Ska du flytta? Kom ihåg elen!

Ska du flytta, säga upp eller teckna nytt elnätsavtal? Då kan du som privatperson använda vår onlinetjänst.

Teckna eller avsluta elnätsavtal

Att tänka på innan du säger upp eller tecknar elnätsavtal

  1. Ha uppgifter om bostaden till hands
    Du behöver ange din nya adress (om du flyttar till lägenhet krävs också ett lägenhetsnummer). 
    Som ett alternativ till adress kan du använda anläggnings-id (18 siffror, börjar med 735 999, finns på elmätaren).
  2. Identifiera dig med BankID
    Du behöver BankID för att kunna anmäla din flytt via webben.
  3. Anmäl flytten i god tid
    Det är bra om du anmäler din flytt fem dagar innan du ska flytta.
    Det är en bra regel att hålla sig till, men du kan ofta teckna ett nytt elnätsavtal på kortare varsel.
  4. Har du skyddad identitet?
    Då ber vi dig kontakta vår kundservice via telefon 0771 53 53 00 så hjälper vi dig med avtalet.
  5. Har du en anläggning med produktion av el?
    Då ber vi dig kontakta vår kundservice via telefon 0771 53 53 00 så hjälper vi dig med avtalet.

Frågor och svar

Ja, det räcker inte att med att bara ändra din folkbokföringsadress hos Skatteverket och/eller göra en flyttanmälan hos Adressändring. Du behöver även kontakta oss för att säga upp ditt gamla elnätsavtal och teckna ett nytt avtal om Ellevio äger elnätet på den adress dit du flyttar.

Flyttanmälan gör du enkelt här

Om den nya hyresgästen eller den nya ägaren av bostaden tecknar ett nytt elnätsavtal blir ditt avtal på adressen uppsagt automatiskt. Du behöver då inte själv göra en uppsägning och du får information från oss om att uppsägning är gjord.

Om inget nytt avtal tecknas på adressen måste du själv säga upp ditt gamla avtal, om detta inte görs kommer vi fortsätta att faktura dig för det gamla avtalet.

För att undvika att fakturor skickas ut till dig för ett gammalt avtal ber vi dig därför vara uppmärksam på om en uppsägning skickas ut till dig, om inte behöver du själv kontakta oss och göra uppsägningen.

Privatkunder säger upp sitt elnätsavtal via Flytthjälpen senast fem dagar innan du flyttar ut. För att anmäla flytt via Flytthjälpen behöver du BankID. Har du inte BankID ber vi dig kontakta vår kundservice som hjälper dig att säga upp avtalet, antingen via telefon 0771-53 53 00 eller via vårt kontaktformulär.

Företagskunder säger upp sitt elnätsavtal genom att kontakta vår kundservice på telefon 0771-53 53 00. Uppsägningstiden kan variera för er som företag.

Välj slutdatum för elnätsavtalet till sista dagen du behöver tillgång till el så att du inte blir strömlös. Vi skickar information till ditt elhandelsföretag om att du sagt upp elnätsavtalet.

När elnätsavtalet är avslutat skickar vi en bekräftelse via e-post, Kivra eller post. Läs igenom bekräftelsen så att allting stämmer, vid frågor eller ändringar kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00.


Nej, elnätsavtal kan inte flyttas med eller överlåtas, detta då avtalet tecknas på unika anläggnings-id. Ska du flytta ut behöver du säga upp ditt elnätsavtal och teckna ett nytt avtal för din nya bostad eller lokal.

Uppsägning, och nytt avtal, kan göras genom att använda vår tjänst Flytthjälpen.

För att anmäla flytt via Flytthjälpen behöver du BankID. Har du inte BankID ber vi dig kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig med att registrera flytten.

För företagskunder ber vi er kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi er med flytten.

Om du inte säger upp ditt elnätsavtal och ingen ny kund tecknar elnätsavtal på adressen, är du fortfarande betalningsansvarig och kommer att få fakturor från oss. Det är därför viktigt att du anmäler att du flyttar ut.

