Jag vill ha timmätning, hur gör jag?

Uppdaterad:

 

Har du en Sagemcom eller Kaifa mätare så ser du din elanvändning per timme. Mätarna har ett lokalt kundgränssnitt och via det kan du få information från mätaren om din elanvändning eller elproduktion varje sekund. För att få ut informationen krävs en tredjepartslösning, en extern hårdvara som kopplas in i mätarens gränssnitt. Ellevio tillhandahåller ingen hårdvara eller programvara för detta ändamål, utan det köps på marknaden. 

Har du en äldre mätare kan du kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 eller via vårt kontaktformulär och meddela att du vill ha timmätning. Vi kontrollerar om din elmätare kan hantera timmätning. Tänk på att när du kontaktar oss behöver du uppge ditt anläggnings-id, kundnummer eller personnummer. 

  • Om elmätaren kan hantera timmätning kommer aktiveringen göras inom några veckor.
  • Om elmätaren inte kan hantera timmätning kommer en tekniker skickas ut för att byta mätaren innan aktiveringen kan göras. Det innebär att det tar ytterligare någon vecka innan aktivering kan göras. 
  • När aktiveringen är klar kommer din elanvändning per timme att visas på Mina Sidor eller Energikonto om du är företag samt i Ellevios app för Android eller IOS.
  • Elanvändningen visas vanligtvis efter lunch dagen efter det dygn som senast är avläst. 

Vi ber dig observera att om du har utrustning kopplad till Ellevios äldre mätare (t.ex en varmvattenberedare eller en värmepump) för att styra effektuttag för utrustningen kommer den funktionen inte längre att fungera vid mätarbyte för timmätning. Om du har utrustning som inte har integrerad laststyrning kan ett kopplingsur monteras. 

Det kostar inget att byta till timmätning. 

Hittar ni inte vad ni söker?

Kontakta oss här

Hjälpte den här sidan dig?