Så arbetar vi för att hjälpa dig vid strömavbrott

Ibland händer det att våra kunder blir utan ström. Vad beror det på, och hur arbetar vi på Ellevio för att ditt och andra hushåll ska få tillbaka elen? Det förklarar vi här.

Ellevio förser närmare en miljon hushåll och företag i Sverige med el. Om det inträffar fel i våra elnät kan det ha flera orsaker. Till exempel kan våra elledningar blivit skadade av ett grävarbete eller ett träd som fallit på elledningen. Avbrottet kan också bero på ett tekniskt fel.

Vi informerar om strömavbrott

Om det uppstår en störning i våra elnät försöker vi alltid informera kunderna som påverkas så snart vi kan. Det gör vi via:

  • avbrottsinformation till kunder via sms eller mejl
  • automatiserad avbrottsinformation till lokal och regional media
  • via vår avbrottskarta
  • Om det är omfattande strömavbrott använder vi oss även av våra sociala kanaler

I extrema fall, om det är mycket omfattande strömavbrott har vi ibland inte möjlighet att ge individuell information, då hänvisar vi till den generella informationen som finns.

Har du strömavbrott?

På vår karta kan du se om du har strömavbrott samt orsaken och när det beräknas vara åtgärdat. Du kan även enkelt felsöka och anmäla avbrott här.

Vår strömavbrottskarta

Hjälp oss att hitta felet

Ibland kan det finnas fel på både högspännings- och lågspänningsnivån på samma ledning. Detta är svårt att upptäcka. Eftersom det är högspänningsledningar som förser lågspänningsnätet med el (det elnätet som ligger närmast ditt hem) måste vi laga felet på högspänningsnätet först innan det går att åtgärda lågspänningsfel.

För att upptäcka felen behöver vi ofta hjälp från dig som kund. Ett sätt är att vi meddelar dig via sms att vi åtgärdat högspänningsfelen och att alla kunder borde ha fått tillbaka strömmen. Vi ber då de kunder som eventuellt fortfarande är utan ström att ringa till oss och meddela detta.

För en kund som bor i ett elnät som är nedgrävt kan det vara svårt att förstå att man kan vara berörd av strömavbrott. Det kan vara så att elen påverkas av en luftledning en bit ifrån villaområdet.

Att upptäcka, hitta och få igång strömmen fungerar i stora drag så här:

  1. Det stora jobbet är ofta att hitta felet och orsaken. Först fokuserar vi på att koppla om och dela upp elnätet så att så få kunder som möjligt ska bli berörda av strömavbrottet. Vi får då samtidigt kännedom om på vilken sträcka felet finns.
  2. Därefter måste vi genomsöka hela sträckan för att hitta själva felet.
  3. Först därefter påbörjas själva reparationsarbetet. Ibland handlar det om att ta bort enstaka träd och i värsta fall har ledningar eller stolpar skadats.

Vanliga frågor och svar

Du kan anmäla dig genom att skicka ett sms med "Start (kundnummer) (anläggnings-id) till 71400, till exempel "Start 1234567 735999111222333444".

Du kan också besöka Mina sidor och fylla i anmälan där.

Om du vill få strömavbrottsinformation på flera anläggningar gör du en registrering på varje anläggnings-id.

När vi har registrerat ett fel på elnätet i vårt driftsystem, eller när vi har fått in en felanmälan, skickas ett sms till dig.

Du bestämmer själv vilka telefonnummer/e-postadresser som du vill lägga upp som prenumeranter på din/dina anläggningar. Det finns inte några begränsningar gällande hur många som kan få information om strömavbrott för samma anläggning.

Om du vill ändra dina kontaktuppgifter så kan du logga in på Mina sidor för att ändra mobilnummer och/eller e-postadress dit vi skickar strömavbrottsinformation.

Gör så här för att ändra dina uppgifter:

Klicka på Strömavbrott i mobilen i översta menyraden

Klicka på Ändra prenumeration

Ändra uppgifterna, eller lägg till uppgifter om det saknas, och klicka sedan på Spara

Nej, om du säger upp ditt elnätsavtal kommer din prenumeration sägas upp automatiskt. Det gäller även om du flyttar inom Ellevios nätområde, du behöver då aktivera din prenumeration på din nya anläggning. 

Text uppdaterad: 19 november 2021

Hjälpte den här sidan dig?