Som privatkund har du fem dagars uppsägningstid från den dagen vi tar emot din anmälan. Säg upp ditt elnätsavtal

Företagskunder ringer till vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 för att säga upp elnätsavtalet. Uppsägningstiden för företag kan variera.

Anledningen till att du fått ett avtal med GodEl är att du dagen du flyttade in i din bostad eller lokal, dvs samma dag som ditt avtal med Ellevio startade, inte hade gjort ett eget val gällande elhandlare. Då vi på Ellevio har leveransplikt, och är skyldiga att säkerställa att du även har ett avtal med en elhandlare, har vi anvisat dig ett elhandelsavtal med vår samarbetspartner GodEl.

För att du ska få el till din bostad eller lokal behöver du teckna två olika avtal, dels med elnätsägaren i området (Ellevio) och dels med en elhandlare som du köper själva elen som du använder ifrån. Du kan fritt välja elhandlare, om du är osäker på vilken elhandlare du ska välja kan du jämföra elavtal på Elpriskollen.

Vad händer nu?

Antingen fortsätter du ditt avtal med GodEl, då behöver du inte göra något alls.

Vill du byta ifrån GodEl till annan elhandlare kontaktar du den elhandlare du valt och uppger att du vill teckna avtal. Tänk på att du behöver uppge ditt anläggnings-id när du är i kontakt med elhandlaren, det hittar du på avtalet från oss.

Nej du kan inte överlåta ditt elnätsavtal, om avtalet ska stå på någon annan måste du säga upp avtalet som står i ditt namn och ett nytt avtal tecknas i den nya kundens namn.

Uppsägning, och nytt avtal kan göras genom att använda vår tjänst Flytthjälpen. För att anmäla flytt via Flytthjälpen behöver du BankID. Har du inte BankID ber vi dig kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig att registrera flytten. Enklast är om den person som ska stå på elnätsavtalet kontaktar oss, ditt avtal blir automatiskt avslutat när ett nytt elnätsavtal tecknas.

Uppsägningstiden för privatpersoner är 5 dagar.


Om du är privatperson kan du enkelt teckna ett elnätsavtal via vår tjänst Flytthjälpen, det bör du göra i god tid och helst 5 dagar innan du får tillträde till bostaden. För att kunna använda Flytthjälpen behöver du ha tillgång till BankID, om du inte har det ber vi dig kontakta vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig att teckna avtalet.

Om ni är företagskund ber vi er kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi er att teckna avtalet.

När ett elnätsavtal är tecknat skickar vi en bekräftelse via e-post, Kivra eller post. Läs igenom avtalet så att allting stämmer, vid frågor eller ändringar kontakta vår kundservice på telefon 0771-53 53 00.

Tänk på att du också behöver teckna ett avtal för elen du använder, du kan enkelt jämföra elavtal på Elpriskollen. Om du inte själv väljer en elleverantör får du ett anvisningsavtal från GodEl.

Om du ska flytta till ett hus som producerar egen el, till exempel via solpaneler via taket, behöver du teckna två avtal hos Ellevio innan du flyttar in. Det ena avtalet är för elanvändningen och det andra avtalet är för produktionen av elen. Kontakta vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 och meddela oss anläggnings-id för både produktionen och konsumtionen så hjälper vi dig att ordna de elnätsavtal du behöver.

Vi ber dig observera att du även behöver två elhandelsföretag, ett för din konsumtion och ett för din mikroproduktion. För anläggningar upp till 100A som huvudsäkring gäller mottagningsplikt, det innebär att det elhandelsföretag du har för din konsumtion automatiskt blir mottagare för överskottselen på din produktion. Det är dock viktigt att du kontaktar din elhandlare för att säkerställa att ersättning utgår för överskottselen.

Om du inte själv gör ett aktivt val gällande elhandelsföretag, både för konsumtion och produktion, kommer du anvisas till GodEl.

