Elmätarbytet - vad betyder det för mig?

Under perioden 2020-2023 kommer vi på Ellevio att byta elmätare hos alla våra kunder.

Du kommer att bli kontaktad av oss några veckor innan bytet sker med all praktisk information så som datum och tidpunkt för arbetet. I samband med mätarbytet så bryter vi strömmen en kort stund. I de flesta fall innebär det ett avbrott på cirka 30 minuter.

Viktigt att tänka på

Eftersom mätarbytet trots allt innebär ett kortare strömavbrott som kan påverka funktioner som portkod, tvättstuga, hiss, öppning/stängning av garageport och internetuppkoppling/WIFI anslutning (via fiber/mobilt bredband) är det viktigt att alla nås av informationen.

Tips!

  • Innan mätarbytet kan det vara bra att koppla ifrån känslig elektronik
  • Efter mätarbytet så kan det vara bra att kontrollera din jordfelsbrytare
  • Anmäl dig till Ellevios strömavbrottsinformation ellevio.se/sms så får du ett sms när strömmen är tillbaka

Att byta ut nästan en miljon elmätare på kort tid är komplext. Vi arbetar därför tillsammans med berörda fastighetsägare, stadsdelsförvaltningar, organisationer och andra relevanta aktörer i samhället där mätarbyten sker. Målet är att alla ska känna till och förstå vad mätarbytet innebär för dem i god tid innan bytet sker.

Angående Corona

Med anledning av Coronakrisen och spridningen av Covid-19 har vi vidtagit  nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för våra kunder och medarbetare. Mer information om hur Ellevio hanterar Corona hittar du här.

Vår samarbetspartner och kontakt

Arbetet utförs av vår samarbetspartner ONE Nordic som kommer att kontakta dig med all praktisk information i god tid innan bytet. Teknikerna som utför elmätarbytet ska alltid kunna visa Ellevio-legitimation och kör bilar märkta med Ellevio- och ONE Nordic logga. 

Har du blivit kontaktad av oss med information inför elmätarbytet och har frågor om elmätarbytet eller strömavbrottet kan du kontakta oss på 020-636 000 eller skicka e-post.

Läs vanliga frågor och svar här.

Den nya elmätaren

Den nya elmätaren kommer ha en del olika smarta och tekniska funktioner för att bland annat underlätta för dig som kund att få kontroll och större förståelse för din elanvändning.

  • Kundgränssnitt – Det finns ett ”kundgränssnitt” som vi hoppas ska skapa en ökad förståelse och kontroll över din elanvändning än tidigare. Exempel på lösningar är realtidsinformation om energianvändningen i hemmet samt olika applikationer för styrning i hemmets utrustning. Om du är intresserad av att koppla in din utrustning på kundgränssnittet, kontrollera att produkten är kompatibel med vår elmätare. Läs mer under nedan om Lokalt kundgränssnitt.

  • Strömbrytare – Det finns en strömbrytare som du som kund kan använda om du vill göra din anläggning spänningslös. Denna brytare låter elmätaren vara spänningssatt utan att någon förbrukning registreras på din anläggning. Brytaren aktiveras med hjälp av kundknappen, se produktblad för mer information.

  • Enklare inkoppling av solpaneler - Den nya elmätaren gör det enkelt för dig att koppla in dina nya solpaneler till elnätet. Vi aktiverar mätningen på distans, vilket innebär att vi inte behöver skicka ut en tekniker. Det förutsätter att vi är informerade om detta och en färdiganmälan är inskickad. Läs mer om allt detta här

  • Fjärrstyrd till- & frånkoppling - Vi kan återinkoppla elen på distans vilket innebär att vi inte behöver skicka ut en tekniker till anläggningen för att slå på elen.

  • Avbrottsinformation - De nya smarta elmätarna har inbyggda funktioner som hjälper oss att upptäcka avbrott. Vi kommer tack vare det snabbare kunna informera dig om avbrottet och vi kommer kunna sätta in åtgärder med större precision än tidigare och på så sätt snabbare avhjälpa felet. Anmäl dig för avisering om strömavbrott via sms eller e-post

Den nya elmätaren finns i två varianter:

1-fas (Produktblad)

Ellevio_matarillustration_Fas1_S211_web.png

3-fas (Produktblad)

Ellevio_matarillustration_Fas3_T211_web.png

Lokalt kundgränssnitt

Som kund hos Ellevio kan du, efter genomfört byte till ny smart elmätare, aktivera tjänsten lokalt kundgränssnitt på Mina sidor eller Energikontot och på så sätt få möjlighet att överföra data från mätaren till en tredjepartslösning. Exempel på data som kan visas är din förbrukning och produktion av el i realtid. Läs den tekniska specifikationen kring vilken data som du kan se.

Uttaget, som är placerat längst ner till vänster på elmätaren, möjliggör överföring av data mellan mätaren och en tredjepartslösning, till exempel en mobilapp.

Begreppet ”lokalt kundgränssnitt” är en branschterm som Energiföretagen i Sverige har enats om för det uttag som finns på de nya smarta elmätarna.

Aktivering av lokalt kundgränssnitt

Kundgränssnittet måste aktiveras av dig som kund på Mina sidor eller Energikontot och kräver en tredjepartslösning som du själv köper in och ansvarar för.

Vad är på gång?

Mer detaljerad information kommer.