Här är klimatinnovationerna som kan vinna 2 miljoner

Nyheter

Ett virtuellt kraftverk, en digital gruva, hus gjorda av hampa och batterier tillverkade av trä, och mycket mer. Idag avslöjas vilka klimatinnovationer som går till final och kan vinna 2 miljoner kronor i Startup 4 Climate, energiföretagen GodEl och Ellevios innovationstävling inom energi.

Startup 4 Climate är Sveriges största innovationstävling inom energi och drivs av elbolaget GodEl och elnätsföretaget Ellevio i samarbete med innovationshubben THINGS. Syftet är att stötta innovationer inom energiområdet med mätbar klimatnytta. Idag avslöjas vilka åtta innovationer som går till final och får presentera sina lösningar för en expertjury, som har sista ordet.

– Slutsatserna vi kan dra av FN:s skakande IPCC-rapport är att omställningen från fossilsamhället måste accelerera dramatiskt. I detta spelar teknikutveckling och innovationer en avgörande roll, säger Anna Quarnström, tävlingsgeneral och hållbarhetsutvecklare på GodEl.

ClimateHero fick Folkets röst

Nytt för i år är att allmänheten bjöds in att rösta på sina favoritbidrag genom plattformen We Don’t Have Time. Efter att totalt 5 000 röster kommit in stod det klart att klimatkalkylatorn ClimateHero stod som vinnare av Folkets röst och därmed säkrade sin plats som finalist i tävlingen.

– Tanken med Startup 4 Climate är att finna och lyfta fram nya, skalbara idéer med konkret klimatnytta, och med två miljoner kronor i prispotten kan vi hjälpa till att ge de mest lovande idéerna vingar, säger Johan Lindehag, vd på Ellevio.

Vinnarna offentliggörs den 11 november på FN:s klimattoppmöte COP26 i ett direktsänt event.

De 8 finalisterna i Startup 4 Climate 2021

ClimateHero – är en klimatkalkylator som hjälper konsumenter minska sitt klimatfotavtryck genom att beräkna avtryck från nuvarande livsstil, sätta mål för beteendeförändring och coacha mot, klimatbättre levnadsvanor.

Cling Systems – en marknadsplattform i form av en ”digital gruva” som kopplar ihop tillverkare, verkstäder, demonterare och återproducenter av batterier så att de kan handla med återvunna råvaror med full spårbarhet i hela livscykeln, istället för att bidra till en destruktiv gruvdrift.

Ekolution – tillverkar och säljer biobaserade, energieffektiva hus och byggmaterial. Eftersom råmaterialet utgörs av hampa binder byggnadernas väggar, golv och tak mer CO₂e än vad som släpps ut under livscykeln.

Exeri – har skapat en AI-plattform som minimerar strömavbrott genom att ge förhandsinformation om var elnätet är på väg att gå sönder. Kan snabbt och exakt identifiera skador i elnätet efter exempelvis en storm. Genom tillgång till rätt information minskar risken för bränder och akut användning av fossildrivna reservaggregat.

Hydrogen Energy Scandinavia – ”H2 Energy” – en 3D-printad katalysator, gör det möjligt att effektivt utvinna vätgas ur biomassa och därmed förenkla lagring av förnybar energi varsomhelst. Skräddarsyr vätgasproduktionssystem för den industri och plats där lösningen ska installeras.

Krafthem – ett ”virtuellt kraftverk” som skapar balans mellan elproduktion-, lagring- och konsumtion genom mjukvara som optimerar laddning av exempelvis tunga elfordon baserat på tillgång och efterfrågan.

Ligna Energy – utvecklar grön energilagring genom att skapa ”biobatterier” gjorda av material från träd. Restmaterial från pappersmasseproduktion, som i vanliga fall eldas upp och i bästa fall blir till el eller värme, omvandlas till batterier i allt från konsumentprodukter till industriell skala.

Thyni & Viketoft Innovation – innovationen ”Tvinn Nebula” gör det möjligt att ställa om till en helt elektrifierad fordonsflotta inom ramen för befintliga elnät. Lösningen optimerar användning, laddning och lagring av lokalt producerad energi genom smart mjukvara.

All information om tävlingen finns på www.startup4climate.com

Sidan uppdaterad 22 december 2022