Information vid strömavbrott

Har du drabbats av strömavbrott? Vi jobbar alltid för att elen ska fungera, men om något inträffar hjälper vi dig. Här hittar du en guide för att se om du själv kan lösa felet, hur du får information om pågående större avbrott och hur du själv anmäler strömavbrott.

Kontakt vid strömavbrott

Vad du själv kan göra om elen slutat fungera

En vanlig orsak till strömavbrott är att elnätet blivit skadat av väder, tekniska fel eller grävarbete. Men avbrottet kan också bero på ett lokalt fel.

I alla fastigheter finns en elcentral (elskåp) som innehåller säkringar och skyddar elsystemet från att bli överbelastat. Ett strömavbrott kan bero på att en säkring har gått sönder eller att jordfelsbrytaren slagit ifrån.

1. Kontrollera bostaden eller fastigheten

  • Kontrollera om avbrottet bara är i er fastighet. Lyser det ute på gatan och i grannhusen är förmodligen felet hos er.
  • Kontrollera elcentralen (ibland även kallat elskåp eller proppskåp). I ett bostadshus sitter den oftast i hallen, källaren eller garaget.
  • Ta reda på typ av elcentral:
    • Automatsäkringscentral har knappar, så kallade vippsäkringar som "faller ner" om systemet blir överbelastat. Här finns också jordfelsbrytaren. Säkringarna i en automatsäkringscentral går inte sönder utan slår bara ifrån.
    • Äldre proppskåp med så kallade "proppsäkringar" eller skruvsäkringar är vanligast i äldre bostäder. Vid strömavbrott går säkringen sönder och måste bytas.
  • Kontrollera säkringar och jordfelsbrytaren.
    • Om du delvis är utan el kan felet bero på att en säkring har gått.
    • Är du helt utan el kan du testa att återställa jordfelsbrytaren.
  • Bor du i hus kan du kontrollera huvudsäkringen.
    • Om felet kvarstår och strömavbrottet bara är hemma hos dig ska du kontakta en elektriker.
  • Bor du i lägenhet och fortfarande saknar el; kontakta hyresvärd, fastighetsförvaltare eller ordförande i bostadsrättsföreningen.

2. Kolla närområdet

  • Om det bara är ni  eller ett fåtal grannar som har strömavbrott, ring oss på 0771-53 53 00 och gör en felanmälan.
  • Är hela kvarteret utan el - kolla vår avbrottskarta. När ett större område är strömlöst känner vi ofta till störningen och har satt igång med att reparera felet.

Automatsäkringscentral

Säkringarna är till för att skydda dig. Om elsystemet är överbelastat går inte säkringen sönder, den slår bara ifrån.

  • Hitta och åtgärda orsaken till strömavbrottet.
  • Återställ säkringen genom att trycka upp den säkringsknapp som har fallit ned.
  • När du har återställt säkringen kan du slå på apparaterna en och en.
  • Har du fortfarande ingen el – kontakta en elektriker.

I de flesta centraler finns också en jordfelsbrytare, som är till för att skydda din elanläggning. Om någonting är fel i din elanläggning stängs strömmen av. Om jordfelsbrytaren slår ifrån och gör så att din bostad blir strömlös:

  • Gör den apparat som du nyligen kopplat in strömlös.
  • Tryck upp knappen till jordfelsbrytaren som fallit ned.

Om jordfelsbrytaren slår ifrån igen behöver du göra en felsökning:

  • Slå ifrån alla säkringar och slå på jordfelsbrytaren.
  • Slå på säkring för säkring, en i taget, tills du ser var jordfelsbrytaren kopplar ifrån. Där har du felet.

Äldre proppskåp

Ett proppskåp innehåller säkringar (proppar) som skyddar ditt elsystem från överbelastning. Om du belastar elsystemet hårt kan en eller flera säkringar gå sönder och strömmen går. Du behöver då byta propp.

