23 smarta ljustips inför vintermörkret

Energi hemma

""

Dagarna blir allt mörkare och hand i hand med ljusbristen kan även vårt sinne bli det. Men det finns flera knep man kan ta till för att skingra mörkret.

Hemmet

1. Sprid ut ljuset på flera belysningspunkter. Visst funkar det med en enda stor taklampa men då är det svårt att få till myskänslan som skapas med spridd belysning. Man brukar rekommendera 3–4 ljuskällor utöver taklampan per rum.

2. Dimmerfunktion till taklampa skapar kontroll av belysning och ger ett mysigare sken.

3. Rum med mörka väggar behöver mycket belysning för att upplevas som rymligare och ljusare. Det gäller även mörka hörn – lys upp hörnen så att rummet känns större.

4. Anpassa belysningen efter rummets funktion. I köket till exempel bör alla arbetsytor vara väl belysta. LED-spotlights på rad ger ett funktionellt ljus och är samtidigt en snygg inredningsdetalj. I sovrummet ger flera utspridda dimmers en inbjudande känsla.

5. Allmänbelysning kan ersätta mycket av dagsljuset. Allmänbelysning kan vara taklampor, plafonder och uplights. Satsa på funktionell allmänbelysning i hallen, tvättstugan och andra utrymmen som kan behöva mycket ljus av praktiska skäl.

Photo by Nita from Pexels.

Balkongen / trädgården /uteplatsen

6. Tack vare rätt belysning kan balkongen bli stämningsfull långt in på hösten. Balkongbelysning med LED-lampor går att köpa i alla möjliga varianter och färger, stående på balkonggolvet, monterad på väggen eller som en enkel ljusslinga längs med balkongräcket. Eller varför inte skaffa en kruka med uppladdningsbar trådlös LED-belysning.

7. Var uppmärksam på utomhusbelysningens vattentäthet. Utomhusbelysning kräver en lägsta skyddsklass för IP44, men IP65 är ännu bättre. Saknar produkten IP-märkning ska den inte användas utomhus.

8. När du väljer utebelysning, skilj på funktionsbelysning och estetisk belysning. Funktionsbelysningen är den belysning som du har behov av för att kunna orientera dig till exempel i din trädgård när det är mörkt men också som säkerhetsbelysning för att hålla inkräktare borta. Den estetiska belysningen däremot skapar myskänslan och harmonin i trädgården. Den kan belysa något som du vill framhäva i mörkret till exempel ett träd, en kruka, en grusad väg eller en möbel.

9. Ett tips om du är osäker på vad du ska belysa är att gå runt med en ficklampa och testa att belysa objektet ur olika vinklar. Du kommer att upptäcka trädgården på nytt. Lys på träd, buskar och växter. En tråkig trädstam som i dagsljus verkar brun kan med lampans hjälp börja skimra och vissa växter blir till och med vackrare på hösten med lite ljus på.

10. Ta gärna hjälp av någon som tittar ut inifrån hemmets fönster för det är till stor del därifrån du kommer att uppleva den upplysta trädgården eller balkongen.

11. Tänk på att en väl upplyst entré skapar en trygg och välkomnande känsla.

12. Det finns olika toner av vitt ljus. Kallt ljus har blå ton och varmt ljus ger ett gult sken. Vid utomhusbelysning är det vackrast att hålla sig till samma ton.

13. Belysning med färgat glas kan ge kala träd och buskar ett spännande utseende. Men håll dig till enstaka kulörer så det inte blir för rörigt och liknar ett tivoli.

14. Välj lågenergilampor med LED för att lysa upp trädgården och begränsa användandet av utomhusbelysning till just de timmar de faktiskt behövs. Använd en timer som tänder lamporna då mörkret faller och släcker dem under natten när du ändå sover, eller närvarostyrd belysning som bara lyser när någon rör sig på platsen. Tänk på att ständig nattbelysning utomhus drar till sig insekter, bland annat nattflyn, som fångas av ljuset och ofta fladdrar där tills de dör av utmattning.

15. Fråga i butiken efter miljömärkta och certifierade lampalternativ så att de är godkända och säkra.

16. Kontrollera att utomhusbelysningen är ansluten till en jordfelsbrytare, som snabbt bryter strömmen om det uppstår ett fel. Har du ingen jordfelsbrytare finns portabla jordfelsbrytare för utomhusbruk.

Må bra-ljus

17. Visste du att det är skillnad på ljus och ljus? Både mängden ljus och våglängden (färgtonen) spelar roll för hur vi mår. Mycket ljus och blått eller kallvitt ljus gör oss pigga, kreativa och produktiva. Lite ljus och rödare färgton får oss att varva ner. Det betyder att vi under de mörka månaderna bör vara generösa med ljus dagtid och det ska vara helst blått/kallvitt ljus och mot kvällen bör vi ändra till ett varmare, rödare ljus.

18. Vill du vakna lite lugnare. En Wake-u light-lampa simulerar en soluppgång och lyser upp rummet stegvis fram till den tid när du vill vakna. Denna lampa kan också användas när man går och lägger sig som insomningshjälp och tonar då gradvis ner ljuset som en solnedgång. Det finns en mängd modeller och många har även radiofunktion samt ljud av exempelvis vågskvalp, fågelkvitter, harpa eller lugnande andningsövningar.

19. Aktivera nattläge på telefon och padda, då ändras ljuset till en rödare ton på kvällen. Allra bäst för insomningen är att du lägger undan mobilen eller paddan någon timme före läggdags.

20. Även om reflexer är bra, så funkar de bara när de blir belysta. Därför bör du också ha minst ett aktivt ljus i form av en lampa. Lampan bör sitta på höger arm (om du löper mot trafiken) eller höger ben (eller bägge), eftersom bilisterna lättare upptäcker en lampa som rör sig. Av samma anledning bör lampan också blinka, så att den sticker ut från mängden.

21. Tänk på att när man vistas utomhus träffas man av bilisternas ljus från många olika vinklar. Därför är det viktigt att du syns från alla de vinklarna och att reflexerna och/eller lamporna syns från alla håll. Lampor som består av en enda LED-lampa kommer bara att ge en smal ljuskägla. Välj LED-armband istället där hela bandet lyser, eller kubformade lampor som sprider ljuset lite mer.

22. En ljusstark pannlampa är svår att undvara om man löper på vägar eller mörka stigar. Men pannlampan har också ett par svagheter. Den kan blända mötande bilister och därmed förhindra dem från att se dig och den lyser oftast med en snävare ljuskägla, vilket kan skapa en tunnelkänsla

23. Fotoreceptorerna i ögonen fångar bäst upp blått, grönt och gult ljus. Därför är det bra att välja en lampa som lyser i någon av dessa tre färger istället för en traditionell röd lampa. De tre färgerna sticker dessutom ut mer på en trafikerad gata.

Källor: Folkhälsomyndigheten, vardfokus.se, Confidentliving.se, Greboel.se, utemaningen.se, Aktiv Träning

Text uppdaterad: 15 november 2021

Hjälpte den här sidan dig?