Ellevio banar väg för en hållbar transportsektor
Nyheter

Transportsektorn är en av Sveriges största källor till växthusgasutsläpp och står för ungefär en tredjedel av alla utsläpp. För att nå klimatmålen är det avgörande att förändra denna sektor genom elektrifiering. Ellevio har under 2024 tagit viktiga steg för att möjliggöra denna omställning.
Tillsammans med våra kunder och samarbetspartners har vi bidragit till en kraftig ökning av antalet laddpunkter och stora satsningar på snabbladdning. Under 2024 ökade antalet publika laddpunkter i Sverige med 47 procent, och vid årets slut fanns det över 45 000 laddpunkter enligt Power Circle. Inom Ellevios nät har vi genomfört 173 publika laddanslutningar, vilket har lett till cirka 1000 nya laddplatser under året. Genom nära samarbeten har vi fortsatt att ta viktiga steg mot en fossilfri och elektrisk framtid.

– Det har varit ett fantastiskt år för utbyggnaden av laddinfrastruktur. Tyvärr har elbilsförsäljning inte ökat i samma takt, vilket riskerar att skapa utmaningar för laddoperatörerna. För att elektrifieringen och utbyggnaden av laddinfra ska fortsätta på en bra nivå behöver flera nya fordon vara eldrivna. Även om det finns en del utmaningar så ser framtiden ändå ljus ut, vi ser att framtidens transportsektor är fossilfri och till allra största delen elektrisk, säger Fredrik Gustafsson, ansvarig för laddinfra på Ellevio.
Kraftig ökning av snabbladdning
Vi har sett en kraftig ökning i efterfrågan på snabbladdning. För att möta det ökade behovet har vi byggt fler och mer kraftfulla snabbladdare än tidigare år. Denna trend är något vi ser kommer att förstärkas framöver, där vi även kommer att få se de första Megawatt Charging System installeras.
Stockholm en förebild
I Stockholms Stad finns nu 10 000 publika laddpunkter varav cirka 2 000 är på gatumark, vilket gör staden till en ledande region när det gäller elektrifiering. Ellevio arbetar tillsammans med Stockholms Stad för att utveckla nya och mer hållbara arbetssätt för att bygga laddinfrastruktur. Samarbetet mellan oss som elnätssbolag och kommunerna är en viktig faktor för framgång i utbyggnaden av laddinsfrastruktur.
Nya lösningar för ett smartare elnät
Vi har utvecklat en automatiserad lösning för att vid behov kunna effektbegränsa laddanslutningar. Det fungerar som en livlina ifall det uppstår överbelastning av nätet. Fördelen med detta är att vi i många fall kan ansluta kunder på befintligt nät utan att de behöver vänta på en nätförstärkning. Lösningen, som Ellevio är först i branschen med att implementera, bygger på standardprotokollet OpenADR 3.0. Den kommer att börja rullas ut under första halvåret 2025.
Qwello: 45 nya laddgator under 2024 och fler på gång

– Under året har vi byggt omkring 45 laddgator tillsammans med Ellevio, och vi ser fram emot att fortsätta i samma takt. Det finns fortfarande många områden i Stockholm som behöver elektrifieras, och vi kommer att hålla uppe tempot. Alla gator är byggda enligt Ellevios Smart Laddinfra-koncept, som har varit en avgörande faktor för vår framgång. Fördelen är samordningen, snabbare genomförande och ett attraktivt tariffkoncept som Ellevio har utvecklat, säger Nils Gaedt, vd på Qwello Sverige.
Vad händer härnäst?
Laddning av tunga fordon
Tunga lastbilar och bussar är nästa steg i elektrifieringsresan. Under 2024 har vi sett en stor ökning i behovet av laddinfrastruktur för tunga fordon. Vi förbereder oss för att möta den ökade efterfrågan på laddstationer för tunga fordon både i depåer och längs de stora vägarna. Hela elnätsinfrastrukturen måste kunna hantera de högre laddeffekter som tung transport kommer att behöva.
Laddning med batterilösningar
Laddning med batterilösningar kommer att bli allt vanligare i och med att vi ser större effekter, nya tekniska lösningar och andra typer av affärsmodeller. I och med att laddeffekten på laddlösningarna tenderar att öka kan de med fördel kompletteras med batterilösningar, som i sin tur blivit både effektivare och billigare. När detta sker tror vi även att affärsmodellen kommer att utvecklas. Exempelvis så kommer batterierna kunna hjälpa till att optimera både elnätet och vara med på stödtjänstmarknaden, vilket gör att affärsmodellen för ägare av laddinfra kan komma att ändras. Med införandet av batterier vid laddsiter och så småningom V2G (Vehicle-to-Grid) så kommer vi få se fler lösningar och aktörer som är med att elektrifiera transportsektorn.
Vi kommer att fortsätta samarbeta nära våra kunder och partners för att ytterligare förbättra tillgången på laddstationer för tunga transporter, både i Stockholm och på andra strategiska platser i Sverige. Detta kommer vi göra genom att fortsätta jobba med processförbättringar, nyttja nya tekniska lösningar och AI där det är möjligt samt fortsätta vidareutveckla samverkansmodellen med våra partners, kunder och kommuner.
Vad är V2G?
V2G står för Vehicle-to-Grid och är en teknik som möjliggör att elfordon inte bara kan ta emot elektricitet från elnätet för att laddas, utan också skicka tillbaka elektricitet till nätet. Det görs via en dubbelriktad laddare som både kan ladda bilens batteri och mata tillbaka strömmen till nätet vid behov.
Visste du att?
- I Sverige är det aldrig mer än 10 mil till närmaste snabbladdare längs de stora vägarna. Det finns alltså inte längre någon anledning till räckviddsångest.
- Genom att ladda på natten kan du dra nytta av lägre effekttarrifer. Då är dessutom elpriset oftast som lägst. Läs mer: Effektskola för elbilsägare: Ladda smart och spara pengar
- Svenskar kör i genomsnitt 3 mil per dag, vilket innebär ett laddbehov på cirka 6 kWh. Med en normal 11 kW-laddare tar det ungefär en halvtimme att ladda.
Följ med oss på resan
Vi fortsätter att utveckla vårt Ellevio Smart Laddinfra-koncept. Genom att förenkla och effektivisera processer och med en förbättrad samordning mellan aktörer kortar vi ledtider och sänker kostnaderna.
Håll dig uppdaterad om våra framsteg och läs mer om Ellevio Smart Laddinfra
Sidan uppdaterad 20 januari 2025