Förstärkt beredskap under snöoväder i Götaland

Under tisdagen sprider sig ett tidvis kraftigt snöfallsområde åt nordost över Götaland, och SMHI har gått ut med en orange varning. På grund av väderläget, med 15-25 cm snö och starka vindar, stärker elnätsföretaget Ellevio sin beredskap ordentligt med montörer, maskiner och driftledare för att vara beredda framförallt i Skaraborg och Stockholmsområdet.

Natten till onsdag börjar snöfallet att upphöra västerifrån och väntas dra bort från den östra delen under onsdagen. Snöfallet hör samman med ett djupt lågtryck och enligt SMHI kommer vinden att tillta under tisdagen till frisk ostlig vind som sedan vrider alltmer mot nord eller nordväst.

Den höjda beredskapen syftar till att snabbt kunna hantera och lösa strömavbrott, träd på ledningar och andra incidenter som kan inträffa i Ellevios nätområden samband med ovädret. I utsatta delar av  de berörda områdena har förberedande insatser redan genomförts. På öarna i Ekerö kommun, som förväntas påverkas av ovädret, har Ellevio redan nu förstärkt med maskiner och manskap för att kunna åtgärda eventuella avbrott snabbare. Men medan driftcentralen arbetar med fjärrstyrning  av nätet kan montörer och servicetekniker skickas ut först när ovädret lugnat sig.

- Arbetet måste kunna utföras säkert och beroende på var felen är kan vi behöva avvakta tills vädret lugnar sig. Under kvällen och natten kommer vi initialt arbeta med omkopplingar och när det värsta ovädret passerat börjar vi skicka ut personal för att ta bort nedfallna träd och dylikt säger Anders Ekberg, driftchef på Ellevio.

Ellevio följer kontinuerligt utvecklingen av prognoserna från SMHI och kommer göra en ny avvägning under tisdagskvällen.

- Ur ett elförsörjningsperspektiv är det positivt att de stora snömängderna även kommer med blåsigt väder. Det gör att snön inte fastnar så lätt på träden, och därmed minskar risken för att träd och grenar bryts av och faller över ledningar, säger Anders Ekberg.

Information om avbrott

• Aktuellt läge finns på Ellevios avbrottskarta
  • HÄR kan du läsa om vad du ska tänka på om du drabbas av strömavbrott. Där kan man också läsa mer om vår kostnadsfria sms-tjänst för avbrottsinformation.

Jesper Liveröd
Presschef Ellevio