Sverige laddar för världens första elbilsracing

Elbil och laddning

I år blir STCC världens första nationella touring car-mästerskap som elektrifieras.

Det är gasen i botten som gäller när Sverige laddar inför världens första nationella elektriska racingmästerskap i sommar, Västkustloppet i Falkenberg. – Det kommer att bli historiskt, säger Micke Bern, vd på racingmästerskapet, STCC.

Sverige har alltid haft och har en stark tradition att vara världsledande inom klimatsmart teknik och där ingår motorsporten.

– Anledningen till att mästerskapet elektrifieras i år är att även vi vill dra vårt strå till stacken och inspirera samhället till en klimatsmart omställning, säger Johan Meissner, pressansvarig för racingmästerskapet, STCC.

Pressansvarig för racingmästerskapet
Johan Meissner.

Han berättar att till årets tävlingssäsong byggs just nu 12 nya elektriska bilar på 550 hästkrafter. 

– Det är de kraftfullaste bilarna i mästerskapets historia. Bilarna gör 0–100 på under tre sekunder och har en topphastighet på 300 km/h. Vi kommer få uppleva spännande racing där förarna ligger mycket nära varandra på banan och bjuder på en spektakulär show.

Lockar teknikintresserade

Förberedelserna inför sommarens tävlingar har pågått sedan början av året.

– Precis som med alla nya koncept kommer det att finnas en del utmaningar vi måste planera för. Ett exempel är laddningstiden mellan tävlingarna och kylning för den värmen som skapas av batterierna i bilarna under de intensiva heaten.

I övrigt ser Johan Meissner bara fördelar med elbilstävlingarna, exempelvis avsaknaden av avgaser och det effektiva utnyttjandet av energi.

– En fossildriven bil använder omkring 20–30 procent av energin i bränslet jämfört med en elbil som nyttjar omkring 80–90 procent av energin från batteriet. Det är en enorm skillnad och en väldigt viktig del i hela effektiviseringen av såväl motorsporten som samhället i stort.

Johan Meissner tror att årets elektrifierade tävling kommer att locka nya målgrupper till motorsporten.

– Förutom våra trogna motorsportsfantaster tror vi att elektriska STCC kommer locka andra teknik- och sportintresserade i alla åldrar. Vi skriver historia i år med världens första nationella elektriska bilmästerskap.

Elektriskt junior-SM

Även motorsportens juniorer kommer att få visa upp vad de kan i sommar, i elektriska junior-SM NXT Gen Cup. Tävlingen är öppen för ungdomar i åldrarna 13 till 25 år. De kommer att tävla i racingbilen LRT NXT1 som är baserad på elbilen MINI Cooper SE.

– Bilen är framhjulsdriven och levererar 230 hästkrafter. Genom en push-to-pass-funktion (en knapp som förarna kan trycka på en gång per varv under en kort period. red.anm) kan förarna få ytterligare effekt. Batteriet är på 30 kWh vilket ska vara fullt tillräckligt för tävlingen och kan snabbladdas med upp till 60 kW, förklarar Fredrik Lestrup, medgrundare till NXT Gen Cup.

Fakta

Sex tävlingshelger kommer att äga rum från juli till september. Världspremiär sker den 8–9 juli med klassiska västkustloppet på Falkenbergs Motorbana. En annan världsnyhet är stadsloppet i Helsingborg som körs den 26 augusti.

Biljetterna till premiären har släppts. Se www.stcc.se för mer information!

7 frågor till racingstjärnan Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Racingmästerskapet STCC:s mest framgångsrika kvinnliga racerförare heter Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Hon tävlar i sporten Extreme E som är terrängracing med helelektriska bilar, en motorsportsserie som är unik då högsta eliten består av lika många män som kvinnor.

Information från: Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 12 juni 2024

Hjälpte den här sidan dig?