  • Hitta och åtgärda orsaken till strömavbrottet.
  • Hitta vilken säkring som har gått sönder. Du ser vilken som är trasig genom att den lilla färgpricken i änden har lossnat.
  • Byt ut den trasiga mot en ny. Tänk på att välja rätt styrka. Säkringen ska ha samma färg som bottenplattan inne i skåpet. Grön=6A (Ampere), röd=10A, grå=16A
  • Slå på apparaterna en och en efter att du har bytt säkring.

Om strömavbrottet håller i sig

I vårt moderna samhälle är vi helt beroende av el för att vardagen ska fungera både hemma och på jobbet. Ett strömavbrott kan påverka såväl portkod och hissar som internetuppkopplingar och bli väldigt besvärligt. Här är några tips om du drabbats av ett längre strömavbrott.

Checklista: Bra saker att ha hemma

  • Ficklampa och batterier
  • Extra laddningsbatteri (powerbank) till mobiltelefonen
  • Reservsäkringar (om du har proppskåp)
  • Stearinljus och tändstickor
  • Batteridriven radio eller bilradio
  • Torra matvaror och konserver
  • Ved (om det finns öppen spis i hemmet)
  • Sovsäckar och filtar

Fler tips hittar du hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Om något i ditt hem har gått sönder på grund av ett strömavbrott kan du ha rätt till ersättning. Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag eller direkt till oss.

  • Har du haft ett sammanhängande strömavbrott över 12 timmar har du rätt till avbrottsersättning. Ersättningen betalas ut automatiskt på din faktura.
  • Har du frågor kring din avbrottsersättning, kontakta vår kundservice på 0771–53 53 00

Håll dig uppdaterad vid strömavbrott

Strömavbrott kan vara både planerade eller hända plötsligt. Oavsett vilket så vet vi att du som kund vill ha information snabbt. Du kan få information vid strömavbrott genom sms eller e-post. Följ ditt strömavbrott med uppdateringar, prognos och vad det beror på.

Privatkund

Logga in på Mina sidor och gå till sidan Meddelande vid strömavbrott. Du kan få avbrottsinformation både via sms och mejl.

Företagskund

Logga in på Mina sidor och gå till sidan Meddelande vid strömavbrott. Där kan ni välja vilka anläggningar ni vill få information om, exempelvis kan ansvariga för en pumpstation, telemast eller förskola inom en kommun meddelas om en specifik anläggning.

  • Driftsystemet känner av om ett fel har inträffat och skickar direkt ut information till de kunder som påverkas. I informationen finns även en länk till vår avbrottskarta där ni kan följa ärendet.
  • Om felet finns i lågspänningsnätet, alltså elnätet närmast huset eller fastigheten, behöver vi få in en felanmälan för att det ska registreras. I samband med anmälan får de kunder som påverkas information om strömavbrottet från oss.
  • Om det är ett planerat strömavbrott får ni information via brevkort och/eller mejl minst 5 dagar innan det inträffar. Vi skickar också en påminnelse via sms och/eller mejl dagen innan samt vid tidpunkterna då avbrottet börjar och slutar.
  • Informationen som skickas via sms innehåller endast anläggningsadressen, vill ni ha både anläggningsadress och anläggnings-ID i informationen behöver ni en prenumeration via mejl.

Privatkund

  1. Logga in på Mina sidor
  2. På sidan Meddelande vid strömavbrott, alltså samma sida som där du anmälde dig, hittar du en översikt över dina anläggningar och prenumerationer. Ta bort de kontaktuppgifter (telefonnummer eller e-postadress) du vill avsluta prenumerationen för.

Företag

  1. Logga in på Mina sidor
  2. På sidan Meddelande vid strömavbrott, alltså samma sida som där du anmälde prenumerationen, finns en översikt över era anläggningar och prenumerationer. Ta bort de de kontaktuppgifter ni vill avsluta prenumerationen för.

