Har du ännu inte fått din nya elmätare eller missat att boka tid?

Några elmätare har fortfarande inte kunnat bytas ut. Här får du svar på de vanligaste frågorna om elmätare som ännu inte har bytts ut.

En anledning till att din elmätare inte har bytts ut kan vara att den redan uppfyller de nya funktionskrav som ställs på elmätare. Det kan också bero på att vi har försökt att byta elmätaren men att ingen var hemma den bokade tiden, eller att mätplatsen (som är din del av elanläggningen) behöver åtgärdas innan bytet kan genomföras.

Så här går elmätarbytet till

Några veckor innan det är dags för elmätarbytet kommer du att bli kontaktad av oss. Du får då mer information om när vi planerar att genomföra just ditt elmätarbyte. För att det ska gå så smidigt som möjligt ber vi dig att uppdatera dina kontaktuppgifter på Mina sidor. Där kan du också anmäla sms-påminnelse vid strömavbrott.

I samband med mätarbytet stänger vi av elen en kort stund. Räkna med att det blir ett strömavbrott på cirka 15-30 minuter. Avbrottet kan påverka funktioner som portkod, hiss, tvättstuga och internetuppkoppling. Det är därför viktigt att alla i hushållet får informationen.

Mätarbytet utförs av en av våra samarbetspartners, OneCo eller ONE Nordic, som kontaktar dig i god tid med all praktisk information. Teknikerna som utför arbetet i din bostad:

  • ska alltid kunna visa Ellevio-legitimation
  • kör bilar märkta Ellevio samt OneCo eller ONE Nordic 

Så vet du om du har den nya elmätaren

Varje elmätare har ett unikt mätarnummer. Om mätarnumret börjar på 111 eller 131 så har du en ny elmätare.

Du kan kolla vilket mätarnummer din elmätare har genom att logga in på Mina sidor

Frågor & svar

I samband med att Ellevios installatör var på plats för att byta din elmätare upptäcktes brister som klassas som farlig installation, vi som elnätsägare är då skyldiga att informera anläggningsinnehavaren om att anläggningen har brister som behöver åtgärdas skyndsamt.

Bristerna som upptäckts kräver att du kontaktar ett behörigt elinstallatörsföretag för åtgärd, för att hitta ett behörigt företag hänvisar vi till elsäkerhetsverket.

Enligt elsäkerhetslagen (2016:732) är det anläggningsinnehavaren som är ansvarig för att åtgärda påtalade brister. Läs mer om ditt ansvar här.

I samband med att Ellevios installatör var på plats för att byta din elmätare upptäcktes brister på/vid din anläggning och elmätaren kunde inte bytas ut. Vi informerar om detta på olika sätt: muntligen eller via lapp i brevlådan från installatören som var på plats, eller via brev, telefonsamtal eller sms från Ellevio.

Bristerna som upptäckts kräver att du kontaktar ett behörigt elinstallatörsföretag för åtgärd, för att hitta ett behörigt företag hänvisar vi till elsäkerhetsverket.

Har du frågor kring detta är du välkommen att kontakta oss, antingen via de kontaktuppgifter som fanns med i informationen från oss eller via telefon 0771-53 53 00.

Enligt elsäkerhetslagen (2016:732) är det anläggningsinnehavaren som är ansvarig för att åtgärda påtalade brister. Läs mer om ditt ansvar här.

Den farligaste sorten av asbest förbjöds 1975 och ett totalförbud infördes 1982. Det innebär att din anläggning är mer än 40 år och en hel del har hänt sedan mätplatsen byggdes, både kring material och standarder. Asbest är inte ett farligt material när det sitter på plats men hantering av asbest är farligt så som att skruva, borra och såga i asbest. Då frigörs hälsofarligt damm som vi behöver skydda oss mot, samla ihop och deponera på ett säkert och kontrollerat sätt enligt arbetsmiljöverkets standard.

Vi rekommenderar följande åtgärder om du har asbest vid din elmätare:

Om elmätaren är placerad inomhus på en tavla eller platta av asbest bör du flytta ut elmätaren till ett fasadmätarskåp. Du behöver kontakta ett behörigt elinstallatörsföretag som gör en föranmälan gällande servisändring och sen gör installationen. Du bekostar själv elinstallatörens arbete samt det nya mätarskåpet.

Om elmätaren är placerad utomhus i ett skåp innehållande asbest rekommenderar vi dig att byta skåp. Du behöver kontakta ett behörigt elinstallatörsföretag som gör en föranmälan gällande servisändring och sen gör installationen av det nya skåpet. Du bekostar själv elinstallatörens arbete samt det nya mätarskåpet.

Läs mer på Arbetsmiljöverkets hemsida om hur du hanterar rivning av asbest på korrekt sätt, du behöver anlita ett auktoriserat saneringsföretag.

Du hittar även mer information på Elsäkerhetsverkets hemsida, samt kan läsa mer om hur du förhåller dig till asbest och vad det finns för regler kring elmätarskåp.


Viktigt att tänka på:

  • Då mätarbytet innebär ett kortare avbrott kan det vara bra att koppla ifrån känslig elektronik, så som nätadaptrar till datorer.
  • En person över 18 år måste vara på plats (om mätaren finns inne i bostaden) och visa teknikerna var elmätaren sitter.
  • Mätarskåpet måste vara lättåtkomligt.
  • När mätarbytet är utfört kan det vara bra att du kontrollerar att din jordfelsbrytare fungerar som den ska. Om du har värmepump, kontrollera även att denna är i drift efter bytet.
  • Har du egen utrustning kopplad till mätarens laststyrning, kommer den funktionen försvinna i och med mätarbytet.

Att byta ut nästan en miljon elmätare på kort tid är ett omfattande arbete. För att alla ska känna till och förstå vad mätarbytet innebär arbetar vi tillsammans med berörda fastighetsägare, stadsdelsförvaltningar, organisationer och andra relevanta aktörer i samhället.

Information från: Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 12 februari 2024

Hjälpte den här sidan dig?