”Solceller är steg ett i det energismarta hemmet”

Solceller

Gunnar Jönsson, vd på solcellsföretaget 1KOMMA5°.

Efter vinterns rekordhöga elpriser är det högtryck på den svenska solcellsmarknaden. Vi tog ett snack med Gunnar Jönsson, vd på solcellsföretaget 1KOMMA5°, och fick veta allt om villabatterier, etiska solcellspaneler och att framtidssäkra sitt smarta hem.

Hej Gunnar! Vad händer på solcellsmarknaden just nu?

– Branschen befinner sig i en extremt intensiv fas. Vi ser en uppåtgående trend i Sverige som tog fart förra året. Då drevs konsumenterna av hur mycket de oförutsedda elpriserna påverkade ekonomin, och elpriser blev högaktuellt i Sverige. Nu när priserna är lägre vill man ändå kunna förutse hur mycket elen kommer att kosta. Många har sett att det bästa sättet att säkra elpriset är att ha en egen produktionsanläggning på taket.

– Solcellskunderna är idag både mer försiktiga och mer utbildade än tidigare. De vill veta vad de får för pengarna och vilken typ av solceller som passar dem bäst. Marknaden är mognare helt enkelt, och det miljövänliga tar man som en självklarhet.

Vad är konsumenterna mest intresserade av?

– En helhetslösning. Man har fått upp ögonen för andra typer av smarta energiprodukter som kan hjälpa till att säkerställa en jämn och hållbar energiförsörjning i hemmet.  Villaägaren har börjat inse att det kommer många framtida tjänster och möjligheter med batterier och laddboxar, och man vill vara säker på att man kan bygga vidare på sin anläggning.

– Vi går ju mot att solcellerna jobbar tillsammans med andra enheter i hemmet för att maximera både den ekonomiska och den miljömässiga nyttan. Solcellerna producerar el, men kommunicerar med både luftvärmepumpen, laddningen av bilen och villabatteriet. Kunderna vill framtidssäkra, och solcellerna är steg ett i det energismarta hemmet.

Ni har nya, hållbara paneler i ert utbud, närmare bestämt den enda europeiska panelen med europeiskt kisel och 25 procent läge klimatavtryck. Hur går det till?

– Vi på 1KOMMA5° vill leda solcellsbranschen och se till att den blir bättre samtidigt som kunderbjudandet blir bättre. Det innebär ett stort ansvar. Solceller kommer många gånger från Asien och produktionen är inte alltid hållbar, varken sett till klimatpåverkan eller arbetsvillkor. Fabriken drivs ofta med kol och brytningen av kisel är ifrågasatt. Vi vill göra hela leveranskedjan mer miljövänlig och etisk, och har beslutat att ta hem hela produktionskedjan till Europa inom två år.

– Vår nya premiumpanel, med europeiska garantivillkor, är en etisk solcellspanel med lägre klimatavtryck i produktionen. Den innehåller kisel från Europa, främst från Tyskland. Den sätts fortfarande samman i Asien men med 25 procent lägre klimatavtryck. Vi har kontrollanter med i hela produktionskedjan och kvalitetstestar den i Europas största solforskningsinstitut för vetenskaplig och teknisk forskning inom solenergi.

Hur ser du på framtiden för solceller i Sverige? Kommer vi i kapp Tyskland?

– I Tyskland sitter det solceller på var och vartannat tak, men vi är på god väg även i Sverige. Det gröna avdraget på 20 procent har varit en god hjälp. Nu ser vi att många vill passa på att installera solceller innan årsskiftet, givet att det finns en osäkerhet kring den nya regeringens klimatpolitik och huruvida stödet kommer att finnas kvar.

– Den svenska marknaden är fortfarande ung, men den har mognat. Alla känner någon som har solceller, man kan känna sig trygg och jämföra olika aktörer. Solceller ligger i tiden och är fortfarande en god investering. De flesta kunder kan se ett positivt kassaflöde redan första året.

Intresserad av solceller?

Sidan uppdaterad 26 maj 2023

Hjälpte den här sidan dig?