Största laddgatan i Sverige - hittills

Elbil och laddning

Sveriges största laddgata invigdes på Valhallavägen i Stockholm.

Stockholms transporter elektrifieras i allt högre takt och den publika laddinfrastrukturen står i fokus. Tillgången ligger än så länge steget efter behovet men målet är satt - staden ska kunna erbjuda minst 50 000 laddpunkter till år 2030. Nu behövs en snabbare framfart och bakom kulisserna arbetas det fokuserat.

Ellevio, flera biltillverkare, Stockholms stad och laddoperatörerna har sedan ett år tillbaka inlett ett samarbete i Elektrifieringspakten för att bland annat undanröja de hinder som finns för en snabbare utbyggnad och utveckla de gemensamma processerna.

Listan över gemensamma insatser lokalt för att det ska uppnås innehåller både förenklingar, snabbare tillstånd, samverkan och ökad proaktivitet. Men också att arbeta för en storskalighet i utbyggnaden genom mer omfattande utrullningar av laddstolpar.

Laddinfrastrukturen är avgörande

På Valhallavägen har operatören Milepost invigt Sveriges just nu största laddgata, med 59 nya laddpunkter. Laddgatan invigdes under överinseende av bland annat energiminister Khashayar Farmanbar och Ellevios vd Johan Lindehag. Laddgatan på Valhallavägen är ett bra exempel på en beställning av ett stort antal laddpunkter, som också ansluts samtidigt.

- Den här anslutningen var ett drömscenario, säger Albin Kjellberg, senior affärsprojektledare inom laddinfrastruktur på Ellevio.

- Förutom en kund som ville och kunde lägga en stor beställning och dessutom rulla ut all laddning på en gång, så hade vi i det här fallet även ledig kapacitet i elnätet. Det gjorde att att vi kunde ansluta laddgatan relativt snabbt.

Det är trångt i Stockholms elnät. Kan Ellevio göra något åt kapaciteten om den saknas där laddinfrastruktur behövs?

- Elnätsinfrastruktur tar tid att bygga ut och innebär mycket planering, fortsätter Albin Kjellberg.

- I grunden handlar det om att vi vill komma in i ett så tidigt skede som möjligt i laddoperatörernas projekt för att i tid kunna planera för hur vi ska utveckla elnätet, avslutar Albin Kjellberg.