Håll dig uppdaterad vid strömavbrott
Strömavbrott kan vara både planerade eller hända plötsligt. Oavsett vilket så vet vi att du som kund vill ha information snabbt. Du kan få information vid strömavbrott genom sms eller e-post. Följ ditt strömavbrott med uppdateringar, prognos och vad det beror på.
Så här anmäler du dig
- Logga in på Mina sidor, klicka här
- Anmäl om du önskar få avbrottsinformation via sms och/eller mejl.
- Driftsystemet känner av om ett fel har inträffat och skickar ut information till de kunder som påverkas.
- Om felet finns i lågspänningsnätet, alltså elnätet närmast ditt hus, behöver vi få in en felanmälan för att det ska registreras. I samband med det får du och andra kunder som påverkas information om strömavbrottet från oss.
Har du fått meddelande om att avbrottet är fixat men saknar fortfarande ström? Då kan det skett ett fel som vi inte fått felanmälan om ännu. Kontakta oss gärna på telefonnummer 020-44 11 00 så att vi kan åtgärda det.
- Logga in på Mina sidor (högst upp till höger, grön knapp)
- Du hittar en översikt över de anläggningar du anmält till oss. Ta bort de uppgifter du inte vill längre ska få sms eller e-post.
Du vet väl om....
...att vi också har en avbrottskarta där du kan se både oplanerade och planerade strömavbrott?
Vanliga frågor och svar
Om du har ett pågående strömavbrott kan du kontrollera om det redan är felanmält, det ser du på vår avbrottskarta.
Om strömavbrottet inte redan är anmält kan du göra detta via avbrottskartan genom att klicka på den blå knappen "Anmäl strömavbrott" under "Syns inte ditt avbrott i kartan?" eller genom att ringa till Felanmälan på telefon 020-44 11 00, de har öppet dygnet runt. För att göra en felanmälan via webben krävs tillgång till BankID.
Om du vill få sms eller e-postmeddelande vid pågående strömavbrott kan du anmäla dig till vår strömavbrottsinformation.
Läs gärna även våra råd vid strömavbrott.
Du kan anmäla dig genom att skicka ett sms med "Start (kundnummer) (anläggnings-id) till 71400, till exempel "Start 1234567 735999111222333444".
Du kan också logga in på Mina sidor eller Energikonto och fylla i anmälan där.
Om du vill få strömavbrottsinformation på flera anläggningar gör du en registrering på varje anläggnings-id.
När vi har registrerat ett fel på elnätet i vårt driftsystem, eller när vi har fått in en felanmälan, skickas ett sms till dig.
Du bestämmer själv vilka telefonnummer som du vill lägga upp som prenumeranter på dina/era anläggningar. Det finns inte några begränsningar gällande hur många som kan få information om strömavbrott för samma anläggning.
Du kan anmäla dig till strömavbrottsinformation via e-post genom att fylla i anmälan på Mina sidor eller Energikonto, du kan även skicka ett mejl till stromavbrott@ellevio.se och ange kundnummer och anläggnings-id samt den e-postadress du vill ha strömavbrottsinformationen skickad till.
Text uppdaterad: 26 november 2021