Ellevio expanderar norrut – förvärvar elnät i Europas största vindkraftspark

Energiföretaget Ellevio, med en miljon elnätskunder i Mellansverige, förvärvar Markbygden Net AB, ett modernt transmissionsnät som ansluter betydande delar av Europas största vindkraftspark, Markbygden 1101 utanför Piteå.

Genom förvärvet etablerar sig Ellevio för första gången i norra Sverige och stärker sin roll som en ledande aktör i den svenska energiomställningen och vägen mot nettonollutsläpp 2045.

- Som ett av Sveriges största elnätsbolag spelar vi en nyckelroll i elektrifieringen av industri och transporter. Med förvärvet av Markbygden vill vi vara en långsiktig, stabil och närvarande partner som säkrar flödet av grön el till industrin, säger Johan Lindehag, vd på Ellevio.

Ellevio har under lång tid arbetat för att möjliggöra anslutningen av fler vind- och solparker i de egna elnätsområdena i mellersta Sverige. Fortlöpande investeringar för att modernisera och bygga ut kapaciteten i regionala och lokala nät samt storsatsningar på energilager spelar en avgörande roll för en ökad andel förnybar el i elsystemet.

- Den gröna omställningen sker i hela Sverige, men Norrbotten är Sveriges skyltfönster för industriomställningen. Att expandera norrut för oss närmare flera stora elproducenter och Sveriges mest elintensiva industrier. För oss är det strategiskt viktigt för att kunna bidra till elektrifieringen i fler delar av landet, säger Johan Lindehag.

Markbygden Net AB ägs av vindkraftsutvecklaren Svevind (75%) och vindturbinstillverkaren Enercon (25%).

- Både storleken och den tekniska installationen är exempel på hur förnybar energi står för en stor, pålitlig och växande del av energimixen och bidrar till det nationella elnätet. Vi är stolta över att det här viktiga energiinfrastrukturprojektet, som framgångsrikt utformats och förverkligats av Svevind, nu kan föras över till ett större elnätsföretag, säger Wolfgang Kropp, vd och grundare av Svevind Energy Group.

Om förvärvet:

• Markbygden 1101, Europas största vindpark
    Den totala kapaciteten uppskattas till cirka 3 400 MW, med en produktion av upp till 12 TWh per år – ungefär 7 procent av Sveriges totala energiproduktion. Produktionskapaciteten kan jämföras med Luleälvens årsproduktion på cirka 14 TWh.
  • Markbygden Net AB:s elnät ansluter betydande delar av vindkraftsparken Markbygden 1101,
    med en distributionskapacitet på 1 700 MW, och en årlig produktion av uppskattningsvis 5 till 6 TWh.
  • Ellevio tillträder Markbygden Net AB den 20 september 2023.
  • Nätet som Ellevio förvärvar ansluter fem kunder – vindkraftsoperatörerna i området – och tillgångarna består av luftledning och transformatorer med en anslutning till stamnätet.

Kontakt för media

Jesper Liveröd, presschef, 070 929 96 23