Tryggt på långresan med fler snabbladdare längs vägen

Nytt från Ellevio

I januari 2024 fanns det nästan 600 000 laddbara bilar i Sverige. Många som tvekar inför att köpa en elbil har uppfattningen att laddinfrastrukturen inte är tillräckligt utbyggd. Och kanske oron för att hitta ladd är som störst när man är på långresa med bilen. Men de senaste åren har våra traditionella ”bensinstationer” rullat ut så kallade superchargers i en snabbare takt.

Att snabbladda är nog som vanligast när du är på en längre resa med bilen. För bara ett par år sedan kunde man behöva stå i kö ganska länge för att få ladda längs vägarna i semestertider. Men det har ljusnat betydligt.

Mattias Ångström är ansvarig för E-mobility på OKQ8. Just nu bygger de ut med mer än 800 supersnabbladdare på minst 150kW, på sina ca 300 bemannade servicestationer i Sverige. Som jämförelse finns det idag i Sverige drygt 3000 snabbladdningspunkter*, så kallade DC-laddare, vilket innebär laddare från 50kW och uppåt. 

Mattias, hur går det med utrullningen och vilka utmaningar ser du?

- Vi verkar inte bara i Sverige utan även i Danmark. Svårigheten generellt i Europa är elnätskapaciteten. Det är svårt att få tillgång till elen på rätt plats. I Sverige har vi, jämförelsevis, ändå ett ganska robust nät. Till 2026 ska vi bygga 1 100 laddpunkter i Sverige och Danmark men det kommer att behövas fler. Vi har sagt att alla bemannade stationer ska ha minst en laddare.

Kommer den klassiska ”macken” att förändras i och med elbilsladdningen?

- Vi utvecklar kontinuerligt våra servicestationer och nu öppnas det upp nya möjligheter. Handelsplatser kan bli nya samarbetspartners. Det kan också bli så att vi kombinerar med andra tjänster och vidareutvecklar biluthyrning, biltvätt eller caféer. Och finns nätkapaciteten så kan en station med enbart ladd vara placerad inne i stadskärnor, vilket inte har varit möjligt för vanliga bensinstationer sen ganska lång tid tillbaka.

Sist men inte minst, alla dessa betalningsappar. Hur ser ni på den tekniken?

- Ja, de vill man ju slippa. Det vi gör nu är att alla laddare har en vanlig kortterminal och det är väldigt likt det traditionella sättet att betala, avslutar Mattias.

Fredrik Gustafsson, chef laddinfrastruktur på Ellevio, hur ser det ut med utbyggnad av snabbladdare i Stockholm? 

- Det går riktigt bra! Etableringen av snabbladdning har nu tagit fart och vi har flera aktörer som etablerar snabbladdning i och nära city.

Och kapaciteten för snabbladdare, vad händer där?

- Här jobbar vi verkligen på att snabba upp våra processer. Ett exempel är att vi nu, till skillnad från tidigare, på 10 dagar ger en pris- och kapacitetsindikation till kund. På så vis kan vi snabbt guida kunder till rätt kapacitet och plats med detta som beslutsunderlag vid etablering av snabbladdare.- Ibland kan det vara lokala utmaningar kring kapacitet och då förstärker vi nätet så att vi kan leverera. Förstärkningar kan ta tid men även här jobbar vi på och tar fram temporära lösningar vilket kan vara exempelvis batterier eller villkorade anslutningar, avslutar Fredrik.

*Källa Power Circle

Vi hjälper dig att skaffa laddbox

Tillsammans med Eways erbjuder vi ett brett sortiment av laddboxar med tillbehör, allt för att passa dina behov. Med laddboxarna från CTEK och Chargeamps så kan du med Ellevios app schemalägga din laddning smart, det vill säga när elpriserna är som billigast.

Läs mer och se våra erbjudanden

Ellevio Energy Solutions AB

Sidan uppdaterad 19 februari 2024

Hjälpte den här sidan dig?