För anläggningar över 100A gäller inte mottagningsplikt, du som kund måste därför kontakta det elhandelsföretag du önskar teckna avtal med för att säkerställa ersättning för överskottsproduktionen.

Läs mer om ersättning vid produktion av egen el här.

Det som avgör hur mycket du betalar är huvudsäkringens storlek, din årsanvändning av el och vilken form av boende du har. Du kan därför sänka din elnätsavgift genom att byta till en mindre storlek på säkringen och sänka din elanvändning.

Storleken på säkringen anger hur mycket el du kan använda samtidigt, om du t.ex kan sprida ut ditt användande av produkter som kräver el kanske du kan säkra ner.

Läs mer om hur du kontrollerar om du har rätt säkring

Det går inte att förhandla om elnätsavgiften, en och samma prislista gäller för alla kunder i ett elnätsområde. Det du kan göra för att eventuellt sänka kostnaderna ytterligare är att se över det avtal du har med ditt elhandelsföretag.

På denna sida kan du läsa mer om vad du betalar för och vad som påverkar elnätspriserna.


När du ska flytta behöver du alltid säga upp ditt elnätsavtal och teckna ett nytt elnätsavtal för din nya bostad eller lokal, även om du flyttar inom Ellevios nätområde. Uppsägningstiden för privatpersoner är 5 dagar, uppsägningstiden för företagskunder kan variera.

Om du är privatkund kan du enkelt registrera din flytt via vår tjänst Flytthjälpen, du behöver ha BankID för att kunna logga in. Om du inte har BankID ber vi dig kontakta vår kundservice som hjälper dig att registrera flytten, du kontaktar oss via telefon 0771-53 53 00.

Om ni är företagskund ber vi er kontakta vår kundservice så hjälper vi era att registrera flytten, ni når oss via telefon 0771-53 53 00.

Vad behöver jag för att kunna registrera en flytt?

  • Anläggnings-id är den bästa uppgiften för att kunna anmäla flytt, då kan vi säkerställa att flytten registreras korrekt
  • Om du inte har tillgång till anläggnings-id kan du ta hjälp av namnet på den tidigare ägaren, adress (inklusive eventuellt lägenhetsnummer) samt mätartavla-id
  • Datum för flytt

Att tänka på

Du behöver också teckna ett elhandelsavtal för elen du använder. Du kan enkelt jämföra elhandelsavtal på Elpriskollen. Om du inte väljer ett elhandelsföretag får du ett anvisningsavtal från vår samarbetspartner GodEl, detta då vi på Ellevio har leveransplikt och är skyldiga att säkerställa att du har ett avtal med en elhandlare senast dagen då du flyttar in i din bostad eller lokal.

Om du ska flytta till ett hus som producerar egen el, till exempel via solpaneler på taket, behöver du teckna två avtal hos Ellevio innan du flyttar in. Det ena avtalet är för elanvändningen och det andra avtalet är för produktionen av elen. Kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 och meddela oss anläggnings-id för både produktionen och konsumtionen så hjälper vi dig att ordna de elnätsavtal du behöver.

Vi ber dig observera att du även behöver två elhandelsföretag, ett för din konsumtion och ett för din mikroproduktion. För anläggningar upp till 100A som huvudsäkring gäller mottagningsplikt, det innebär att det elhandelsföretag du har för din konsumtion automatiskt blir mottagare för överskottselen på din produktion. Det är dock viktigt att du kontaktar din elhandlare för att säkerställa att ersättning utgår för överskottselen.

Om du inte själv gör ett aktivt val gällande elhandelsföretag, både för konsumtion och produktion, kommer du anvisas till GodEl.

För anläggningar över 100A gäller inte mottagningsplikt, du som kund måste därför kontakta det elhandelsföretag du önskar teckna avtal med för att säkerställa ersättning för överskottsproduktionen. Läs mer om ersättning vid produktion av egen el här.