Nytt samarbete ger tusentals nya laddpunkter

Ellevio inleder ett strategiskt samarbete med Eways, ett av landets ledande företag inom laddboxar och laddlösningar. Syftet är att möta ett växande behov av laddmöjligheter för privatpersoner som skaffar elbil.

Under de senaste åren har antalet förfrågningar om hjälp med laddlösningar ökat kraftigt i Ellevios samtliga kundgrupper. Orsaken är den explosiva ökningen av intresse för, och försäljning av, laddbara fordon. Under det första halvåret 2022 utgjorde rena elbilar 28% av personbilsregistreringarna, vilket är mer än en fördubbling i jämförelse med 2021 (13%). Mer än varannan bil som registrerades var laddbar (52%).

- Samhället elektrifieras i en rasande takt, och Ellevio satsar stort på att hjälpa våra kunder hänga med i utvecklingen. Samarbetet med Eways kommer att öka tillgängligheten till laddmöjligheter och kratta manegen för elektrifieringen av fordonsflottan, säger Kristofer Fröjd, chef för affärsutveckling på Ellevio.

Tusentals nya laddpunkter

För att möta efterfrågan på lösningar för fordonsladdning tecknar nu Ellevio avtal med den oberoende och marknadsledande laddoperatören Eways, som idag har över 19 000 installerade laddplatser. I ett första steg installeras tusentals nya laddplatser i anslutning till villor och privatbostäder.

- Tanken är att vi tillsammans med Eways kan hjälpa våra kunder hitta en kostnadseffektiv helhetslösning, anpassat efter kundernas olika behov. Med tanke på den mängd förfrågningar som vi får redan nu är prognosen att vi tillsammans kommer att förse villakunderna i Sverige med tusentals laddstationer de närmaste åren, säger Kristofer Fröjd.

Eways kommer att kunna tillgodose kompletta laddlösningar för privatkunder i hela Sverige, vilket inkluderar laddboxar ifrån marknadsledande märken, komplett installation, lastbalansering mm. Erbjudandet gäller initialt för privatkunder och redan idag kan du beställa din laddlösning via Ellevios webbplats.

Cecilia Karlsson, projektledare
cecilia.karlsson@ellevio.se