7 frågor till racingstjärnan Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Elbil och laddning

Foto: Ruben Starman

Racingmästerskapet STCC:s mest framgångsrika kvinnliga racerförare heter Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Hon tävlar i sporten Extreme E som är terrängracing med helelektriska bilar, en motorsportsserie som är unik då högsta eliten består av lika många män som kvinnor.

Berätta vem du är och hur du började med motorsport?

– Jag är 30 år gammal och uppvuxen i Hammarö utanför Karlstad, i en riktig motorsportsfamilj. Min morfar tävlade i all typ av racing förutom Formel 1, mamma, pappa och min storebror tävlar i rally. Men jag själv var ganska ointresserad fram tills jag fyllde 12 och fick ärva min storebrors go-cart. Då blev jag fast och började tävla och på den vägen är det.

– Min första banracingtävling vann jag i Tyskland 2014 som första kvinna och 2018 vann jag som första kvinna ett race i STCC.

När testade du din första elracingbil och hur var det?

– Det var 2018, en superhäftig upplevelse när jag trampade på gasen och fick den otroliga accelerationen så på en gång.

Vad är det för skillnad på att köra en traditionell racingbil och en elektrisk?

– Dels så är det den sanslösa accelerationen, när man trampar på gasen får man full effekt direkt och det känns som att sitta i en raket. Det är en jättehäftig känsla! Sen är skillnaden att du inte växlar utan det är bara en växel fram och bak. Förutom det är det en helt annorlunda känsla när det inte finns något ljud.

– De elektriskt drivna racingbilarna är sjukt roliga och utmanande att köra, de är som natt och dag jämfört med dagens tävlingsbilar. Den höga effekten och den låga tyngdpunkten som batterierna ger gör att körkänslan är så nära formelbilar man kan komma, men med den fantastiska racingen som standardbilar ger kvar.

Sedan 2021 tävlar du i den världsomspännande elbilsserien Extreme E. Berätta!

– Det är elektrisk off-road racing som utmärker sig genom sitt klimattänk. Vi har någonting som kallas för ”the legacy programme” där vi bland annat planterade en miljon mangroveträd inför racet i Senegal i första säsongen. Klimat och hållbarhet är viktigt för mig och det känns häftigt att jag bidrar till någonting större än att bara köra bil.

Vad finns det för fördelar respektive utmaningar att tävla med elbilar?

– Att man bidrar till miljön är den viktigaste fördelen med elbilar. Det många kanske inte vet är att motorsporten utvecklar mycket av den hållbara teknologin som sedan sätts in i vanliga bilar. Hybridteknologin till exempel kommer från motorsporten, många säkerhetsaspekter kommer därifrån, även drivlinor och batterier.

–  Utmaningarna är det nya, att man inte längre jobbar med växlar och inte har den referensen som man hade tidigare, inte heller ljudet som man kan relatera till. Nu får man jobba mer med synen och ha fokus på gas och broms. Vilket i sin tur kräver mer känsla i foten.

Du är kvinna i en mansdominerad sport. Ser du någon förändring?

– Absolut, vi blir fler och fler duktiga tjejer som tävlar på hög nivå. Många nya unga tjejer har börjat den senaste tiden. I höstas coachade jag bland annat två unga duktiga tjejer. Men det som är det häftigaste är att i Extreme E högsta elitserien är det 50/50 tjejer och killar för första gången någonsin. Det sporrar unga tjejer att söka sig till motorsporten tror jag.

Slutligen, vad är dina närmaste mål?

– Nu närmast har jag en deltävling i Extreme E i Saudiarabien och i sommar tävlar jag för Rosberg X-racing. Men mitt främsta mål är att bli första kvinnliga världsmästaren i elektrisk motorsport. Det vore så häftigt!

 

Sverige laddar för världens första elbilsracing

Det är gasen i botten som gäller när Sverige laddar inför världens första nationella elektriska racingmästerskap i sommar, Västkustloppet i Falkenberg. "Det kommer att bli historiskt", säger Micke Bern, vd på racingmästerskapet, STCC.

Sidan uppdaterad 30 maj 2023

Hjälpte den här sidan dig?