Elmätarbytet - vad betyder det för mig?

Under perioden 2020-2023 kommer vi på Ellevio att byta elmätare hos alla våra kunder.

Du kommer att bli kontaktad av oss några veckor innan bytet sker med all praktisk information så som datum och tidpunkt för arbetet. I samband med mätarbytet så bryter vi strömmen en kort stund. I de flesta fall innebär det ett avbrott på cirka 30 minuter.

Viktigt att tänka på

Eftersom mätarbytet trots allt innebär ett kortare strömavbrott som kan påverka funktioner som portkod, tvättstuga, hiss eller öppning/stängning av garageport är det viktigt att alla nås av informationen.

Tips!

  • Innan mätarbytet kan det vara bra att koppla ifrån känslig elektronik
  • Efter mätarbytet så kan det vara bra att kontrollera din jordfelsbrytare
  • Anmäl dig till Ellevios strömavbrottsinformation ellevio.se/sms så får du ett sms när strömmen är tillbaka

Att byta ut nästan en miljon elmätare på kort tid är komplext. Vi arbetar därför tillsammans med berörda fastighetsägare, stadsdelsförvaltningar, organisationer och andra relevanta aktörer i samhället där mätarbyten sker. Målet är att alla ska känna till och förstå vad mätarbytet innebär för dem i god tid innan bytet sker.

Angående Corona

Med anledning av Coronakrisen och spridningen av Covid-19 har vi vidtagit  nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för våra kunder och medarbetare. Mer information om hur Ellevio hanterar Corona hittar du här.

Vår samarbetspartner och kontakt

Arbetet utförs av vår samarbetspartner ONE Nordic som kommer att kontakta dig med all praktisk information i god tid innan bytet. Teknikerna som utför elmätarbytet ska alltid kunna visa Ellevio-legitimation och kör bilar märkta med Ellevio- och ONE Nordic logga. 

Har du blivit kontaktad av oss med information inför elmätarbytet och har frågor om elmätarbytet eller strömavbrottet kan du kontakta oss på 020-636 000 eller skicka e-post.

Läs vanliga frågor och svar här.

Den nya elmätaren

Den nya elmätaren kommer ha en rad olika smarta, tekniska funktioner för att bland annat underlätta för dig som kund att få kontroll och större förståelse för din elanvändning.

  • Öppet standardiserat gränssnitt - Du som kund kan koppla upp din egen utrustning mot elmätaren
  • Mätning av spänning, ström, aktiv- & reaktiv effekt per fas
  • Fjärrstyrd till- & frånkoppling - Exempelvis vid utflytt så behöver inte en tekniker åka ut för att koppla ifrån elmätaren
  • Fjärrstyrd konfiguration - det innebär bland annat att vi kan göra uppdateringar av mjukvara på distans, exempelvis vid installation av solceller
  • Registrering av elförbrukning en gång i timmen med möjlighet att registrera var 15:e minut
  • Avbrottsregistrering - ett mer effektivt sätt att hantera strömavbrott. Vi kan upptäcka avbrott och åtgärda dem snabbare

Den nya elmätaren finns i två varianter:

1-fas (Produktblad)

Ellevio_matarillustration_Fas1_S211_web.png

3-fas (Produktblad)

Ellevio_matarillustration_Fas3_T211_web.png

Lokalt kundgränssnitt

Som kund hos Ellevio kan du, efter genomfört byte till ny smart elmätare, aktivera tjänsten lokalt kundgränssnitt på Mina sidor eller Energikontot och på så sätt få möjlighet att överföra data från mätaren till en tredjepartslösning. Exempel på data som kan visas är din förbrukning och produktion av el i realtid. Läs den tekniska specifikationen kring vilken data som du kan se.

Uttaget, som är placerat längst ner till vänster på elmätaren, möjliggör överföring av data mellan mätaren och en tredjepartslösning, till exempel en mobilapp.

Begreppet ”lokalt kundgränssnitt” är en branschterm som Energiföretagen i Sverige har enats om för det uttag som finns på de nya smarta elmätarna.

Aktivering av lokalt kundgränssnitt

Kundgränssnittet måste aktiveras av dig som kund på Mina sidor eller Energikontot och kräver en tredjepartslösning som du själv köper in och ansvarar för.

Vad är på gång?

Mer detaljerad information kommer.