Teckna eller säg upp avtal
Ska du flytta in eller ut från Ellevios elnätsområde, vill teckna eller säga upp ditt elnätsabonnemang?
Vanliga frågor och svar
-
Nej elnätsavtal kan inte överlåtas och det är inte möjligt att byta namn på ett elnätsavtal. Om avtalet ska stå på någon annan måste avtalet sägas upp och ett nytt avtal tecknas för den nya kunden. På denna sida hittar du all information du behöver för att både teckna och säga upp avtal.
För att använda vår digitala tjänst behöver du ha BankID. Om du som privatperson inte har BankID, eller om du är företagskund, ber vi dig kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig med avtalet. Enklast är om den person som ska stå på elnätsavtalet kontaktar oss, ditt avtal blir automatiskt avslutat när ett nytt elnätsavtal tecknas.
Uppsägningstiden för privatpersoner är 5 dagar, uppsägningstiden för företagskunder kan variera beroende på avtal.
-
Ja, det räcker inte att med att bara ändra din folkbokföringsadress hos Skatteverket och/eller göra en flyttanmälan hos Adressändring. Du behöver även kontakta oss för att säga upp ditt gamla elnätsavtal och teckna ett nytt avtal om Ellevio äger elnätet på den adress dit du flyttar.
På denna sida hittar du all information du behöver för att teckna och säga upp avtal. För att använda vår digitala tjänst behöver du BankID. Har du inte BankID ber vi dig kontakta vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig med avtalet.
-
För att du ska kunna teckna ett elnätsavtal åt någon annan än dig själv krävs det att du har en fullmakt från den personen. Du måste skicka in fullmakten till oss innan du kan teckna avtalet, antingen via e-post eller post. För att skicka in fullmakten via e-post mejlar du till kundservice@ellevio.se, bifoga fullmakten i mejlet och ange alla uppgifter som krävs för att teckna elnätsavtalet.
Om du vill posta in fullmakten gör du det till: Ellevio AB, Hantverkargatan 4, 781 71 Borlänge
Använd gärna vår fullmaktsmall, skriv ut den och fyll i samt signera. Skanna in fullmakten och skicka in den via e-post eller posta den i ett kuvert till oss. Om du använder vår fullmaktsmall så är det den person som är kund hos oss som fyller i sina uppgifter under Fullmaktsgivare.
-
Ja du kan ha flera elnätsavtal, till exempel behöver du var sitt avtal för din bostad och för fritidshuset. På denna sida hittar du all information du behöver för att teckna avtal.
För att använda vår digitala tjänst för att teckna avtal behöver du BankID. Har du inte BankID ber vi dig kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig med avtalet.
-
Om den nya hyresgästen eller den nya ägaren av bostaden tecknar ett nytt elnätsavtal blir ditt avtal på adressen uppsagt automatiskt. Du behöver då inte själv göra en uppsägning och du får information från oss om att uppsägning är gjord.
Om inget nytt avtal tecknas på adressen måste du själv säga upp ditt gamla avtal, om detta inte görs kommer vi fortsätta att faktura dig för det gamla avtalet.
För att undvika att fakturor skickas ut till dig för ett gammalt avtal ber vi dig därför vara uppmärksam på om en uppsägning skickas ut till dig, om inte behöver du själv kontakta oss och göra uppsägningen.
-
Om du har skyddade personuppgifter och ska teckna eller säga upp elnätsavtal i samband med flytt är det viktigt att du inte gör det via vår hemsida. För att skydda dina uppgifter ber vi dig istället att kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00. Vi hjälper dig då att hantera ditt avtal på ett tryggt och säkert sätt! Genom att kontakta oss direkt ser vi till att dina personuppgifter - såsom personnummer, adress och kontaktinformation - inte blir synliga i våra system.
-
Om du sagt upp ditt elnätsavtal eller om ny kund tecknat ett elnätsavtal på adressen skickar vi ut en bekräftelse på att ditt elnätsavtal har blivit uppsagt. Vi ber dig läsa igenom bekräftelsen och kontrollera så att uppgifterna stämmer.
-
Den som bor kvar i bostaden behöver teckna ett nytt elnätsavtal på adressen om hen inte redan står på det befintliga avtalet. Elnätsavtalet tecknas enklast via vår digitala tjänst, på denna sida hittar du all information du behöver för att teckna avtal.
I samband med att ett nytt elnätsavtal tecknas sägs det tidigare elnätsavtalet upp automatiskt.
-
För att vi ska kunna fullfölja vårt avtal med dig behöver vi spara vissa uppgifter om dig som kund, det kan vara uppgifter så som namn och telefonnummer men även information som anläggningsnummer och mätvärden.
Vill du läsa mer om vilka uppgifter som sparas och hur de används kan du läsa mer om Ellevios hantering av personuppgifter -
För att få el behöver du teckna ett elnätsavtal med det elnätsbolag som äger elnätet i området. Om du inte tecknar ett elnätsavtal kommer elen i anläggningen att stängas av.
Förutom ett elnätsavtal behöver du teckna ett avtal med en elhandlare som du själv väljer, om du inte gör något eget val får du ett anvisat avtal med GodEl.