Kontakt vid strömavbrott

Om du har strömavbrott och önskar göra en felanmälan hittar du hur du gör här.

stromavbrott_tips.png

Gör en strömavbrottsanmälan

Ring: 020-44 11 00

Dygnet runt. Gäller endast strömavbrott, ej kundservice.

Du kan också göra en strömavbrottsanmälan här!

Har du strömavbrott?

På vår karta kan du se om du har strömavbrott samt orsaken och när det beräknas vara åtgärdat. Du kan även enkelt felsöka och anmäla avbrott här.

Vanliga frågor och svar

Om du har ett pågående strömavbrott kan du kontrollera om det redan är felanmält, det ser du på vår avbrottskarta.

Om strömavbrottet inte redan är anmält kan du göra detta via avbrottskartan genom att klicka på den blå knappen "Anmäl strömavbrott" under "Syns inte ditt avbrott i kartan?" eller genom att ringa till Felanmälan på telefon 020-44 11 00, de har öppet dygnet runt.

Om du vill få sms eller e-postmeddelande vid pågående strömavbrott kan du anmäla dig till vår strömavbrottsinformation.
Läs gärna även våra råd vid strömavbrott.

Vi betalar ut avbrottsersättning för strömavbrott som är sammanhängande i över tolv timmar.

Om du är berättigad till avbrottsersättning kommer det automatiskt med som ett avdrag på din faktura, det görs normalt inom tre till sex månader.

Läs mer om vår avbrottsersättning.

Kontrollera om avbrottet bara är i din bostad eller inte genom att se om det lyser i trapphuset eller hos grannen. Se sedan över dina säkringar och jordfelsbrytare, det gör du genom att kontrollera din elcentral (kallas ibland även proppskåp). Om en säkring har gått ska du byta eller återställa säkringen och jordfelsbrytare (om du har en variant som kallas automatsäkringscentral).Om inte bara du har strömlöst känner vi oftast till störningen och har satt igång att reparera felet. Du kan se och läsa mer om strömavbrottet på vår avbrottskarta och börja prenumerera på strömavbrottsinformation via sms. Om avbrottet inte redan är felanmält kan du göra detta via avbrottskartan genom att klicka på "Anmäl strömavbrott" eller genom att ringa till Felanmälan på telefon 020-44 11 00, de har öppet dygnet runt. 

Om det är ett längre strömavbrott finns här några tips: 

  • Undvik att öppna kyl och frys. Frysen håller kylan cirka ett dygn om dörren hålls stängd.
  • Stäng dörren till rum som du inte använder. Flytta gärna in i ett rum för att hushålla med värmen, välj gärna ett rum i söderläge om det går.
  • Stearin- och värmeljus är bra värmekällor men se upp med brandfaran och tänk på ventilationen.
  • Stäng av tvätt- och diskmaskin samt alla element. Om de är igång när strömmen kommer tillbaka finns det risk för att elnätet blir överbelastat. Vrid på ett element i taget när elen är tillbaka. 

På Energimyndighetens hemsida hittar du också bra information om vad du behöver tänka på om det inträffar ett strömavbrott.  

Text uppdaterad: 10 mars 2022

Hjälpte den här sidan dig?