Teckna eller säg upp avtal
Ska du flytta in eller ut från Ellevios elnätsområde, vill teckna eller säga upp ditt elnätsabonnemang? Här hittar du all information.
Vad vill du göra?
Vanliga frågor och svar
-
Om du har skyddade personuppgifter och ska teckna eller säga upp elnätsavtal i samband med flytt är det viktigt att du inte gör det via vår hemsida. För att skydda dina uppgifter ber vi dig istället att kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00. Vi hjälper dig då att hantera ditt avtal på ett tryggt och säkert sätt! Genom att kontakta oss direkt ser vi till att dina personuppgifter - såsom personnummer, adress och kontaktinformation - inte blir synliga i våra system.
-
Om ingen anhörig kontaktar oss för att säga upp den avlidnes elnätsavtal kommer avtalet att automatiskt övergå till dödsboet. Dödsboet kommer få information från oss några veckor efter dödsfallet och fakturan kommer i fortsättningen att skickas till dödsboet. Dödsboet står kvar som kund till dess att det har avslutats eller upplösts genom arvskifte.
Det är bra om elnätsavtalet sägs upp i god tid före arvskiftet eftersom dödsboet behöver betala slutfakturan som kommer efter uppsägningsdagen.
Om en anhörig ska bo kvar i bostaden, exempelvis den avlidnes maka eller make, behöver elnätsavtalet som den avlidne har haft sägas upp och ett nytt elnätsavtal tecknas. Om ingen ska bo kvar i bostaden och den ska/kommer stå tom under en period men underhållsvärme ska vara på i bostaden måste elavtalet behållas under tiden.
Ett nytt elnätsavtal kan tecknas vid valfri tidpunkt men senast i samband med att dödsboet skiftas eller avslutas.
Om det inte finns tillgångar i dödsboet behöver avtalet sägas upp så fort som möjligt, om fakturorna inte betalas kommer elen att stängas av i bostaden.
-
Om du inte säger upp ditt elnätsavtal och ingen ny kund tecknar elnätsavtal på adressen, är du fortfarande betalningsansvarig och kommer att få fakturor från oss. Det är därför viktigt att du anmäler att du flyttar ut.
Som privatkund har du fem dagars uppsägningstid från den dagen vi tar emot din anmälan. Säg upp ditt elnätsavtal
Företagskunder ringer till vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 för att säga upp elnätsavtalet. Uppsägningstiden för företag kan variera.
-
Den som bor kvar i bostaden behöver teckna ett nytt elnätsavtal på adressen om hen inte redan står på det befintliga avtalet. Elnätsavtalet tecknas enklast via vår digitala tjänst, på denna sida hittar du all information du behöver för att teckna avtal.
I samband med att ett nytt elnätsavtal tecknas sägs det tidigare elnätsavtalet upp automatiskt.
-
Företag behöver kontakta vår kundservice för att registrera både inflytt och utflytt, det gör ni via telefon 0771-53 53 00.
Om ni ska flytta in ber vi er kontakta oss senast 5 arbetsdagar före inflyttning för att säkerställa att det finns el i lokalen/fastigheten.
Om ni ska flytta ut varierar uppsägningstiden, exakt uppsägningstid finns i ert elnätsavtal.
Nedan är exempel på uppsägningstider som finns:
- Anläggningar upp till 160A: 5 dagars uppsägningstid
- Anläggningar mer än 160A: 30 dagars uppsägningstid
- Högspänningsanläggningar: 60 dagars uppsägningstid
Tänk på att ni även behöver teckna ett elhandelsavtal för elen ni använder. Om ni inte själva väljer ett elhandelsföretag får ni ett anvisningsavtal med vår samarbetspartner GodEl.
-
Om du sagt upp ditt elnätsavtal eller om ny kund tecknat ett elnätsavtal på adressen skickar vi ut en bekräftelse på att ditt elnätsavtal har blivit uppsagt. Vi ber dig läsa igenom bekräftelsen och kontrollera så att uppgifterna stämmer.
-
För att du ska kunna teckna ett elnätsavtal åt någon annan än dig själv krävs det att du har en fullmakt från den personen. Du måste skicka in fullmakten till oss innan du kan teckna avtalet, antingen via e-post eller post. För att skicka in fullmakten via e-post mejlar du till kundservice@ellevio.se, bifoga fullmakten i mejlet och ange alla uppgifter som krävs för att teckna elnätsavtalet.
Om du vill posta in fullmakten gör du det till: Ellevio AB, Hantverkargatan 4, 781 71 Borlänge
Använd gärna vår fullmaktsmall, skriv ut den och fyll i samt signera. Skanna in fullmakten och skicka in den via e-post eller posta den i ett kuvert till oss. Om du använder vår fullmaktsmall så är det den person som är kund hos oss som fyller i sina uppgifter under Fullmaktsgivare.
-
Om en anhörig ska bo kvar i bostaden, exempelvis den avlidnes maka eller make, behöver elnätsavtalet som den avlidne har haft sägas upp och ett nytt elnätsavtal tecknas.
Ett nytt elnätsavtal kan tecknas vid valfri tidpunkt men senast i samband med att dödsboet skiftas eller avslutas.
Kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig att teckna ett nytt avtal och avsluta det tidigare avtalet.
-
Om du ska flytta till ett hus som producerar egen el, till exempel via solpaneler på taket, behöver du teckna två avtal hos Ellevio innan du flyttar in. Det ena avtalet är för elanvändningen och det andra avtalet är för produktionen av elen. Kontakta vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 och meddela oss anläggnings-id för både produktionen och konsumtionen så hjälper vi dig att ordna de elnätsavtal du behöver.
Vi ber dig observera att du även behöver två elhandelsföretag, ett för din konsumtion och ett för din mikroproduktion. För anläggningar upp till 100A som huvudsäkring gäller mottagningsplikt, det innebär att det elhandelsföretag du har för din konsumtion automatiskt blir mottagare för överskottselen på din produktion. Det är dock viktigt att du kontaktar din elhandlare för att säkerställa att ersättning utgår för överskottselen.
Om du inte själv gör ett aktivt val gällande elhandelsföretag, både för konsumtion och produktion, kommer du anvisas till GodEl.
För anläggningar över 100A gäller inte mottagningsplikt, du som kund måste därför kontakta det elhandelsföretag du önskar teckna avtal med för att säkerställa ersättning för överskottsproduktionen.
Läs mer om ersättning vid produktion av egen el här.
-
Ja det går att ändra, ta kontakt med vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig att ändra datum för din flyttanmälan.
-
Som privatkund har du 5 dagars uppsägningstid.
Du kan anmäla din flytt genom att använda vår Flyttanmälan. För att anmäla flytt via Flytthjälpen behöver du BankID. Har du inte BankID ber vi dig kontakta vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig registrera flytten.
Glöm inte att teckna ett nytt avtal för den bostad du ska flytta till.
Som företagskund varierar uppsägningstiden, för anläggningar upp till 160A är det 5 dagars uppsägningstid, för anläggningar över 160A är det 30 dagars uppsägningstid och för högspänningsabonnemang är det 2 månaders uppsägningstid.
För att anmäla flytt på anläggning upp till 160A ber vi er kontakta vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi er registrera flytten.
För att anmäla flytt på anläggning över 160A eller högspänning måste detta göras skriftligt, detta gör ni via vårt kontaktformulär. Om den nya kunden tar över avtalet på anläggningen kan kortare uppsägningstid tillämpas.