Kan jag se min elanvändning i realtid?

Uppdaterad:

Om du har en ny smart mätare av fabrikatet Sagemcom kan du koppla in en tredjepartslösning och få information om din elanvändning eller elproduktion varje sekund. Sagemcom mätaren har ett lokalt kundgränssnitt där en tredjepartslösning, en extern hårdvara, kan kopplas in. Ellevio tillhandahåller ingen hårdvara eller programvara för detta ändamål, utan det köps på marknaden.

Ellevio har ett pågående projekt där vi byter våra elmätare till nya smarta elmätare, det arbetet ska vara klart 2023. Har du redan fått en Sagemcom mätare så ser du din elanvändning per timme på Mina sidor om du är privatkund och på Energikonto om du är företagskund samt i Ellevios app för Android eller IOS.

Har du en äldre mätare kontaktar du vår kundservice, antingen via telefon 0771-53 53 00 eller via vårt kontaktformulär. Vi kontrollerar då om din elmätare kan hantera timmätning. Tänk på att när du kontaktar oss behöver du uppge anläggnings-id, kundnummer eller personnummer.

  • Om elmätaren kan hantera timmätning kommer aktiveringen att göras inom några veckor.
  • Om elmätaren inte kan hantera timmätning kommer en tekniker skickas ut för att byta mätaren innan aktiveringen kan göras. Det innebär att det tar ytterligare någon vecka innan aktivering kan göras.
  • När aktiveringen är klar kommer din elanvändning per timme att visas på Mina sidor eller Energikonto samt i Ellevios app för Android eller IOS.
  • Elanvändningen visas vanligtvis efter lunch dagen efter det dygn som avlästs.

Vi ber dig observera att om du har utrustning kopplad till Ellevios äldre mätare (t.ex en varmvattenberedare eller en värmepump) för att styra effektuttag för utrustningen kommer den funktionen inte längre att fungera vid mätarbyte för timmätning. Om du har utrustning som inte har integrerad laststyrning kan ett kopplingsur monteras.

Det kostar inget för dig som kund att byta till timmätning.

Hittar du inte vad du söker?

Kontakta oss här!

Hjälpte den här sidan dig?