Information vid strömavbrott

Strömavbrott kan inträffa oväntat eller vara planerade. Oavsett orsak förstår vi att ni som kund vill ha snabb och tydlig information. Genom vår strömavbrottstjänst kan ni få aktuell information via sms eller e-post. Följ strömavbrottet med uppdateringar, prognoser och felorsak.

Så anmäler ni er

Logga in på Energikonto för att anmäla er till avbrottsinformation. Där kan ni styra vilken eller vilka anläggningar ni vill få information om, exempelvis kan ansvariga för en pumpstation, telemast eller förskola inom en kommun meddelas om en specifik anläggning.

Så här funkar det

När vi får information om ett strömavbrott som påverkar er anläggning skickar vi direkt ett sms och/eller mejl för att informera om avbrottet. I informationen finns en länk till vår avbrottskarta där ni kan följa ärendet.

Om det är ett planerat strömavbrott får ni information via brevkort och/eller via mejl minst 5 dagar innan det inträffar. Vi skickar också en påminnelse via sms och/eller mejl dagen innan och vid tidpunkterna då avbrottet börjar och slutar.

Informationen som skickas via sms innehåller endast anläggningsadressen, vill ni ha både anläggningsadress och anläggnings-ID i informationen behöver ni även en prenumeration via mejl.

Har ni flera anläggningar?

Mejla anläggnings-ID och kundnummer till stromavbrott@ellevio.se och de mejladressar och/eller mobilnummer ni vill ha informationen skickad till.

mobil_kontor_840x420.png

Avanmäl sms

  • Besök Energikonto. Där ser ni en översikt över era anläggningar och prenumerationer. Markera vilken prenumeration ni vill avsluta.
  • Skicka ett sms med texten ”Stopp [anläggnings-id]” till 71400, t ex ”Stopp 735999AAAAAAAAAAAA”.
  • Om ni vill avsluta prenumerationer för alla anläggningar, skicka ”Stopp” i ett sms till 71400.

Avanmäl mejl

  • Besök Energikonto. Där finns en översikt över era anläggningar och prenumerationer. Markera vilken prenumeration ni vill avsluta.
  • Skicka ett mejl till stromavbrott@ellevio.se och ange kundnummer, anläggnings-id och de mejladresser ni vill avsluta prenumerationen för.

Driftsystemet känner av om ett fel har inträffat och skickar ut information till de som påverkas.

Om felet finns i lågspänningsnätet, behöver vi få in en felanmälan från en kund för att det ska registreras. I samband med det får ni information om strömavbrottet från oss.

Har ni fått meddelande om att strömavbrottet är fixat men saknar fortfarande ström? Då kan det ha skett ett fel som vi inte fått felanmälan om ännu. Kontakta oss gärna så att vi kan åtgärda det.

Har du strömavbrott?

På avbrottskartan kan du se information om planerade och oplanerade avbrott inom Ellevios elnätsområden. Här kan du även enkelt felsöka och anmäla avbrott.

Information från: Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 8 december 2021

Hjälpte den här sidan dig?