Fossilfri färd mot klippor och salta bad

Nyheter

Kosteröarna ligger cirka tio kilometer utanför Strömstad och klassas av många som en riktig skärgårdsidyll.

Ellevio har tidigare berättat om att elektrifieringen av färjor går stadigt framåt. Nu ser Västtrafik, Koster Marin och Ellevio tillsammans till att vandrare, badsugna och krabbfiskare kommer att kunna ta sig till Kosteröarna utan fossila utsläpp i framtiden.

Kosteröarna utanför Strömstad, några mil från Norge, ligger mitt i Kosterhavets marina nationalpark. Det innebär att det är ett område som ses som extra skyddsvärt.

– Att då inte släppa ut dieselavgaser i luften just där känns extra viktigt, säger Håkan Eriksson, vd på Koster Marin.

På uppdrag av regiontrafikbolaget Västtrafik trafikerar Koster Marin Kosteröarna med passagerarfartyg. Med ett stort penningstöd från Naturvårdsverkets Klimatklivet har nu den största färjan, Kostervåg, byggts om och fått ett 11 ton tungt batteri som ska ersätta dieseloljan som färjan fram till nu drivits av. Kostervåg fraktar 270 passagerare till och från Kosteröarna 7 gånger om dagen under högsäsong. Från och med i sommar kommer en stor del av dessa passagerare alltså att kunna åka fossilfritt till nationalparken.

– Det är helt enkelt så att våra traditionella färjor gör av med en förskräcklig massa dieselolja, och som tiderna är så vill vi göra vårt bästa för att sänka våra utsläpp. Ombyggnationen kostar ungefär 30 miljoner och tack vare bidraget från Klimatklivet har vi haft möjligheten att göra detta. Det innebär en koldioxidbesparing på cirka 700 ton årligen, säger Håkan Eriksson.

Förstärkt nät i delar av Strömstad

Batteriet laddar på natten och kan sedan köra hela dagen med korta kompletterande laddningar. Det regionala bolaget Västtrafik står för elanslutningen.

– Det finns en stark politisk vilja att gå åt elektrifieringshållet, och om Sverige ska bli det första fossilfria välfärdslandet så är detta en viktig pusselbit, säger Johanna Eriksson Eknander, affärschef båt på Västtrafik. Till 2035 ska vi ha minskat våra fossila koldioxidutsläpp med 90 procent och vi är på god väg.

– Vi har haft ett nära samarbete med Västtrafik och Koster Marin, säger Martin Törnros, Ellevios projektledare. För att klara av att ladda färjan har vi förstärkt nätet i delar av Strömstad och byggt en ny nätstation. Sådana här projekt som ger så stor miljönytta känns lite extra värdefulla att arbeta med!

Laddstationen står Västtrafik för då färjetrafiken till Koster upphandlas med jämna mellanrum och man vill säkerställa en kontinuitet i den fossilfria trafiken.

Förbättring för både förare och kund

Att initiativen som i det här fallet kommer direkt från branschen ser Johanna Eriksson Eknander som något positivt.

– Vi har ju en klimatutmaning vi ska ta oss an! Dessutom ser vi förbättringar för både våra förare och kunder. Våra fossilfria bussar har varit igång länge och samtidigt som arbetsmiljön för förare har upplevts som mycket bättre har kundnöjdheten ökat med 100 procent. Vi hoppas få samma resultat med fartygstrafiken i och med den här omställningen.

Håkan Eriksson känner sig övertygad om att Kostervåg inte är den sista färjan som kommer att byggas om:

– Idag har Västtrafik några färjor som går på el, och några finns i Stockholm. Det kommer att bli fler och min uppfattning är att det kommer ske ganska fort. Jag känner intresset, mycket mer nu om jag jämför med för några år sedan. De som säljer batterier till färjor säger att intresset ökat exponentiellt.

Elektrifieringsvåg på sjön: Allt fler färjor blir klimatsmarta

Det är inte bara trafiken på land som elektrifieras. Även till sjöss fortsätter elektrifieringsvågen mot en fossilfri färjeflotta. Senast ut är Västtrafik som kommer att erbjuda eldriven färjetrafik mellan Lysekil och Skaftö.

Sidan uppdaterad 13 mars 2023

Hjälpte den här sidan dig?