Här kan du läsa om fakturan och olika sätt att betala.
Om du vill veta något om faktura eller betalning som inte står här
kan du ringa till oss på Ellevio.
Vi har telefonnummer 0771-53 53 00.
Du kan ringa på vardagar mellan klockan 8 och 17.
Faktura är ett annat ord för räkning.
Med fakturan betalar du din elnätsavgift.
Fakturan kommer hem till dig i brevlådan.
Eller på internet,
om du väljer att betala med e-faktura.
Du kan välja hur ofta du får fakturan.
Du kan till exempel välja
att få fakturan varje månad eller var tredje månad.
I vår förklaring av fakturan (länk)
kan du se vad de olika siffrorna betyder.
E-faktura betyder att du får
en elektronisk faktura via din internetbank.
Alla uppgifter är redan ifyllda.
Det står hur mycket el du har använt
och hur mycket du ska betala.
Det enda du behöver göra
är att godkänna e-fakturan.
Då betalas fakturan på förfallodagen,
det vill säga den dag det står att Ellevio vill ha pengarna.
Du anmäler att du vill ha e-faktura hos din internetbank.
I anmälan skriver du ditt fakturanummer.
Fakturanumret står högst upp till höger på din pappersfaktura.
Om du vill sluta betala med e-faktura
så kontaktar du också din internetbank.
Autogiro betyder att pengarna dras automatiskt från kontot
på rätt dag.
Du behöver inte godkänna fakturan,
utan bara se till att ha pengar på kontot.
Autogiro passar bra för fasta kostnader,
som hyran och elnätsfakturan.
För att betala fakturan med autogiro
går du in på din internetbank
och anmäler dig för autogiro där.
Du kan också ladda ner autogiroansökan (länk)
och skriva ut, fylla i och skicka till:
FRISVAR
Energikundservice Sverige AB
20659888
110 27 Stockholm
Du som är kund hos Ellevio
får din faktura från Energikundservice Sverige AB.
Energikundservice Sverige AB är ett företag
som hjälper oss på Ellevio med våra fakturor.
Du är kund hos två företag.
Ett elnätsföretag (till exempel Ellevio)
och ett elhandelsföretag.
Om du är kund hos oss och elhandelskund hos Fortum
så får du en gemensam faktura,
eftersom både vi och Fortum tar hjälp av
företaget Energikundservice Sverige AB för fakturering.
Om du är kund hos ett annat elhandelsföretag
så får du två fakturor.