2022 blev ett laddat år med guldkant

Elbil och laddning

Antalet laddpunkter har ökat med 15 procent under de senaste 12 månaderna.

Nu kan vi summera ett rekordår när det kommer till elektrifierade transporter och laddinfrastruktur. På Ellevio har man skruvat upp takten rejält och anslutit över 1 100 nya laddpunkter under det senaste året – bara i Stockholm.

Den 2 december delades Laddguldet ut i samband med eCarExpo i Göteborg, Sveriges största mötesplats för elektrifierade transporter. Priset delades ut för sjätte gången och går till en kommun och en fastighetsägare som driver på utvecklingen inom elektrifiering. I kategorin kommuner gjorde Umeå, Lidköping och Stockholm upp om segern och det blev huvudstaden som tog hem segern.

- Det är inte utan att vi känner oss delaktiga, säger Kristofer Fröjd, chef för strategi och affärsutveckling på Ellevio.

- Vi har verkligen växlat upp utbyggnaden av laddinfrastruktur i år, framför allt i Stockholm där det har varit ett otroligt tryck på marknaden. Nyckeln till framgång har varit samverkan. Dels internt inom vårt dedikerade team inom ”Ellevio Smart Laddinfra”, dels med aktörer som Stockholms Stad, de publika laddoperatörerna och våra underleverantörer. Nomineringen till Laddguldet 2022 tycker jag vi kan se som ett bevis på att det samarbetet fungerar, säger Fröjd.

Några av höjdpunkterna under året är;

  1. Invigningen av Sveriges största laddgata, tillsammans med Milepost
  2. Elektrifieringspakten, ett samarbete mellan Stockholms stad och offentliga och privata aktörer som vill bidra till att snabba på elektrifieringen av transportsektorn i huvudstadsregionen, har växt till sig ytterligare och genererar konkreta projekt inom elektrifieringen av transportsektorn.
  3. En massiv utbyggnad av laddgator tillsammans med bland andra Qwello, Incharge och Milepost.
  4. Vi har växt inom vårt team med nästan fem gånger vilket gör att vi har ökat utbyggnadstakten med minst samma nivå.

En intressant utveckling under året är att även de lite tyngre transporterna alltmer börjar ställa om. Det pågår diskussioner om laddinfrastruktur tillsammans med flera av de största aktörerna inom lastbils- och transportbranschen.

Kristofer Fröjd
Kristofer Fröjd, chef för strategi och affärsutveckling på Ellevio.

"Inte luta oss tillbaka"

- Det är viktigt att summera och fira framgångar. Men det är såklart lika viktigt att vi inte lutar oss tillbaka och är nöjda. Vi har ett bra befintligt samarbete inom Elektrifieringspakten som inte bara blir en diskussionsklubb utan också leder till konkreta projekt och förbättringar. Jag tycker också det är väldigt positivt med den arbetsgrupp som skapats inom Energiföretagen inom e-mobility, säger Kristofer Fröjd.

Vilka blir de viktigaste frågorna kopplat till elektrifiering av transporter för Ellevio under 2022?

- Mina viktigaste punkter är: Att få fram kapacitet för att möta kundbehovet genom en än tätare kunddialog så att vi vet var vi ska förstärka nätet, att dialogen fortsätter kring tillståndsprocesser och reglering, så att det skapas rätt förutsättningar samt att vi fortsätter jobba med kommunerna med de villkor de sätter för elnätsbyggnad, det sätter priset för kunden i slutändan.

"Behövs långsiktiga spelregler"

Vi har en ny politisk ledning – vad vill du se?

- De har ju hittills pratat mycket om att de vill satsa på laddinfrastruktur, men flera beslut riskerar att få motsatt effekt, som att man tagit bort bonus malus-systemet. Så det ska bli intressant att följa vilka politiska förslag som kommer på bordet under den närmaste tiden. Som för all vår verksamhet så är långsiktiga och tydliga spelregler alltid en nyckel och jag hoppas att det också kan slutas breda politiska överenskommelser på området, avslutar Kristofer Fröjd.

Sidan uppdaterad 1 december 2022

Hjälpte den här sidan dig?