Ellevio lägger nytt bud på Elektra Nät AB

Nyheter

Elnätsföretaget Ellevio har lagt ett nytt bud på Elektra Nät AB, ett dotterbolag inom koncernen AB Edsbyns Elverk. Budet uppgår till 239 miljoner kronor, ett avsevärt starkare bud än tidigare som gjorts möjligt av fördelaktiga förändringar i marknaden och omvärlden.

- Vi har länge sett Elektra Nät som ett attraktivt företag med stark lokal förankring. Som ägare till så gott som alla kringliggande elnät skulle Elektra vara en naturlig förlängning av vår verksamhet i Hälsingland, säger Johan Lindehag, vd för Ellevio.

Den föreslagna köpeskillingen på 239 miljoner kronor är väsentligt högre än tidigare motsvarande bud. Anledningen till att Ellevio kan lägga ett attraktivare bud nu beror främst på att Coronapandemin mattas av med mindre negativa effekter på energimarknaden än befarat. Men även fortsatt låga räntor samt en tydligare reglering för elnätsföretagen har varit betydelsefullt. Ellevio har haft begränsade möjligheter till dialog och förhandlingar med styrelsen i AB Edsbyns Elverk, till följd av bolagets rådande exklusivitet med Downing Renewables & Infrastructure Trust PLC (DORE). Ellevio ser positivt på att styrelsen nu även tar in vårt nya bud i processen.

Lång historik

- Vi tror på det här. Ellevio har en lång historik i Hälsingland, satsar långsiktigt på elnäten och är en erfaren och dedikerad ägare som är här för att stanna, säger Johan Lindehag.

Ellevios plan är att driva Elektra Nät vidare i dess nuvarande form under en period för att under tiden kunna välja den bästa långsiktiga lösningen för företaget och dess medarbetare i dialog med medarbetarna. Det är viktigt för oss att säkerställa att kunderna fortsätter att få lika bra eller bättre leveranssäkerhet och service som idag, samt att alla som arbetar inom elnätsföretaget ska kunna fortsätta jobba med det som matchar deras kompetens och önskemål.

Sidan uppdaterad 16 januari 2023