Här kan du läsa om vilka sätt vi kan erbjuda dig att betala din faktura samt vad som händer om du till exempel är sen att betala.
Vi kan erbjuda dig flera sätt att få och betala din faktura. Här kan du läsa mer om de olika alternativen och hur du enkelt kan byta fakturasätt. Oavsett hur du tar emot din faktura kan du alltid hitta en kopia och se om fakturorna är betalda eller inte på Mina sidor eller i appen Mina sidor.
Det snabbaste och enklaste sättet att kontrollera om din faktura är betald eller inte är att logga in på Mina sidor eller i appen Mina sidor..
Ellevio anlitar ett företag som heter Energikundservice Svergie AB för att hantera fakturor och betalningar. Därför står det Energikundservice Svergie AB som betalningsmottagare på fakturan. Det är även Energikundservice som du ska välja som leverantör om du tecknar e-faktura eller autogiro via din internetbank.
Den 1 april 2021 byter vi betalningsmottagare från Energikundservice till Ellevio AB (publ).
Bank- och postgiro
Bankgironummer: 5233-9330
Plusgironummer: 4875503-7
Om du ska betala från utlandet uppger du swiftadress och IBAN till din utländska bank. Glöm inte att ange fakturanummer som betalningsreferens.
IBAN: SE69 9500 0099 6042 4875 5037
Swiftadress: NDEASESS
Om du råkat betala din faktura dubbelt så lägger vi automatiskt upp beloppet som ett förskott på din nästkommande faktura. Om du hellre vill ha beloppet utbetalt direkt till ditt konto är du välkommen att höra av dig till oss på kundservice på telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig.
Om du vet att du kommer ha svårt att betala din elnätsfaktura i tid kan vi i vissa fall skjuta på förfallodatumet, dvs bevilja anstånd. Anstånd kan bara beviljas innan fakturan har förfallit.
Med anledning av den Covid-19 som sprids i Sverige och i övriga världen har vi på Ellevio ändrat våra rutiner gällande anstånd och avbetalning. Kontakta vår Kundservice på 0771-53 53 00 eller via vårt webbformulär så hjälper vi dig att se över ditt ärende.
Om du vet att du kommer ha svårt att betala din faktura på förfallodatumet kan du ansöka om anstånd. Det betyder att förfallodatumet flyttas fram och du får alltså länge tid på dig att betala. Tänk på det här om du vill söka anstånd:
Om du missat att betala din faktura i tid skickar vi normalt ut en påminnelse en dryg vecka efter fakturans förfallodatum. Om fakturan fortfarande inte betalas får du ett inkassokrav.
Här beskriver vi vad som händer om du missat att betala en faktura i tid.
Om din faktura inte har betalats på förfallodagen skickar vi normalt ut en påminnelse efter ungefär en vecka. På påminnelsen står det angivit vilken faktura den avser, fakturabeloppet samt en påminnelseavgift om 60 kr. Om du får en påminnelse är det bra om du betalar omedelbart för att slippa ytterligare kostnader. Oavsett vilket fakturasätt du har kommer påminnelsen alltid på pappersfaktura. I vissa fall skickas ingen påminnelse. Om du exempelvis har varit sen med betalning vid upprepade tillfällen skickas ingen påminnelse, utan fakturan går då direkt till inkasso.
Om fakturan inte är betald några dagar efter påminnelsen skickats kommer fakturan gå till inkasso. Det betyder att inkassoföretaget Intrum tar över fakturan och skickar ett inkassokrav till dig. Förutom påminnelseavgiften tillkommer då även en inkassokostnad om 180 kr.
Om du har frågor om inkassokrav och delbetalningar kan du vända dig direkt till Intrum. Kontaktuppgifter till Intrum finns på inkassokravet. Du kan också vända dig till vår kravavdelning på telefon 0771-410 510.
Utöver inkassokrav skickar Intrum ytterligare brev med uppmaning om att betala. Om betalning fortfarande inte inkommit kan elen komma att stängas av. Frånkoppling kan dels ske för att Ellevios faktura inte är betald, men även en elhandlare kan begära att vi frånkopplar en kund som inte betalat elfakturan till elhandlaren.
Frånkoppling är ett steg som vi verkligen vill undvika och om du har svårighet att betala fakturan uppmanar vi dig därför att kontakta oss eller Intrum i ett tidigt skede för att gemensamt försöka hitta en lösning.