Har du fått meddelande om att avbrottet är fixat men saknar fortfarande ström? Då kan det ha skett ett fel som vi inte fått felanmälan om ännu. Kontakta oss gärna på telefonnummer 0771-53 53 00 så att vi kan åtgärda det.

Vanliga frågor och svar

  • Kontrollera om avbrottet bara är i din bostad eller inte genom att se om det lyser i trapphuset eller hos grannen. Se sedan över dina säkringar och jordfelsbrytare, det gör du genom att kontrollera din elcentral (kallas ibland även proppskåp). Om en säkring har gått ska du byta eller återställa säkringen och jordfelsbrytare (om du har en variant som kallas automatsäkringscentral).Om inte bara du har strömlöst känner vi oftast till störningen och har satt igång att reparera felet. Du kan se och läsa mer om strömavbrottet på vår avbrottskarta och börja prenumerera på strömavbrottsinformation via sms. Om avbrottet inte redan är felanmält kan du göra detta via avbrottskartan genom att klicka på "Anmäl strömavbrott" eller genom att ringa till Felanmälan på telefon 0771-53 53 00 som har öppet dygnet runt. För att göra en felanmälan via webben krävs tillgång till BankID.

    Om det är ett längre strömavbrott finns här några tips:

    • Undvik att öppna kyl och frys. Frysen håller kylan cirka ett dygn om dörren hålls stängd.
    • Stäng dörren till rum som du inte använder. Flytta gärna in i ett rum för att hushålla med värmen, välj gärna ett rum i söderläge om det går.
    • Stearin- och värmeljus är bra värmekällor men se upp med brandfaran och tänk på ventilationen.
    • Stäng av tvätt- och diskmaskin samt alla element. Om de är igång när strömmen kommer tillbaka finns det risk för att elnätet blir överbelastat. Vrid på ett element i taget när elen är tillbaka.

    På Energimyndighetens hemsida hittar du också bra information om vad du behöver tänka på om det inträffar ett strömavbrott.

  • Om du har ett pågående strömavbrott kan du kontrollera om det redan är felanmält, det ser du på vår avbrottskarta.

    Om strömavbrottet inte redan är anmält kan du göra detta via avbrottskartan genom att klicka på den blå knappen "Anmäl strömavbrott" under "Syns inte ditt avbrott i kartan?" eller genom att ringa till Felanmälan på telefon 0771-53 53 00 som har öppet dygnet runt. För att göra en felanmälan via webben krävs tillgång till BankID.

    Om du vill få sms eller e-postmeddelande vid strömavbrott (både planerade och oplanerade) kan du anmäla dig till vår strömavbrottsinformation, det gör du enklast via Mina sidor eller Energikonto. Välj fliken Meddelande vid strömavbrott. Om du önskar strömavbrottsinformation för flera anläggningar gör du en registrering för varje anläggning.
    Läs gärna även våra råd vid strömavbrott.

  • Om du haft ett sammanhängande strömavbrott i över 12 timmar som orsakats av fel i Ellevios nät betalar vi ut avbrottsersättning till dig. Du behöver inte ansöka om ersättningen, den registreras automatiskt och betalas ut genom avdrag på din faktura. Normalt sker detta inom tre till sex månader.

    Läs mer om vår avbrottsersättning.

    Om du anser att du borde fått avbrottsersättning men inte fått det, ber vid dig använda det här formuläret.



  • Om du har upptäckt en gren eller ett träd som ligger på, lutar mot eller riskerar att falla på en av våra ledningar vill vi att du felanmäler det till oss, du når vår felanmälan dygnet runt på telefon 0771-53 53 00. Vi behöver så detaljerad information som möjligt var denna gren och/eller träd befinner sig, antingen via gatuadress eller koordinat om det är möjligt.

Information från: Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 8 april 2024

Hjälpte den här sidan dig?

Läs mer