Teckna elnätsavtal till fritidsboendet
För att få el i din sommarstuga, ditt lantställe eller fritidshus behöver du ett elnätsavtal – även om du redan är kund på en annan adress. Du tecknar det enkelt digitalt, direkt online och utan att ringa kundservice.
Ett fritidsboende funkar precis som vilken annan bostad som helst – det behöver ett eget elnätsavtal. Även om du redan är kund hos oss på din vanliga adress behöver du ha ett separat avtal för stugan. Det fixar du snabbt och helt digitalt.
Så tecknar du elnätsavtal till fritidshus
- Gå till vår onlinetjänst.
- Logga in genom att identifiera dig med Bank‑ID.
- Kontrollera att kontakt‑ och adressuppgifter stämmer.
- Välj Teckna nytt elnätsavtal.
- Fyll i adress och startdatum.
- Välj fakturametod; E‑faktura, e‑post eller Kivra.
- Bekräfta och skicka in.
Klart! Du får en bekräftelse direkt. Nu kan du även välja ett elhandelsbolag. Det är inget krav, du får automatiskt ett elhandelsavtal med GodEl.
Tips för fritidsboenden
- Stäng av elen till apparater när du inte är där – det minskar kostnad och brandrisk.
- Använd vår app för att följa elanvändningen – tillsammans med vår realtidsmätare får du direkt insyn i hur mycket el som går åt och när.
- Se över möjligheten att fjärrstyra uppvärmningen och låta stugan värmas upp långsamt för att undvika höga effekttoppar.
Läs mer och ladda ner: Bli din egen elexpert med Ellevios app
Lär dig allt om effekt: Så fungerar effektavgiften
Vanliga frågor och svar
-
Som privatkund ändrar du enklast din fakturaadress genom att logga in på Mina sidor. Under Fakturor ser du vilken fakturaadress du har idag, och kan ange den nya adressen dit du önskar att vi skickar din faktura. Om du har flera anläggningar behöver du ändra fakturaadressen för varje anläggning.
Om du inte har möjlighet att logga in på Mina sidor ber vi dig kontakta vår kundservice via vårt kontaktformulär så hjälper vi dig att ändra fakturaadressen.
Som företagskund ändrar ni er fakturaadress genom att kontakta vår kundservice, antingen via vårt kontaktformulär eller via telefon 0771-53 53 00.
OBS! Kom ihåg att ändra tillbaka till den tidigare fakturaadressen igen när det är dags.
-
Ja du kan ha flera elnätsavtal, till exempel behöver du var sitt avtal för din bostad och för fritidshuset. På denna sida hittar du all information du behöver för att teckna avtal.
För att använda vår digitala tjänst för att teckna avtal behöver du BankID. Har du inte BankID ber vi dig kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig med avtalet.
-
Du kan enkelt få en överblick på din elanvändning via Mina sidor privat, Mina sidor för företag eller vår app. Där kan du se hur mycket el du använt per timme, dag, månad och år och dessutom jämföra den mellan olika perioder. Du kan även välja att visa temperatur i relation till din elanvändning. Vissa av våra kunder kan följa sin elanvändning via kvartsvärden.
Realtidsmätning
Om du vill följa din elanvändning i realtid kan du använda elmätarens lokala kundgränssnitt och koppla upp dig mot mätaren med en tredjepartslösning, en extern hårdvara som kopplas in i mätarens gränssnitt. Om du använder vår app kan du köpa en realtidsmätare från vår partner Saveey, du hittar mer information här Om du vill använda en annan app eller annan programvara behöver du som kund tillhandahålla detta själv.
Sagemcommätaren har en P1 port via RJ12, Kaifamätaren som finns hos våra kunder i Vallentuna har en HAN-port via RJ45 och Kaifamätare i övriga landet har en P1 port via RJ12. Läs mer om realtidsmätning här.
Information från Ellevio AB,
sidan uppdaterad 19 december 2025