Då blir det stopp för fossilbilar i storstäderna

Elbil och laddning

Göteborgs kommunalråd Emmyly Bönfors (C) och Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm (MP).

Stockholm och Göteborg förbereder sig för fullt för att klara målet om en fossilfri innerstad. Göteborg kan bli först med ett pilotprojekt som handlar om zoner för fossilfria fordon. Och även i Stockholm händer spännande saker, berättar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Göteborg planerar för ett pilotprojekt med totalförbud på vissa platser för fossildrivna fordon, så kallade miljözoner 3. I dag finns endast Miljözon 1 och 2 i Sverige som tillåter vissa renare bilar med förbränningsmotor.

stad-700x350.jpgPilotprojektet innebär att man väljer ut ett nybyggnadsområde. Och om det testet faller väl ut kan det bli aktuellt med fler områden på sikt.

– Skillnaden att testa i nybyggnadsområden är att de boende redan från början vet vilka premisser som gäller. Jag vill se en utsläppsfri stad eftersom vi ju har som mål att vi ska ha ett klimatavtryck nära noll år 2030, säger Göteborgs kommunalråd Emmyly Bönfors (C) till nyheterna på tv4.se.

stad2-700x350.jpgFlera projekt på gång även i Stockholm

Även i Stockholm satsar man stort på att få en utsläppsfri innerstad till år 2030, berättar trafikborgarrådet Daniel Helldén och ger tre exempel:

  • Stockholm kommer att få 100 000 nya laddplatser till senast år 2030 men redan år 2026 räknar vi med att ha kommit halvvägs.
  • Stockholm stad äger tre stora fastighetsbolag (Familjebostäder, Stockholmshem och Svenska Bostäder) med cirka 80 000 lägenheter. De kommer alla att få parkeringsplatser med tillhörande laddplatser.
  • Vi kommer att få flera laddgator och en mängd laddstolpar runt om i staden. Alla som väljer att skaffa en elbil ska utan problem kunna ladda den, lovar Daniel Helldén.

Vill ändra parkeringslagstiftning

Daniel Helldén berättar att Stockholm Stad hoppas på en ändrad parkeringslagstiftning.

– Den nya parkeringslagen skulle innebära att elbilsägare skulle få betala en lägre parkeringsavgift och dessutom en betydligt lägre trängselskatt än de som fortfarande kör fossildrivna bilar. Det ska kännas lätt för alla att äga en elbil, säger trafikborgarrådet.

Hur kommer laddhybrider att betraktas?

– Flera laddhybrider har redan en teknik som innebär att så fort bilen kör in i stan så går den automatiskt över till el. Vi har en kontinuerlig dialog med bilindustrin och räknar med att de flesta laddhybrider kommer att ha den här tekniken i framtiden.

Vilka utmaningar ligger närmast?

– Vi har flera utmaningar. Först och främst ändringen av parkeringslagstiftningen. Därefter vår dialog med privata fastighetsvärdar som även de måste erbjuda laddmöjligheter för sina hyresgäster. Vi fortsätter också vår dialog med bilindustrin om produktionen av utsläppsfria fordon.

Fakta om miljözoner


Miljözon 1: Här ställs endast krav på tunga fordon. Grundregeln är att en tung lastbil eller buss får köra i miljözon 1 i sex år från första registrering, innevarande år oräknat.

Zon 2: Omfattar personbilar som uppfyller utsläppskraven enligt Euro 5 eller 6. Från och med juli 2022 måste alla dieselbilar i zonen uppfylla Euro 6-normen.

Zon 3: Här får endast elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar som uppfyller Euro 6 köra. Vad gäller tunga fordon får även laddhybrider köra här om de uppfyller Euro-6 normen.

Källa: Vi Bilägare