Faktura & andra betalsätt

Hur betalar jag min faktura på bästa sätt? Vi erbjuder flera alternativ för hur du kan ta emot och betala din faktura.

Vill du hitta kopior på dina fakturor eller se om du betalat? Logga in på Mina sidor eller i Ellevios app.

E-faktura

Om du väljer e-faktura skickar vi den direkt till din internetbank. Det är ett säkert, miljövänligt och enkelt alternativ.

Det enda du behöver göra är att godkänna fakturan för betalning hos din internetbank. Alla betalningsuppgifter är förifyllda. De flesta banker erbjuder möjlighet att välja automatisk betalning av e-fakturan på förfallodagen. Vill du avsluta e-faktura så kontaktar du din internetbank. Uppsägningstiden för tjänsten är 30 dagar.

E-postfaktura

Vill du betala med e-postfaktura skickar vi denna till dig bifogad som pdf-fil i ett mejl till den e-postadress du anmält.

Kivra

Har du anslutit dig till Kivra för att ta emot post digitalt så kommer din Ellevio-faktura dit automatiskt. Vill du inte ha din faktura till Kivra kan du ändra detta antingen på Kivras hemsida eller i deras app.

Pappersfaktura

Vill du inte ha din faktura digitalt så kommer du att få en pappersfaktura i din brevlåda.

Autogiro

Med autogiro betalar du din faktura automatiskt på förfallodagen. Autogiro kan kombineras med alla fakturasätt ovan. Har du autogiro så är fakturan en avisering att en dragning kommer ske från ditt konto.

Det snabbaste, enklaste och säkraste sättet att teckna autogiro är att göra det direkt via din internetbank. För att spara på miljön rekommenderar vi att du väljer att få din faktura via e-post istället för på papper.

Gör så här:

  1. Logga in på din internetbank och sök efter Autogiro under Betala, Tjänster eller motsvarande.
  2. Välj Lägg till företag, Teckna nytt autogiro eller motsvarande.
  3. Ange mottagare Ellevio AB (publ) alternativt bankgiro 5552–2635.
    Du behöver därefter fylla i tre fält:
    1. Det bankkonto du vill att pengarna ska dras ifrån.
    2. Ditt kundnummer (här kan rubriken vara Kundnummer, Betalnummer eller liknande). Kundnumret hittar du enklast på din faktura eller på Mina sidor.
    3. Din e-postadress, för att få din faktura till din e-postadress i stället för i brevlådan.
  4. Markera att du godkänner villkoren och klicka Godkänn/Utför eller liknande.

Du kan också ladda ner autogiroansökan och skicka kostnadsfritt till oss.
Application for Direct Debit (english)

Att tänka på:

  • Det skickas ingen separat bekräftelse om att autogiro startat. Om det på din nästa faktura står "Att betala, dras via autogiro den (datum)", så är autogiro aktiverat.
  • Har du fått din faktura som tidigare, till exempel via posten, och den innehåller ett inbetalningskort betyder det att din autogiroansökan inte har registrerats ännu. Betala fakturan som vanligt och till nästa betalningstillfälle bör ditt autogiro vara aktivt.

Vanliga frågor och svar

Nej du betalar inte dubbelt.

Den rörliga elnätsavgiften, som beräknas i öre, är en transportkostnad för elen och avgiften debiterar dig för den mängd el i kilowattimmar (kWh) som överförs till dig genom Ellevios ledningar. I den rörliga elnätsavgiften ingår även energiskatt, all elanvändning beskattas med denna statliga skatt.

Den rörliga avgiften hos ditt elhandelsföretag är ett rörligt pris för elen du faktiskt använder och som du köper av dem.

Privatpersoner loggar enklast in på Mina sidor för att se om din faktura är betald. Företagskunder loggar enklast in på Energikonto för att se om er faktura är betald.

Efter att betalningen är gjord kan det ta ett par dagar innan vi ser att vi fått in betalningen och betalstatusen för fakturan ändras.

Om vi inte får in betalningen skickas en påminnelse ut, det sker cirka en vecka efter fakturans förfallodatum.

Det kan vara svårt att förstå alla delar på en faktura, vi har därför skapat en guide för att tyda och förklara din faktura du får från oss på Ellevio. Du hittar vår fakturaförklaring här.

Information från: Ellevio AB, 

sidan uppdaterad 6 december 2021

Hjälpte den här sidan dig?