Nya avtal ska ge Fortums kunder kortare strömavbrott

Nyheter

Elnät i landskap

Fortum Distribution har skrivit avtal med Vattenfall Service och ONE Nordic om tillgång till extra resurser i samband med stora störningar, exempelvis i samband med stormar. Avtalen gör att Fortum inom ett dygn kan ha 35-40 extra personer på plats.

Under det senaste året har Fortum och andra elnätsföretag drabbats av flera större stormar som lett till strömavbrott för många kunder. En av de viktigaste faktorerna för att snabbt kunna reparera felen och korta avbrottstiden är att ha tillräckligt med personal ute i fält. Med de nya avtalen får Fortum tillgång till totalt fyra extra arbetslag, inklusive arbetsledare, från Vattenfall Service och ONE Nordic. Totalt handlar det om 35 till 40 personer.

– Det är rutinerat folk som har rätt material med sig och är redo att rycka ut. Vi hämtar resurserna från områden som inte drabbats av stormen och sedan tar de sig dit vi vill, berättar Magnus Aldén som är ansvarig för avtalen från Fortums sida.

Trots att avtalen skrevs under hösten så har det redan varit användbart i skarpt läge. Under stormen Egon i början av januari fanns personal från ONE Nordic på plats. Även i samband med stormarna Alexander och Svea var personalen satt i beredskap, även om Fortums områden aldrig drabbades.

– Vi har en i grunden stark organisation för stora störningar, med mycket erfarenhet och bra arbetssätt. Nu får in vi in ytterligare kapacitet, vilket känns jättebra, säger Magnus Aldén på Fortum.

Avtalen gäller för samtliga Fortums elnätsområden; Stockholm, Halland, Bohuslän, Skaraborg, Värmland, Närke, Dalarna, Hälsingland samt Gästrikland. Totalt har Fortum Distribution cirka 903 000 elnätskunder.

Sidan uppdaterad 10 april 2024

Hjälpte den här sidan dig?