Elmätarbytet - vad betyder det för mig?

Under perioden 2020 - 2023 byter vi på Ellevio elmätare hos alla våra kunder. För att elmätarbytet ska gå så smidigt som möjligt finns det vissa saker du behöver ha koll på.

elmatarbyte_valpar_840x420.png

Så här går elmätarbytet till

Några veckor innan det är dags för elmätarbytet kommer du att bli kontaktad av oss. Du får då viktig information, så som datum och tidpunkt för arbetet. För att det ska gå så smidigt som möjligt ber vi dig att uppdatera dina kontaktuppgifter på Mina sidor. Där kan du också anmäla sms-påminnelse vid strömavbrott.

I samband med mätarbytet stänger vi av elen en kort stund. Räkna med att det blir ett strömavbrott på cirka 15-30 minuter. Avbrottet kan påverka funktioner som portkod, hiss, tvättstuga och internetuppkoppling. Det är därför viktigt att alla i hushållet får informationen.

Mätarbytet utförs av vår samarbetspartner ONE Nordic som kontaktar dig i god tid med all praktisk information. Teknikerna som utför arbetet i din bostad:

  • ska alltid kunna visa Ellevio-legitimation
  • kör bilar märkta med Ellevio- och ONE Nordic logga. 

Viktigt att tänka på:

Att byta ut nästan en miljon elmätare på kort tid är ett omfattande arbete. För att alla ska känna till och förstå vad mätarbytet innebär arbetar vi tillsammans med berörda fastighetsägare, stadsdelsförvaltningar, organisationer och andra relevanta aktörer i samhället.

När byter Ellevio min elmätare?

På vår karta kan du se när vi kommer till dig, om vi håller på i ditt område eller redan är klara. Du hittar också lite tips och goda råd.

Vår karta för elmätarbytet

Kontaktad eller frågor?

Har du blivit kontaktad av oss angående mätarbytet och har frågor kring arbetet eller strömavbrottet? Då kan du ringa oss på 020-636 000 eller skicka e-post, så hjälper vi dig.

Din nya elmätare

Den nya elmätaren har olika smarta och tekniska funktioner för att bland annat underlätta för dig som kund att få kontroll och större förståelse för din elanvändning.'

Ny-elmätare-Ellevio.jpeg

1-fas

(Produktblad)

Elmätare-1fas.png3-fas

(Produktblad)

elmätare-fas3.png

Vanliga frågor och svar

Nej, det gör vi aldrig. Får du ett samtal där personen pratar om mätarbyte och ber dig logga in med BankID, så avsluta samtalet. Detta är ett bedrägeriförsök.

Under perioden 2021-2023 kommer Ellevio att byta elmätare hos alla våra kunder. Vi på Ellevio ber aldrig våra kunder att uppge sitt BankID, i något sammanhang, via telefon. Samma regler gäller självklart även för våra partners ONE Nordic och OneCo, som utför elmätarbyten på uppdrag av Ellevio. Betrakta alltid ditt BankID som den identitetshandling som det är.

Känner du dig osäker, be att få ringa upp Ellevio själv för att kontrollera om personen i fråga verkligen arbetar på Ellevio, eller hos våra partners ONE Nordic eller OneCo. Du hittar kontaktuppgifterna nedan:

Ellevio: 0771-53 53 00

ONE Nordic: 020-636 000

OneCo: 0771-25 03 05 

Den nya elmätaren du får vid mätarbytet kommer ha en rad olika smarta, tekniska funktioner för att bland annat underlätta för dig som kund att få kontroll och större förståelse för din elanvändning.

Kundgränssnitt - Den nya mätaren har ett så kallat kundgränssnitt som vi hoppas kunna möjliggöra en ökad förståelse och kontroll över din elanvändning i högre grad än tidigare. Exempel på lösningar vi tror kommer på bred front är realtidsinformation om energianvändningen i hemmet, samt olika applikationer för styrning i hemmets utrustning såsom lastbalansering. I Ellevios laddboxerbjudande för elbilar kommer en lösning för lastbalansering för den smarta elmätaren att erbjudas under hösten 2020. Om du är intresserad av att koppla in din utrustning på kundgränssnittet, tänk på att kontrollera med din leverantör att produkten är kompatibel med vår elmätare. Läs mer under avsnittet Lokalt gränssnitt om hur du aktiverar tjänsten och alla detaljer om vilken data du kan se.

Strömbrytare - Den nya elmätaren har en strömbrytare som du som kund kan använda om du vill göra din anläggning spänningslös. Ett exempel på när du kan använda detta är om du har ett fritidshus där du vill vara säker på att strömmen är bruten. Denna brytare låter elmätaren vara spänningssatt utan att någon förbrukning registreras på din anläggning. Brytaren aktiveras med hjälp av kundknappen, se produktbladet för mer information.

Enklare inkoppling av solpaneler - Den nya elmätaren gör det enkelt för dig som framtida solelsproducent att koppla in dina solpaneler till elnätet. Vi behöver inte längre skicka ut en tekniker till din anläggning, aktivering av produktionsmätningen sker på distans. Det förutsätter att din solcellsinstallatör har informerat oss om förändringen och har skickat in en färdiganmälan. Läs mer om allt detta här

Fjärrstyrd till- & frånkoppling - Om du flyttar in i en bostad som inte har el går det snabbt att få igång den igen. Vi kan återinkoppla elen på distans vilket innebär att vi inte behöver skicka ut en tekniker till anläggningen för att slå på elen. Du kan enkelt registrera din flytt via vår tjänst Flytthjälpen

Avbrottsinformation och elkvalitetsinformation - De nya elmätarna har bättre funktionalitet för att informera oss på Ellevio, som nätägare, om elkvaliteten och även om pågående strömavbrott hos dig som kund. Vi kommer därför ha bättre förutsättningar att informera dig om pågående avbrott, samt att vi kommer kunna sätta in åtgärder med större precision än tidigare. Anmäl dig för avisering om strömavbrott via sms eller e-post

Vi ber dig notera att om du idag har utrustning kopplad till elmätarens laststyrning, till exempel varmvattenberedaren, så kommer den inte längre kunna användas då den tekniken inte stöds av den nya elmätaren. Läs mer om detta här

Nedan hittar du produktblad för de två olika mätarna som kommer installeras, information gällande

1-fas mätare och information gällande 3-fas mätare

Nej det kommer den inte göra.

Om du idag har utrustning kopplad till elmätarens laststyrning, till exempel varmvattenberedaren, så kommer den inte längre kunna användas då den tekniken inte stöds av den nya elmätaren.

Vad innebär det för mig som kund?

Våra montörer kommer i samband med mätarbytet lämna laststyrning i slutet läge (låglastläge, vilket oftast betyder på), om inte annat önskas. Det är viktigt att du efter elmätarbytet själv kontrollerar att din utrustning fungerar. Om du fortsatt vill ha laststyrning behöver du köpa ett så kallat kopplingsur, som finns hos detaljhandelsföretag inom elteknik, för att kunna styra din utrustning. Beroende på hur din anläggning är utformad kan det krävas att installationen av ett kopplingsur utförs av behörig elektriker.

När elmätarbytet skett kommer vi på Ellevio inte att ändra ditt abonnemang, om du har abonnemangsformen Tid kan fakturan därför bli högre än tidigare i och med att utrustningens strömtillförsel inte längre anpassas till abonnemanget. Om du önskar ändra ditt abonnemang gör du det enklast själv via vår tjänst Abonnemangsväljaren.

Text uppdaterad: 5 december 2021

Hjälpte den här sidan dig?