"Female Legends har gett mig en grupp som jag kan känna att jag tillhör"

Nytt från Ellevio

Linda Hansen Barna, styrelseledamot och kommunikatör i Female Legends.

Ellevio har sponsrat föreningen Female Legends sedan 2017. Föreningen erbjuder ett Community för tjejer och icke-binära som håller på med alla former av e-sport och gaming, från gräsrots- till proffsnivå. En utav de som är engagerade i Female Legends är Linda Hansen Barna, styrelseledamot och kommunikatör i föreningen. Vi tog en pratstund med Linda om hennes eget spelande, jämställdhetsutmaningarna inom e-sport och hur hon haft användning av sina spelerfarenheter i andra sammanhang.

Hur startade ditt intresse för gaming?

– Mitt intresse för gaming började tidigt. Vi hade ett Nintendo 8-bitars när jag var liten som jag spelade mycket på. Sen när jag började högstadiet blev det väl mer PC-spel. Och någonstans där blev det väl lite konstigt att man var tjej och gameade så jag höll det lite hemligt. Jag brukade säga att jag hade utegångsförbud så att jag kunde sitta hemma och gamea.

– När jag började gymnasiet så kom ADSL och man kunde börja spela mer, jag fastnade för Counter- strike för att man kunde tävla i det. När jag började spela online så märkte jag hur stor skillnad det var i hur man blev behandlad som tjej.

– I Counter-strike så är man fem personer i ett lag, så det var ofta jag och fyra killar. Tre av dem var alltid väldigt snälla men det var alltid en som var ett äckel på något sätt eller elak. De flesta var ju snälla men det var ju alltid någon.

De killarna som inte var äckliga utan elaka. Hur kunde det ta sig i uttryck?

– Det kunde vara att man kickades ut och inte fick vara med och spela. Eller att de sa att man var dålig. Minsta fel så fick man kritik. Eller så idiotförklarades man och de mailsplaina innan det var ett begrepp. Så som att de förklarade grundläggande saker för mig trots att jag var bättre än dem. Det kunde också vara kommentarer som ”ja men du hade tur den här matchen” eller ”du är ganska bra för att vara tjej”. Så fanns det bra killar som sa ifrån men de flesta var tysta och det var också jobbigt.

– Så jag hittade andra tjejer som spelade på nätet för IRL hade jag inga tjejkompisar som spelade. Då kunde jag hitta styrkan bland dem och få backning av att andra upplevde samma sak. Så det blev att jag bara spelade med tjejlag istället för i lag med killar som tidigare. Det var ju så ovanligt vid den tidpunkten så hörde man om en annan tjej som spelade så skrev man till henne ”Hej, är du också tjej? Jag med!” så blev man kompis. Vi drogs nog till varandra helt enkelt för att tillsammans kunde man bara kunde spela och ha kul.

Hur kom du i kontakt med Female Legends?

– Jag följer mycket spelvärlden i sociala medier och hade sett dem lite här och var. Jag tyckte att de gjorde bra grejer så när jag såg att de sökte folk till styrelsen så sökte jag. Det här var efter att jag fått barn och haft en liten paus i gameandet. Vilket jag tror är vanligt att man har, men jag ville komma tillbaka och göra skillnad.

Sen har Female Legends gett mig en grupp som jag kan känna att jag tillhör. Man blir kompisar direkt. På så sätt har jag fått tillbaka mitt självförtroende genom att tillhöra ett Community.

Vilka jämställdhetsutmaningar ser du inom e-post och gaming?

– Att tjejer ska våga prova, våga spela och våga satsa. Många tjejer håller liksom tillbaka och har bestämt sig för att tjejer inte kan bli bra på e-sport. Det finns ju förebilder men främst så spelar man i tjejlag, det finns ännu inte riktigt några som brutit sig loss och spelar med män. Vilket jag tycker är tråkigt och lite märkligt. Vad beror det på? Skulle det vara att tjejer inte är tillräckligt bra? Det har jag svårt att tro. Mer troligt är att det beror på att tjejer måste bli insläppta och accepterade av killar och män.

Finns det andra saker som skulle kunna underlätta för kvinnor att ta plats?

– Att man börjar bjuda in i tonåren så att man behåller tjejerna och ger dem självförtroende att våga fortsätta. Och bra att bjuda in bara kvinnor och icke-binära till till exempel hackaton. För det man ser är att de i mixande sammanhang blir lite mer osäkra och när man är bara tjejer så vågar man ta plats och göra fel. Det kan vara bra att exkludera för att i längden inkludera.

Finns det initiativ som jobbar med mäns synsätt?

– Ja det finns ju föreningen MÄN som jobbar generellt med mansnormer och de jobbar även med gaming och är med på exempelvis Dream Hack. Sen så finns ju också e-sportens code of conduct, hur man ska bete sig och många organisationer har nolltolerans mot sexism och trakasseriet. Men det stoppar män som beter sig illa snarare än att lyfta tjejer. Man måste jobba från båda fronterna tänker jag.

Har du haft nytta av de här kunskaperna i något annat sammanhang utanför e-sporten?

– Ja jag jobbade som lärare ett tag och då var det väldigt tacksamt att kunna använda det här med gamification i undervisningen. Att använda sig av spelmekanik för att motivera eleverna var ett sätt att ta sig an uppgifter som de redan var vana vid.

– Jag använder det även mycket med min son, han har en NPF-diagnos och har en del kommunikativa- och sociala utmaningar. Att kunna mötas i ett spel har varit väldigt fint för där kan vi exempelvis samarbete utan att använda språket, vi hittar sätt att kommunicera i spelet och vi har kunnat öva på känslor genom att exempelvis spelfigurerna visar hur de känner. Spel har blivit ett sätt där jag och min son kan mötas på lika villkor.

Sista frågan, råd till andra kvinnor och icke-binära som vill komma igång och spela?

– Bara gör det! Female Legends och liknande Communitys erbjuder en väldigt fin gemenskap och alla är varmt välkomna. Det tekniska kan man exempelvis lära sig via YouTube. Många spel idag är också byggda på ett sätt så att det bara är att sätta igång.

Female Legends

Female Legends är ett community för tjejer och icke-binära som håller på med e-sport och spel.

Läs mer om Ellevios sponsring och samarbeten här.

Information från: Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 12 juni 2024

Hjälpte den här sidan dig?