Viktiga watt - nu rycker ambulansen ut med el

Elbil och laddning

Josefin Ekerstrand och kollegan Stefan Mellberg vid den nya elambulansen. Foto: Anna Hållams

— Den är tyst och behaglig, säger ambulanssjuksköterskan Josefin Ekerstrand som tar ”appen” till hjälp för att hitta närmaste snabbladdare.

Den varningsgula ambulansen 335-7110 är ett av de senaste tillskotten i Stockholms stora ambulansflotta med en mängd olika fordon för olika så kallade prehospitala situationer. Uppdraget för den här bilen är i första hand lite lugnare uppdrag, men den blanka Mercedesen är utrustad med blåljus, redo för utryckningskörning i den täta trafiken om det plötsligt skulle behövas — när man exempelvis befinner sig närmast ett hjärtstopp. På utsidan ser bilen ut ungefär som vilken ambulans som helst, men en liten lucka vid vänster framskärm tillsammans med texten Zero Emission avslöjar att just denna är smått historisk — den är nämligen helt eldriven. Ett tydligt tecken på att laddbara alternativ snart kommer att slå igenom också bland landets utryckningsfordon.

— Det känns som att det är på gång, säger Josefin Ekerstrand som fick köra premiärpasset tillsammans med ambulanssjukvårdaren Stefan Mellberg.

— Jag frågade till och med den första patienten om jag fick ta en bild och föreviga resan, berättar hon.

Den nya ambulansen har en räckvidd på cirka 25 mil, vilket normalt räcker för ett arbetspass. Foto: Anna Hållams

Tyst med skön komfort

Trygg el i Stockholmsområdet och fungerande laddning är förstås en oerhört viktig fråga när det handlar om livsviktiga transporter. Josefin Ekerstrand är inte orolig, men säger att det nu handlar om att ”lära känna” bilen och hur den fungerar i olika väder och med varierande last.

— Man kan välja ecodrive, ecodrive plus och sportläge med snabbare acceleration och hårdare inbromsningar. Vi kommer att köra på eco så länge vi inte behöver köra prio 1, säger hon och syftar på uppdragen som innebär larm.

— Vi räknar med 25 mil på full ”tank” och bilen går ungefär 14–23 mil på ett pass har vi räknat ut så vi klarar oss ganska bra, men tror att vi kommer att behöva ladda en gång per pass.

Josefin Ekerstrand berättar att man har skaffat ett kort kopplat till en av de stora drivmedelskedjorna och kan se i en app var närmaste snabbladdare finns.

— Till en början kändes det lite ovisst men nu känns det tryggare. Det finns många laddstationer idag och vi kan använda vårt kort ganska brett. Plus att det finns en rast på 30 minuter inlagd varje dag då vi kan ladda.

Och bilen, säger hon — den är jättetyst, med skön komfort.

— Detta är nog framtiden, det känns jätteroligt och häftigt att få vara med om!

Elambulansen är tyst och väldigt behaglig att arbeta med. Foto: Anna Hållams

 

Sidan uppdaterad 11 april 2023

Hjälpte den här sidan dig?