarhetsfrågor för kontinuerlig utveckling
  • Avtalskrav som beställare

Sidan uppdaterad 13 september 2024

Hjälpte den här sidan dig?