Du som bor i Ellevios nätområden kan få information om planerade och oplanerade strömavbrott via e-post eller sms direkt till din mobiltelefon.
Så fort vi får information om ett strömavbrott som berör just ditt hus eller sommarstuga skickar vi ett sms eller e-postmeddelande med information om strömavbrottet. När felet avhjälpts får du ett nytt meddelande som talar om att strömavbrottet är åtgärdat och orsaken till avbrottet.
Sms och/eller e-postmeddelandet som skickas till dig vid strömavbrott är kopplad till vårt driftsystem. Driftsystemet registrerar automatiskt fel på hög- och mellanspänningsnäten, medan fel på elnätet närmast ditt hus (lågspänningsnätet) registreras genom att vi får in en felanmälan. Så snart vi fått en felanmälan skickar vi ett sms och/eller e-postmeddelande.
Om du fortfarande är strömlös trots att du fått sms och/eller e-postmeddelande om att felet ska vara fixat, kan det bero på ett annat fel som vi inte fått felanmälan om. Kontakta oss i så fall så att vi kan åtgärda felet.
Kom ihåg att anmäla till oss om du ändrar e-postadress eller mobiltelefonnummer genom att logga in på Mina sidor eller ringa Kundservice.
Skicka ett sms med texten ”Start [kundnummer] [anläggnings-id]” till 71400, t ex ”Start KKKKKKK 735999AAAAAAAAAAAA” eller genom att logga in på Mina sidor.
Gör en anmälan för varje anläggning som du vill ha information om, dvs en anmälan för huset du bor i, din sommarstuga och kanske för någon anhörigs hus. Det är alltså fullt möjligt att du själv prenumererar på information om flera anläggningar liksom att flera personer prenumererar på information om samma anläggning.
Vill du prenumerera via e-post så skickar du ett mejl till stromavbrott@ellevio.se och anger kundnummer, anläggnings-id och den eller de e-postadresser du vill ha informationen skickad till. Du kan även göra det via Mina sidor eller ringa kundservice på telefonnummer 0771-53 53 00.