En halv miljon smarta elmätare på plats

Nästa generation smarta elmätare

I veckan nådde Ellevio en halv miljon installerade smarta elmätare hos kunder i Mellansverige. Trots pandemi och global komponentbrist har det ändå varit möjligt att fullfölja planen.

Nästa generation smarta elmätare spelar en central roll för framväxten av ett smart elnät. Tekniken hjälper både elnätsföretag och kunder att förverkliga den helt nödvändiga elektrifieringen som genomsyrar samhällsutvecklingen. I dagarna nådde Ellevio en viktig punkt i den stora satsningen att installera smarta elmätare hos ungefär en miljon kunder i Mellansverige.

- Att vi tillsammans med våra samarbetspartners lyckats genomföra mer än hälften av nästan en miljon installationer, trots pandemirestriktioner och stora utmaningar i omvärlden, är oerhört glädjande, säger Henrik Hagberg, programchef för Ellevios elmätarsatsning.

Med de nya elmätarna kan elnätskunderna enklare förstå och kontrollera sin elanvändning. Genom visualisering av energianvändningen i Ellevios nya app, och många andra funktioner, kan elkonsumenterna bättre förstå hur den nya tekniken hjälper dem ta kontroll över sin elanvändning. Och i tider av skenande elpriser finns pengar att spara.

- Vi ser en tydlig trend att kunderna gör kopplingen mellan informationen de får från nya mätarna och sin privatekonomi. Fler än 80 000 av våra kunder har redan laddat ner appen och vi ser ett ökande intresse för att använda data från elmätaren för att optimera sin elanvändning, säger Henrik Hagberg.

Fakta

• Utrullningen av nästa generations elmätare i Ellevios elnät påbörjades under 2020. Teknikskiftet beräknas vara slutfört under våren 2023.
  • Totalt omfattar projektet installation av drygt 900 000 smarta elmätare i hushåll, företag och verksamheter i stora delar av Mellansverige.
  • De nya mätarna är förberedda för solceller och ger kunderna tillgång till information om elanvändningen - i realtid. Datan möjliggör smart styrning av t. ex. värmepumpar eller elbilsladdning genom olika tjänster och tredjepartlösningar.

Jesper Liveröd, presschef Ellevio: 070-929 96 23
Ellevios pressjour dygnet runt: 020-20 20 60
E-post: communications@ellevio.se

Med nära en miljon kunder är Ellevio ett av Sveriges största elnätsföretag. Tillsammans med våra kunder tar en aktiv roll i resan mot ett allt mer elektrifierat samhälle. Våra elnät är ryggraden som kopplar ihop producenter och konsumenter av el, som möjliggör mer förnybar elproduktion, elektrifiering av transporter och industri och som skapar förutsättningar för nya klimatsmarta tjänster för våra kunder.

Vi har nära 600 anställda och sysselsätter totalt 3 000 personer runt om i landet. Vi ägs av pensionsförvaltarna Folksam, Första AP-fonden, Tredje AP-fonden och OMERS Infrastructure. Läs mer på ellevio.se

Sidan uppdaterad 18 maj 2022