Vill du överlåta avtalet till någon annan?
Om någon annan ska ta över ditt elnätsavtal, till exempel din sambo eller ett barn, går det snabbt att ordna digitalt via vår onlinetjänst. Den person som ska ta över avtalet tecknar bara ett nytt avtal – då sägs det gamla upp automatiskt. Du slipper ringa, fylla i papper eller riskera dubbla avtal.
När du vill överlåta elnätsavtalet
Du behöver teckna ett nytt avtal om någon annan ska stå som kund på samma adress, till exempel:
- Du och din sambo flyttar ihop och du vill att avtalet ska stå i din sambos namn.
- En familjemedlem tar över bostaden.
- Ett dödsbo ska avslutas och någon annan ska ta över bostaden.
Så här gör du steg för steg
- Den som ska stå på avtalet går till vår onlinetjänst.
- Logga in med Bank‑ID.
- Kontrollera att kontakt‑ och adressuppgifter stämmer.
- Välj Teckna nytt elnätsavtal.
- Fyll i adress och startdatum.
- Välj fakturametod; E‑faktura, e‑post eller Kivra.
- Bekräfta och skicka in.
Nu är allt klart! Eftersom det gamla avtalet sägs upp automatiskt behöver personen som står på avtalet idag inte göra någonting.
Vanliga frågor och svar
-
Den som bor kvar i bostaden behöver teckna ett nytt elnätsavtal på adressen om hen inte redan står på det befintliga avtalet. Elnätsavtalet tecknas enklast via vår digitala tjänst, på denna sida hittar du all information du behöver för att teckna avtal.
I samband med att ett nytt elnätsavtal tecknas sägs det tidigare elnätsavtalet upp automatiskt.
-
Om du inte säger upp ditt elnätsavtal och ingen ny kund tecknar elnätsavtal på adressen, är du fortfarande betalningsansvarig och kommer att få fakturor från oss. Det är därför viktigt att du anmäler att du flyttar ut.
Som privatkund har du fem dagars uppsägningstid från den dagen vi tar emot din anmälan. Säg upp ditt elnätsavtal
Företagskunder ringer till vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 för att säga upp elnätsavtalet. Uppsägningstiden för företag kan variera.
-
Om en anhörig ska bo kvar i bostaden, exempelvis den avlidnes maka eller make, behöver elnätsavtalet som den avlidne har haft sägas upp och ett nytt elnätsavtal tecknas.
Ett nytt elnätsavtal kan tecknas vid valfri tidpunkt men senast i samband med att dödsboet skiftas eller avslutas.
Kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig att teckna ett nytt avtal och avsluta det tidigare avtalet.
-
Ja det går att ändra, ta kontakt med vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi dig att ändra datum för din flyttanmälan.
Information från Ellevio AB,
sidan uppdaterad 19 december 2025