Tre energi- och teknikföretag lanserar propplösare för nya laddstationer

Pressmeddelanden

En av de största bromsklossarna för elektrifiering av bilar och transporter är långa anslutningstider för stationer för laddning. Under lång tid har kapacitetsproblem i elnäten bromsat takten i omställningen. Men nu kan tre av Nordens största energi- och teknikföretag lansera en ny tekniklösning – den första i sitt slag att tas ut på den europeiska marknaden – för att ta fler laddstationer i drift. Stockholmsförorten Farsta var först ut att testa.

Fordonssektorn står för en dryg tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Elektrifiering av fordon och transporter är ett av de viktigaste sätten för att komma åt utsläppen och en förutsättning för hushåll och företag att gå över till laddbara fordon är att det finns tillgängliga platser att ladda.

Men medan antalet publika laddstationer ökat under flera år har utvecklingen bromsats av kapacitetsbrist i elsystemet. Nätoperatörerna måste klara effektbehoven utan att överbelasta näten, vilket inneburit att laddstationer fått vänta till nätföretaget kunnat säkerställa tillräcklig kapacitet i nätet. Tills nu.

- Ellevio, Schneider och Vattenfall InCharge har tillsammans tagit fram en teknisk lösning som gör att vi kan skynda på anslutningen av laddstationer och ge grönt ljus för nya, säger Anders Ekberg på chef för drift och underhåll på Ellevio.

Det handlar om automatisk nedstyrning ett sätt att kringgå ansträngt kapacitetsläge i elförsörjningen i olika delar av landet. Genom att använda mer data från nätet får vi reda på hur nära kapacitetsgränsen vi kommer, och genom att tillfälligt begränsa elanvändningen när elnätet är belastat kan vi ansluta fler laddstationer till det befintliga nätet. Eftersom nedstyrning bara sker vid överbelastning påverkas elbilsföraren minimalt och informeras vid behov.

Efter premiärkörningen i Stockholmsförorten Farsta ska tekniken tas i drift på 40 laddgator från olika laddoperatörer i huvudstaden. Sedan följer övriga landet och andra nyttor.

- Med den första generationens automatisk nedstyrning krattar vi manegen för mer laddinfrastruktur, men inom några år kommer vi även att kunna hjälpa till exempel industrikunder, datacenter och solelsproducenter med liknande lösningar, säger Ekberg.

Det här initiativet gör det möjligt att bygga ut fler laddstationer där behovet är som störst, vilket ger elbilsförare bättre tillgång till laddning på fler platser snabbare.


English abstract

Three major tech and energy companies join forces to solve one of the main blockades of the electrification of the transport sector: long wait for charging stations to access grid connection. 

As a result, the ability to connect more charging stations will significantly increase thus realizing electrification and emission reduction targets. For consumers, access to public charging stations will be made easier. 

Sidan uppdaterad 9 oktober 2025

Hjälpte den här sidan dig?