Så hanterar Ellevio långvariga avbrott och bidrar till civil beredskap
Nyheter

Ellevio har en avgörande roll i att säkra elförsörjningen även när det oväntade inträffar. Genom väl förberedda rutiner, nära samverkan med samhällsaktörer och en stark organisation arbetar man metodiskt för att snabbt återställa elen och samtidigt stärka den civila beredskapen i Sverige. Vi ber några av Ellevios chefer inom drift och säkerhet att berätta hur vi arbetar.
Ett långvarigt strömavbrott påverkar både vardagen för hushållen, näringslivet och viktiga samhällsfunktioner. Därför har Ellevio väl inarbetade rutiner och en stark beredskap för att hantera även de mest krävande situationerna – alltid med trygghet och säkerhet i fokus.

-- När vi får signaler om ett större fel i elnätet gör vi en omedelbar lägesbedömning. Vi samlar in fakta, informerar både internt och externt, och sätter in vår kritiska störningsorganisation. Parallellt startar felsökning, vi gör möjliga omkopplingar i nätet och planerar och startar reparationsarbeten. Vid mindre störningar kan vi snabbt sätta in elverk, medan större avbrott kan kräva mobila ställverk, säger Christian Skoglund, driftchef på Ellevio.
Smarta elnät och linjeagenter
Ellevios mål är att senast 2030 halvera både antalet avbrott och avbrottstiden. En viktig del i att korta ner tiden är att snabbt kunna lokalisera var felet inträffar, på en luftledning eller en kabel i marken. Med så kallade linjeagenter kan fälttekniker åka till rätt plats och börja laga felet direkt, i stället för att behöva felsöka flera olika områden. Samtidigt kopplar det automatiserade driftsystemet om ledningarna, inom loppet av tre minuter bör de kunder som inte är direkt kopplade till ledningen med fel ha fått tillbaka strömmen.
Beredskap för extrema situationer
Ellevio är rustat för att hantera även de mest omfattande händelserna. Planer för storstörningsorganisation, beredskapsplaner och business continuity-processer gör att det är möjligt att agera effektivt även vid exempelvis extrema väderförhållanden. I dessa situationer sker arbetet i nära samarbete med myndigheter som MSB, SMHI, kommuner och räddningstjänst. Vid särskilt stora händelser samordnas insatser även via Regionala Samverkansforum, ledda av Länsstyrelsen. Medarbetare och chefer från driftcentralen deltar även i Elsamverkan, ett nationellt forum där nätbolag samarbetar för att stärka leveranssäkerheten i hela Sverige.
-- Vi delar kontinuerligt lägesbilder för att se till att resurser används där de behövs mest. Samverkan är avgörande för att samhället ska fungera, även under en längre störning, säger Christian Skoglund.
Kommunikation och trygghet för kunderna
Strömavbrott skapar oro. Därför är tydlig och löpande kommunikation central. Ellevios kunder får information via sms, pressmeddelanden, media och avbrottskartan på ellevio.se. Samarbetet mellan driftcentralen och kundservice är en viktig del i arbete. Kundservice hålls löpande uppdaterade och deltar i avstämningar vid större störningar. När kritiska störningar uppstår samverkar flera delar av Ellevio – från drift och förvaltning till kundservice och kommunikation. Tillsammans skapar avdelningarna en effektiv, säker och strukturerad hantering som i slutändan gynnar kunderna.
Uppdaterad vid strömavbrott
Ellevio har också en kostnadsfri digital tjänst för avbrottsinformation, där kunder via sms kan få uppdateringar i nära realtid. Christian Skoglund berättar hur den fungerar.
– Det är en funktion som gör att vi ännu enklare och snabbare kan kommunicera med våra kunder vid strömavbrott. Vi skickar med en länk till vår avbrottskarta där kunderna själva kan klicka sig vidare och få information om status för felavhjälpningen, säger Christian Skoglund, driftchef på Ellevio.
Samverkan för ett motståndskraftigt samhälle
För att möta framtidens utmaningar inom elförsörjningen krävs samverkan – både inom energibranschen och med andra viktiga samhällsaktörer. Ellevio deltar därför aktivt i branschgemensamma arbetsgrupper som tillsammans utvecklar beredskapsprocesser. Parallellt sker nära samarbeten med energibranschens beredskapsmyndighet, Svenska kraftnät, som har det övergripande ansvaret för svensk elberedskap.
Uppdrag för att stärka
Genom samarbeter får olika elnätsföretag återkommande uppdrag som stärker sektorns motståndskraft, exempelvis att utveckla en plan för ö-drift och att utreda sabotageskydd för transformatorstationer. Men arbetet sträcker sig längre än så. Ellevio är en del av flera samverkansforum där kommuner, länsstyrelser, myndigheter och andra elnätsbolag möts för att bygga gemensamma strukturer och rutiner. Det gör att roller, ansvar och kommunikationsvägar är tydligt definierade redan innan en kris uppstår. Och att alla parter kan agera snabbt, samordnat och effektivt när varje minut räknas.

-- Min starka övertygelse är att det är i vardagen som vi bygger grunden för samverkan i kris. Även om återkommande samverkansmöten i fredstid ibland kan upplevas som repetitiva, fyller de en avgörande funktion. Det är genom dessa möten vi etablerar rutiner, bygger relationer och skapar en gemensam förståelse för hur vi ska arbeta tillsammans när något allvarligt inträffar, säger Felicia Callmar, säkerhetsstrateg på Ellevio.
"Energi och stolthet varje dag"
På Ellevio handlar arbetet inte bara om att åtgärda fel, utan om att ta ansvar för en samhällsviktig funktion. Det är en utmanande och händelsestyrd verksamhet där säkerhetsläget och energiomställningen är ständigt närvarande.
-- Att få leda en motiverad organisation genom dessa utmaningar är något som ger energi och stolthet varje dag, avslutar Christian Skoglund, drifchef på Ellevio.
Så kan du få information vid strömavbrott via sms eller e-post
MSB:s lista på vad man ska ha hemma för att klara sig utan el i 72 timmar.
Sidan uppdaterad 25 september 2025