Kan batteribyte bli ett seriöst komplement till laddning av elbilar i framtiden?

Elbil och laddning

Nios batteristation i Kungälv. Varje station rymmer tolv batterier, kan utföra just tolv byten i timmen och ser designmässigt ut som en stor låda med carport.

Under senare år har det kommit flera elektriska produkter, som exempelvis elsparkcyklar och elektriska truckar inom industrin, där batteribyte har medfört att man snabbt kan fortsätta köra maskinen utan längre stopp. Nu lanseras samma tanke i Sverige för elbilar.

Ingen har väl missat trenden med elektriska hemma-hos-verktyg där man får med ett extra batteri. När det ena batteriet laddat ur byter man bara till det andra och jobbar vidare. Samma koncept handlar det om när man pratar om batteribyte, eller så kallad battery swapping, för fordon. System för batteribyte har funnits ett tag för elsparkcyklar och elektriska truckar men nu ser vi även batteribyte dyka upp som alternativ för elbilar och elmotorcyklar.  

– En av de tydligaste fördelarna med batteribyte är att det går väldigt snabbt, på bara några minuter. Vilket är mycket snabbare än de snabbaste snabbladdarna som finns idag. Så det är en klar fördel för kommersiella transporter, som exempelvis taxi och övrig, säger David Mowitz, expert inom eltransporter på branschorganisationen Power Circle.

David Mowitz
David Mowitz, expert inom eltransporter på branschorganisationen Power Circle.

Urladdat batteri byts mot fulladdat

I Kina, som har tagit en stark position i utvecklingen av elfordon, har batteribyte som ett seriöst alternativ till laddning funnits ett tag. Nu växer marknaden för batteribyte i många andra länder utöver Kina. I Sverige har kinesiska Nio, som första fordonstillverkare mot privatmarknaden, under senaste året lanserat fem elbilsmodeller med möjlighet till batteribyte och sju batteribytesstationer. Stationer där man också kan ladda sina batterier om man hellre vill det.

Fördelar tydligast för kommersiell trafik

För tung trafik, och lättare frakttransporter i staden kan batteribyte leda till att man kan ha mindre batterier och på så sätt mer last i bilen. Men det finns också en annan aspekt som kan göra att batteribyte kan bli ett seriöst alternativ till laddning i framtiden.

– Som elnätsägare finns det fördelar med batteribyte, eftersom man laddar den här typen av batterier väldigt långsamt. Så stationerna behöver inte ha tillgång till lika hög effekt, och det gör att belastningen på nätet blir mindre, berättar Fredrik Gustafsson, ansvarig för Smart Laddinfra på Ellevio.

Fredrik Gustafsson
Fredrik Gustafsson, ansvarig för Smart Laddinfra på Ellevio.

Snabbare laddning och högre kilowatt

För Ellevio är det viktigt att ha koll på utvecklingen av elektriska fordon och olika laddsystem, då man som elnätsägare måste se till att kunna möta framtidens behov av el i näten.

– Än så länge är det laddinfrastrukturen som utvecklas snabbast i Sverige och Europa, och trenden går mot att man vill ha snabbare och snabbare laddning. Utvecklingen vi ser nu handlar både om hur mycket effekt man kan få ur själva laddaren, och hur mycket bilen kan ta emot. Idag byggs snabbladdare på upp till 350 kilowatt, och den effekten kommer att räcka till alla personbilar för en lång tid framöver, säger Fredrik Gustafsson.

Den svåra nöten att knäcka, menar Fredrik Gustafsson, rör den tunga trafiken som kör längre sträckor och som kommer att behöva väldigt mycket högre effekt vid laddning för att de inte ska behöva stå och vänta för länge.

– För att den tunga trafiken som går långa sträckor ska kunna ladda snabbt pågår det just nu även en utveckling av supersnabba laddare, så kallad MCS-laddare med mycket högre kilowatt.

Statistik kring elfordon i Sverige 2023

  • Det finns drygt 4 614 publika laddstationer och 32 605 laddpunkter, varav 2 924 med snabbladdning
  • 539 144 laddbara personbilar rullar på de svenska vägarna.
  • 19 186 lätta lastbilar och 441 tunga lastbilar är registrerade.

Källa
Elbilsstatistik.se 

Sidan uppdaterad 28 november 2023

Hjälpte den här sidan dig?