Elmätarbyte för fastighetsägare

Under perioden 2020 - 2023 byter Ellevio ut elmätarna hos alla kunder. De nya mätarna gör elnätet smartare och de är en viktig pusselbit för att uppnå färre och kortare strömavbrott.

elmatarbyte_kontor_840x420.png

Så här går elmätarbytet till

Mätarbytet utförs av vår samarbetspartner ONE Nordic som kontaktar er i god tid inför mätarbytet med all praktisk information, som datum och tidpunkt för arbetet. Teknikerna som utför arbetet

  • ska alltid kunna visa Ellevio-legitimation.
  • kör bilar märkta med Ellevio- och ONE Nordic-logga. 

För att bytet ska gå så smidigt som möjligt ber vi er att uppdatera era kontaktuppgifter på Energikontot.

I samband med mätarbytet stänger vi av elen en kort stund. Det innebär ett kortare strömavbrott på cirka 15 minuter som kan påverka funktioner som; portkod, tvättstuga, hiss, öppning/stängning av garageport, internetuppkoppling och anslutning (via fiber/mobilt bredband).

Har ni fler än 30 elmätare?

Ni som har fler än 30 elmätare hanteras separat från den ordinarie elmätarbytesprocessen. Det är för att ni inte ska få ett stort antal individuella bekräftelser och tidsbokningar för varje enskilt elmätarbyte.

Omfattande arbete

Det är ett omfattande arbete att byta ut nästan en miljon elmätare på kort tid. Därför arbetar vi tillsammans med stadsdelsförvaltningar, organisationer och andra relevanta aktörer i samhället. Alla ska känna till och förstå vad mätarbytet innebär i god tid innan bytet sker.

I Stockholm samarbetar Ellevio med Stockholmshem, Familjebostäder, Riksbyggen med flera.

Frågor?

Har ni frågor om elmätarbytet eller strömavbrottet kan ni kontakta oss på 020- 63 60 00. Ni kan även mejla oss på fastighetssupport.elmatarbyte@ellevio.se.

När byter Ellevio min elmätare?

På vår karta kan du se när vi kommer till dig, om vi håller på i ditt område eller redan är klara. Du hittar också lite tips och goda råd.

Vår karta för elmätarbytet

Er nya elmätare

Den nya elmätaren har olika smarta och tekniska funktioner för att bland annat underlätta för dig som kund att få kontroll och större förståelse för din elanvändning.

Ny-elmätare-Ellevio.jpeg

1-fas

(Produktblad)

Elmätare-1fas.png3-fas

(Produktblad)

elmätare-fas3.png

Vanliga frågor och svar

Nej, det gör vi aldrig. Får du ett samtal där personen pratar om mätarbyte och ber dig logga in med BankID, så avsluta samtalet. Detta är ett bedrägeriförsök.

Under perioden 2021-2023 kommer Ellevio att byta elmätare hos alla våra kunder. Vi på Ellevio ber aldrig våra kunder att uppge sitt BankID, i något sammanhang, via telefon. Samma regler gäller självklart även för våra partners ONE Nordic och OneCo, som utför elmätarbyten på uppdrag av Ellevio. Betrakta alltid ditt BankID som den identitetshandling som det är.

Känner du dig osäker, be att få ringa upp Ellevio själv för att kontrollera om personen i fråga verkligen arbetar på Ellevio, eller hos våra partners ONE Nordic eller OneCo. Du hittar kontaktuppgifterna nedan:

Ellevio: 0771-53 53 00

ONE Nordic: 020-636 000

OneCo: 0771-25 03 05 

Nej det kommer den inte göra.

Om du idag har utrustning kopplad till elmätarens laststyrning, till exempel varmvattenberedaren, så kommer den inte längre kunna användas då den tekniken inte stöds av den nya elmätaren.

Vad innebär det för mig som kund?

Våra montörer kommer i samband med mätarbytet lämna laststyrning i slutet läge (låglastläge, vilket oftast betyder på), om inte annat önskas. Det är viktigt att du efter elmätarbytet själv kontrollerar att din utrustning fungerar. Om du fortsatt vill ha laststyrning behöver du köpa ett så kallat kopplingsur, som finns hos detaljhandelsföretag inom elteknik, för att kunna styra din utrustning. Beroende på hur din anläggning är utformad kan det krävas att installationen av ett kopplingsur utförs av behörig elektriker.

När elmätarbytet skett kommer vi på Ellevio inte att ändra ditt abonnemang, om du har abonnemangsformen Tid kan fakturan därför bli högre än tidigare i och med att utrustningens strömtillförsel inte längre anpassas till abonnemanget. Om du önskar ändra ditt abonnemang ber vi dig att kontakta vår kundservice.

Om du har några frågor gällande ditt mätarbyte så kan du kontakta vår samarbetspartner ONE Nordic.

Du når dem på telefonnummer 020-636 000 eller e-postadress elmatarbyte@ellevio.se

Deras öppettider är helgfria vardagar klockan 08 till 17.

Text uppdaterad: 17 december 2021

Hjälpte den här sidan dig?