Åtgärder för tryggare elleverans i Kungsbacka och norra Halland

I Ellevios nätområden i Halland och Bohuslän gjordes stora investeringar under 2023 på att förnya, säkra och bygga ut infrastruktur. I områden runt Kungsbacka har det under 2024 trots det inträffat onormalt mycket störningar.

Beräknas klart

Pågående

Vad gör vi?

Under de senaste åren har 18 mil ledningar grävts ner i Norra Halland samtidigt som 150 nya kapacitetshöjande stationer har installerats. Många av dessa projekt är nu i slutfasen och när de kopplas in på nätet kommer det ge oss större möjligheter att åtgärda fel direkt från vår driftcentral. En fortsatt ombyggnation av nätet är grundläggande för att förbättra nätet och medför fortsatta förbättringar i fjärrstyrningsmöjligheter. De närmsta åren kommer vi genomföra ytterligare projekt i såväl det lokala som det regionala nätet.

Hur påverkas du?

De senaste åren har antalet kabelfel varit på en relativ jämn nivå här. Men under 2024 har framförallt södra delarna av Kungsbacka kommun varit hårt drabbat av strömavbrott.

Orsaken till avbrotten är flera. Vi kan se att det framför allt är kabelfelen som ökat i omfattning men det har även varit två stora enskilda händelser på det regionala nätet som orsakat avbrott. Den typen av stora fel medför inte sällan följdfel i det lokala elnätet, vilket vi sett en del av under våren och sommaren.  

Vilka åtgärder har vidtagits?

Ellevio har ett flertal planerade investeringar i området de närmsta åren, både i det lokala nätet och i det regionala. Utöver detta har vi flera pågående aktiviteter vid sidan av dessa investeringar för att hitta och förebygga felkällor. 

  • Analys av samtliga fel genomförs kontinuerligt för att identifiera om felen beror på särskilda kablar i systemet och att finna om det finns någon gemensam rotorsak till de fel som har varit samt åtgärda dessa.
  • Under sommaren 2024 utfördes extra underhållsbesiktningar för samtliga nätstationer i de delar av Kungsbackaområdet som berörts av merparten av störningarna. Där vi har upptäckt behov har extra underhållsåtgärder genomförts.
  • Vi har monterat extra mätutrustning för att hitta orsaken och bättre förebygga de korta avbrotten som många kunder upplevt.
  • Vi har ökat det förebyggande arbetet genom drönarbesiktning och laserskanning, för att i förväg upptäcka eventuella problem i elnätet så att det kan åtgärdas innan strömmen går.
  • Vi arbetar förebyggande mot avgrävningar som en huvudpartner i branschinitiativet Grävallvar. 

Investeringar framöver i lokalnätet

Investeringar framöver i regionnätet

  • Två nya ledningar mot Mölndal och Göteborg samt en ny ledning från Kungsbacka söderut. Dessa kommer att förbättra eltillförseln till området och beräknas vara klara 2029.
  • Billdal ställverk ska förnyas och moderniseras. Arbetet startar under våren 2025 och beräknas att vara klart 2027.
  • Ledningen mellan Onsala och Gottskär ersätts med nedgrävda kablar vilket förbättrar leveranssäkerheten till området. Samtidigt byggs två stationer om och nya transformatorer installeras. Arbetet startade under 2024 och beräknas klart 2026.

När ovanstående investeringar i nätet är färdigställda kommer nätet förändras tack vare att fler fjärrstyrnings- och reservmatningsmöjligheter införs. 

Frågor och svar

Förenklat kan man säga att det är en palett av orsaker på en och samma gång under våren 2024.

  • Lastbilen som rev ner luftledningen. Avbrottet var enormt den dagen och den typen av storstörning kommer alltid med följdeffekter.
  • Ett antal stora fel i regionnätet i början av året. 
  • Kungsbacka ligger i ett exponerat läge mot västkusten med hårda vindar. Det ökar risken för avbrott, och det är därför vi byter luftledning till markkabel så fort vi kan.
  • Det har även förekommit ett antal olyckliga avgrävningar av markkabel som påverkat området.

Tillståndsprocesser för att få bygga ut eller gräva ner är långa. Men det pågår ett löpande arbete för att rusta upp elnätet. Det är väldigt olyckligt att Kungsbacka har varit så hårt drabbat efter årsskiftet.

Kungsbacka och Norra Halland sticker ut i vår statistik i år, och tyvärr inte på ett positivt sätt. Dock har felfrekvensen i Kungsbacka varit relativt stabil tidigare.  

 

Ibland vet vi inte vad som orsakat strömavbrottet trots att vi haft montörer på plats som kontrollerat både utrustning, kablar och säkringar. Det kan också vara så att vi kunnat lösa avbrottet direkt från vår driftcentral genom omkopplingar, och då inte behövt skicka ut någon montör.

Här är två exempel på vad ett sådant scenario kan bero på: 

  1. Korta avbrott som orsakas av yttre faktorer, som trädgrenar eller fåglar som tillfälligt kommit i kontakt med ledningen. Då sker ett automatiskt frånslag innan strömmen tillkopplas igen efter cirka 3 sekunder, förutsatt att inget är i kontakt med ledningen.
  2. Om det uppstår en spricka i en isolator som vid regn blir ledande och orsakar kortslutning. När det sker torkar värmen från felströmmen bort vattnet och strömmen kommer tillbaka. Den här typen av fel kan komma och gå, vilket gör dem svåra att lokalisera.

I båda fallen bevakar vi om strömavbrott upprepas i närtid. Om det gör det skickar vi ut montörer för att felsöka. Under tiden vill vi inte spekulera i vad avbrottet kan bero på, utan väljer då att berätta att vi inte vet. Och det är då vi anger "okänt fel" som orsak.

Din beskrivning ovan stämmer. I de fall vi kan så åtgärdar vi strömavbrottet genom att koppla om i nätet så att kunderna får tillbaka strömmen. Efter detta fortsätter vi med att laga det ursprungliga felet. I detta fall får kunderna information om att strömmen har kommit tillbaka genom omkopplingar.

Det gör det, och alla processer om skadestånd börjar med en skadeståndsanmälan. Vill man göra en sådan anmälan så är man varmt välkommen att höra av sig till vår kundservice.

Kontakt