Elmätarbytet - vad betyder det för mig?

Under perioden 2020 - 2023 byter vi på Ellevio elmätare hos alla våra kunder. För att elmätarbytet ska gå så smidigt som möjligt finns det vissa saker du behöver ha koll på.

elmatarbyte_valpar_840x420.png

Så här går elmätarbytet till

Några veckor innan det är dags för elmätarbytet kommer du att bli kontaktad av oss. Du får då mer information om när vi planerar att genomföra just ditt elmätarbyte. För att det ska gå så smidigt som möjligt ber vi dig att uppdatera dina kontaktuppgifter på Mina sidor. Där kan du också anmäla sms-påminnelse vid strömavbrott.

I samband med mätarbytet stänger vi av elen en kort stund. Räkna med att det blir ett strömavbrott på cirka 15-30 minuter. Avbrottet kan påverka funktioner som portkod, hiss, tvättstuga och internetuppkoppling. Det är därför viktigt att alla i hushållet får informationen.

Mätarbytet utförs av vår samarbetspartner ONE Nordic som kontaktar dig i god tid med all praktisk information. Teknikerna som utför arbetet i din bostad:

  • ska alltid kunna visa Ellevio-legitimation
  • kör bilar märkta med Ellevio- och ONE Nordic logga. 

När byter Ellevio min elmätare?

På vår karta kan du se när vi kommer till dig, om vi håller på i ditt område eller redan är klara. Du hittar också lite tips och goda råd.

Vår karta för elmätarbytet

Viktigt att tänka på:

  • Då mätarbytet innebär ett kortare avbrott kan det vara bra att koppla ifrån känslig elektronik, så som nätadaptrar till datorer.
  • En person över 18 år måste vara på plats (om mätaren finns inne i bostaden) och visa teknikerna var elmätaren sitter.
  • Mätarskåpet måste vara lättåtkomligt.
  • När mätarbytet är utfört kan det vara bra att du kontrollerar att din jordfelsbrytare fungerar som den ska.
  • Har du egen utrustning kopplad till mätarens laststyrning, kommer den funktionen försvinna i och med mätarbytet.

Att byta ut nästan en miljon elmätare på kort tid är ett omfattande arbete. För att alla ska känna till och förstå vad mätarbytet innebär arbetar vi tillsammans med berörda fastighetsägare, stadsdelsförvaltningar, organisationer och andra relevanta aktörer i samhället.

Kontaktad eller frågor?

Har du blivit kontaktad av oss angående mätarbytet och har frågor kring arbetet eller strömavbrottet? Då kan du ringa oss på 020-636 000 eller skicka e-post, så hjälper vi dig.

Din nya elmätare

Den nya elmätaren har olika smarta och tekniska funktioner för att bland annat underlätta för dig som kund att få kontroll och större förståelse för din elanvändning.'

Ny-elmätare-Ellevio.jpeg

1-fas

(Produktblad)

Elmätare-1fas.png3-fas

(Produktblad)

elmätare-fas3.png

Vanliga frågor och svar

Nej, det gör vi aldrig. Får du ett samtal där personen pratar om mätarbyte och ber dig logga in med BankID, så avsluta samtalet. Detta är ett bedrägeriförsök.

Under perioden 2021-2023 kommer Ellevio att byta elmätare hos alla våra kunder. Vi på Ellevio ber aldrig våra kunder att uppge sitt BankID, i något sammanhang, via telefon. Samma regler gäller självklart även för våra partners ONE Nordic och OneCo, som utför elmätarbyten på uppdrag av Ellevio. Betrakta alltid ditt BankID som den identitetshandling som det är.

Känner du dig osäker, be att få ringa upp Ellevio själv för att kontrollera om personen i fråga verkligen arbetar på Ellevio, eller hos våra partners ONE Nordic eller OneCo. Du hittar kontaktuppgifterna nedan:

Ellevio: 0771-53 53 00

ONE Nordic: 020-636 000

OneCo: 0771-25 03 05 

Nej det kommer den inte göra.

Om du idag har utrustning kopplad till elmätarens laststyrning, till exempel varmvattenberedaren, så kommer den inte längre kunna användas då den tekniken inte stöds av den nya elmätaren.

Vad innebär det för mig som kund?

Våra montörer kommer i samband med mätarbytet lämna laststyrning i slutet läge (låglastläge, vilket oftast betyder på), om inte annat önskas. Det är viktigt att du efter elmätarbytet själv kontrollerar att din utrustning fungerar. Om du fortsatt vill ha laststyrning behöver du köpa ett så kallat kopplingsur, som finns hos detaljhandelsföretag inom elteknik, för att kunna styra din utrustning. Beroende på hur din anläggning är utformad kan det krävas att installationen av ett kopplingsur utförs av behörig elektriker.

När elmätarbytet skett kommer vi på Ellevio inte att ändra ditt abonnemang, om du har abonnemangsformen Tid kan fakturan därför bli högre än tidigare i och med att utrustningens strömtillförsel inte längre anpassas till abonnemanget. Om du önskar ändra ditt abonnemang gör du det enklast själv via vår tjänst Abonnemangsväljaren.

Om du har några frågor gällande ditt mätarbyte så kan du kontakta vår samarbetspartner ONE Nordic.

Du når dem på telefonnummer 020-636 000 eller e-postadress elmatarbyte@ellevio.se

Deras öppettider är helgfria vardagar klockan 08 till 17.

Text uppdaterad: 20 januari 2022

Hjälpte den här sidan dig?