Jag är inte nöjd, hur gör jag?

Vi kan alltid bli bättre. Som kund hos Ellevio ska du kunna lita på att du får den hjälp du behöver. Därför är vi väldigt tacksamma om du talar om för oss om du inte är nöjd. Då kan vi lösa problemet så snabbt som möjligt.

inte_nojd_840x420.png

Kundservice - första kontakten vid frågor

Undrar du något eller behöver vår hjälp? Då ska du i första hand kontakta vår kundservice. Du kan använda vårt kontaktformulär eller ringa oss.

Telefonnummer: 0771-53 53 00
Kundservice har öppet på vardagar 8-17 

Reklamation

Känner du dig inte nöjd med svaret från vår kundservice? Då kan du lämna in en reklamation till vår Kundvårdsgrupp genom att mejla eller skicka ett brev.

Mejladress
kundvardsgrupp@ellevio.se

Adress
Ellevio
Kundvårdsgruppen
Box 24207
104 51 Stockholm

Skadestånd

Har du råkat ut för skada på grund av strömavbrott eller något annat fel i Ellevios elnät? Då kan du göra en skadeståndsanmälan här.

Behöver du ytterligare rådgivning eller annan hjälp? Här listar vi alternativ där du kan söka svar på dina frågor.

Oberoende rådgivning

Konsumenternas energimarknadsbyrå
Kostnadsfri rådgivning finns hos Energimarknadsbyrån som är en självständig byrå för konsumenter. Där får du råd och vägledning i frågor som rör elmarknaden.

Kommunala konsumentvägledare
Hos Energimyndigheten finns både information om landets kommunala energi- och klimatrådgivare som kostnadsfritt svarar på frågor. Rådgivarna kan svara på frågor om bland annat uppvärmning, energikostnader, energieffektivisering samt statliga bidrag inom energiområdet. Konsumentvägledaren i din kommun kan hjälpa till med stöd vid såväl tvist som klagomål.

Konsumentverket
Här kan du få konsumentinformation och personlig vägledning.

Tvistlösning

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
ARN är en statlig myndighet som prövar tvister mellan näringsidkare och konsument.

Energimarknadsinspektionen (EI)
EI är tillsynsmyndigheten för elmarknaden som bedriver tillsyn över energimarknaderna för el, naturgas och fjärrvärme. Energimarknadsinspektionen granskar bland annat elnätsbolagens avgifter och leveranskvaliteten i elnätet. Du kan till exempel kontakta myndigheten om du vill att de prövar om din anslutningsavgift är rimlig.

Domstol
Du kan också låta en allmän domstol (tingsrätten) pröva en eventuell tvist. Du bör dock först ta kontakt med ett ombud, till exempel en advokat, som bedömer ditt ärende.

Vilka rättigheter har jag som konsument?

Ellagens kapitel 11 reglerar rättigheterna du har som konsument. Även de allmänna avtalsvillkoren innehåller information om dina rättigheter. Här kan du läsa Ellagen i dess helhet.

Ringa gärna vår kundservice på 0771-53 53 00 om du har frågor eller behöver hjälp.

Text uppdaterad: 29 november 2021

Hjälpte den här sidan dig?