Vårt arbete för människor

Vårt sociala ansvar innebär att respektera de mänskliga rättigheterna, ta hänsyn till medarbetares och andra människors hälsa, säkerhet, välbefinnande och lika möjligheter. Vi ska vara en god samhällsaktör som möter förväntningar från partners, kunder, myndigheter och andra intressenter. Läs här om våra viktigaste frågor inom socialt ansvar.

En attraktiv arbetsgivare

Säkerhetsprogram 2

Ellevio ska vara en inkluderande och attraktiv arbetsgivare för den egna arbetskraften.

Ellevio är en arbetsplats i förändring där vi ständigt utvecklar vår organisation för att möta framtidens behov inom energiomställningen. För att lyckas behöver vi en stark företagskultur, rätt kompetens och en inkluderande arbetsmiljö.

Bra villkor, trygghet och utveckling

Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare genom att erbjuda goda arbetsvillkor, trygghet och möjligheter till utveckling. Vårt mål är att skapa en arbetsmiljö där medarbetarna trivs, är engagerade och har en god balans mellan arbete och privatliv.

Jämställdhet och inkludering

Ellevio arbetar aktivt för en inkluderande arbetsmiljö där alla har lika möjligheter oavsett kön, bakgrund eller ålder. Vi har en jämställdhets- och inkluderingsgrupp samt interna nätverk för att stärka mångfald och rättvisa villkor. Under 2024 uppnåddes en andel kvinnliga anställda på 40 procent, vilket överträffade vårt mål på 37 procent.

Kompetens och ledarskap

För att möta energiomställningens utmaningar investerar vi i utbildning, talangutveckling och ledarskapsprogram. Vi genomför regelbundna medarbetarundersökningar och utvecklingssamtal för att säkerställa att vår personal har rätt förutsättningar att växa och utvecklas.

På vår karriärsidor finns mer information om hur det är att jobba hos oss.

Våra mål för arbetsmiljö och inkludering

✔ Engagemangsindex på minst 8,1 (utfall 2024: 8,3)

✔ Andel kvinnliga anställda minst 37 % (utfall 2024: 40 %)

✔ Noll olyckor som lett till sjukfrånvaro (utfall 2024: 0)

Säkerheten först för arbetstagare i värdekedjan

Säkerheten för dem som arbetar för Ellevio sätts alltid främst och vi har en nollvision mot olyckor och arbetsrelaterade sjukdomar. Ellevio har en månatlig uppföljning av arbetsmiljöarbetet som innehåller både reaktiva och proaktiva nyckeltal som rapporteras till ledning och styrelse. Kommunikation kring arbetsmiljöarbetet och inträffade händelser sker kontinuerligt till alla anställda och entreprenörer.

Vår säkerhetskultur ska vara väl förankrad i företaget och hos dem som arbetar på uppdrag av oss i vår elnätsverksamhet och hälsa och säkerhet är därför centrala frågor i verksamheten. Uppföljning av olyckor, tillbud och riskobservationer sker i ett avvikelsehanteringssystem.

För att förebygga olyckor och sjukfrånvaro genomförs bland annat revisioner, fältbesök och informella safety talks. Revisioner föjs upp med ett hållbarhetsindex (Sustainability Index) som omfattar nio områden inom hälsa, säkerhet och miljö och hur väl dessa uppfylls.

  • Vi är öppna och ärliga i alla arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor.
  • Vi hjälper varandra att alltid arbeta på ett säkert sätt.
  • Vi uppmuntrar alltid säkra beteenden och förebygger risker.
  • Vi stoppar alltid osäkra arbeten.
  • Vi skapar ett positivt säkerhetsklimat genom kontinuerlig dialog, kommunikation och handlingar mellan alla organisationsnivåer i företaget och våra uppdragstagare.
  • Ambitioner, prioriteringar och målsättningar för arbetsmiljö och säkerhet ska vara desamma på företagsnivå som på individnivå.
  • Ellevio präglas av en kultur där allas engagemang och omtanke om varandra skapar en olycksfri arbetsplats.
  • Vi tar ansvar för vår egen och andras säkerhet med det gemensamma målet att alla ska komma hem oskadda från jobbet.
  • Som ledare på Ellevio tar jag ett kontinuerligt engagemang och fokus på arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor.
  • Alla ledare på Ellevio tar fullt ansvar för arbetsmiljö och säkerhet.
  • Jag tar ett personligt ansvar för säkerhet i mitt arbete, efterlever säkerhetsföreskrifter och beslutade arbetssätt. Detta möjliggörs genom tydliga beskrivningar av roller, ansvar och förväntade resultat.

I samklang med berörda samhällen

Betydelsen för samhället att vi lyckas med vårt uppdrag – att bygga och underhålla elnätet – kan knappast underskattas. Det gäller både nationellt och på lokal nivå. Men vårt jobb gör också intrång. Det märks i lokalsamhällen när vi behöver bygga elnätsinfrastruktur. Därför arbetar vi aktivt för att skapa god dialog och ta hänsyn till olika intressen. Vi strävar efter att minimera negativa effekter och samtidigt bidra positivt till de samhällen vi verkar i.

Dialog och ansvarstagande

Ellevio har etablerade rutiner för att kommunicera med berörda samhällen och intressenter. Vi lyssnar in synpunkter och anpassar vår verksamhet så långt det är möjligt. Detta sker genom bland annat informationsmöten, digitala kanaler och direktkontakt med lokala aktörer. Genom proaktiv dialog kan vi skapa förståelse och acceptans för nödvändiga investeringar i elnätet.

Åtgärder för att minska vår påverkan

Vår verksamhet kan innebära tillfälliga störningar, exempelvis vid nybyggnation av elnät. Därför anpassar vi planering, etableringsytor och arbetssätt för att minimera vår inverkan. Vi arbetar också aktivt med att identifiera och adressera risker för markintrång samt andra påverkansfaktorer som kan beröra lokalsamhället.

El som når fram till konsumenter och slutanvändare

Ellevio har nästan en miljon kunder, och vår viktigaste uppgift är att säkerställa en pålitlig och trygg elleverans. Vi arbetar också löpande för att förbättra kundupplevelsen genom tydlig kommunikation, digitala tjänster och snabb felavhjälpning.

Felsäkring och snabb åtgärd

Vid strömavbrott är snabb hantering avgörande. Vår driftcentral är bemannad dygnet runt och vi investerar i automatiserade system för att snabbt upptäcka och åtgärda problem. Tack vare omfattande investeringar i elnätet har vi en mycket hög leveranssäkerhet.

Under 2024 uppgick SAIDI (System Average Interruption Duration Index) till 58 minuter per kund, vilket speglar vår starka driftstabilitet. Elnätets tillförlitlighet ligger på 99,99 procent. Att vi levererar på de här två måtten är grunden för hela vår verksamhet.

Vädersäkring en nyckel

En viktig del av vårt arbete är att vädersäkra och modernisera elnätet. Idag är 86 procent av vårt lokalnät nedgrävt, vilket minskar risken för väderrelaterade störningar och bidrar till en mer robust elleverans.

Tillgänglighet och service

Vi vet att en enkel och smidig kundkontakt är avgörande. Därför utvecklar vi kontinuerligt våra digitala tjänster, inklusive en ny app och förbättrad energirådgivning. Vår kundservice har fått toppbetyg, med 87 procent nöjda kunder under 2024.

Transparens och förtroende

Elnäten är lokala monopol och vår prissättning är därför strikt reglerad. Men att förstå sin totala elkostnad – som ju även innehåller bland annat energiskatt och elhandelskostnad – kan ofta vara utmanande för kunden. Vi arbetar därför aktivt med priskommunikation, tydligare fakturor och information om elnätets utveckling och förutsättningar.

Mål för kunder och slutanvändare

Vårt viktigaste mål för konsumenter och slutanvändare är att hålla nere avbrottstiderna. Det mäter vi genom branschens vanligaste mått System Average Interruption Duration Index (SAIDI). Det anger hur många minuters avbrott en kund har haft i genomsnitt under ett år. 

✔ Hålla SAIDI under 60 minuter per kund och år (utfall 2024: 58 min)

Vårt arbete för de mänskliga rättigheterna

Vi respekterar de mänskliga rättigheterna. Det innebär att vi ska undvika att kränka andras mänskliga rättigheter och att vi ska åtgärda all eventuell negativ påverkan på mänskliga rättigheter som vi är inblandade i.

Det innebär också att vi kommer att gottgöra eventuell kränkning genom legitima processer. Vi arbetar även för att förhindra eller begränsa sådan skada som våra affärspartners kan orsaka – även om vi inte själva har bidragit till denna negativa påverkan.

Vi förväntar oss att våra leverantörer samt affärs- och samarbetspartners också respekterar de mänskliga rättigheterna på motsvarande sätt. Vår Uppförandekod och Uppförandekod för leverantörer och partners ligger till grund för alla våra samarbeten.

Vi följer upp vårt arbete med mänskliga rättigheter och rapporterar om arbetets fortskridande till vår styrelse och i vår års- och hållbarhetsredovisning.

Begreppet mänskliga rättigheter omfattar civila och politiska rättigheter, arbetsrätt, sociala och kulturella rättigheter och särskilt sårbara gruppers rättigheter. Genom risk- och konsekvensanalys av påverkan på mänskliga rättigheter i vår värdekedja ser vi att grupper som kan påverkas av vår verksamhet inkluderar kunder, närboende, anställda inklusive konsulter, samarbetspartners, markägare och övriga berörda vid anläggningar och investeringsprojekt, förvärv, partnersamarbeten och inköp.

Vi har goda processer och arbetssätt på plats för att hantera vår faktiska och potentiella påverkan på mänskliga rättigheter. Risken för att vi i vår verksamhet kränker mänskliga rättigheter bedöms därmed generellt som mycket låg. Det område som sticker ut är våra leverantörskedjor, där det trots vår kravställning och uppföljning fortfarande finns viss risk för kränkning av mänskliga rättigheter. Mänskliga rättigheter kommer därför ha fortsatt hög prioritet i våra leverantörsrelationer och i vår uppföljning av leverantörskedjorna.

Om du ser att vi, våra affärspartners eller någon part i våra värdekedjor eller leverantörskedjor på något sätt ger upphov till en potentiell eller faktisk kränkning av mänskliga rättigheter önskar vi att du kontaktar oss. Du får vara anonym.

Information från: Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 8 april 2024

Hjälpte den här sidan dig?

Läs mer