Teckna eller avsluta elnätsavtal vid företagsflytt
När ett företag flyttar behöver elnätsavtalet hanteras i tid – oavsett om ni ska teckna nytt avtal eller säga upp ett befintligt abonnemang. För att undvika avbrott i elen och säkerställa korrekt fakturering är det viktigt att flytten registreras innan ni byter lokal.
Nytt elnätsavtal vid företagsflytt
Elnätsavtalet är knutet till den specifika anläggningen, inte till företaget i sig. Det innebär att ett nytt elnätsavtal behöver tecknas för den nya lokalen, samtidigt som avtalet för den tidigare adressen avslutas.
Företaget behöver göra en anmälan till oss när ni:
- flyttar er verksamhet till en ny lokal
- avslutar ett befintligt elavtal
- tar över ett elabonnemang i en fastighet ni flyttar in i
- gör större förändringar i verksamheten som påverkar anläggningen
Uppsägningstid
- 5 dagars uppsägning för anläggningar med säkringsstorlek upp till 160 A
- 30 dagars uppsägning för anläggningar med säkringsstorlek över 160 A
Så anmäler ni er flytt
Kontakta kundservice via telefon 0771-53 53 00, helgfria vardagar kl. 8–17, så ordnar vi hela processen. Vi hjälper er att registrera flytten, teckna nytt elnätsavtal och säga upp befintligt avtal.
Tips inför att ni ringer oss
För att vi ska kunna hantera flytten så snabbt och korrekt som möjligt är det bra att ha:
- organisationsnummer
- adress ni flyttar från och till
- önskat start- eller slutdatum
- kontaktuppgifter till ansvarig person
Vanliga frågor och svar
-
Om du inte säger upp ditt elnätsavtal och ingen ny kund tecknar elnätsavtal på adressen, är du fortfarande betalningsansvarig och kommer att få fakturor från oss. Det är därför viktigt att du anmäler att du flyttar ut.
Som privatkund har du fem dagars uppsägningstid från den dagen vi tar emot din anmälan. Säg upp ditt elnätsavtal
Företagskunder ringer till vår kundservice på telefon 0771-53 53 00 för att säga upp elnätsavtalet. Uppsägningstiden för företag kan variera.
-
Enskilda firmor med svenskt personnummer kan få e-faktura. För företag med organisationsnummer kan vi inte erbjuda e-faktura.
Om ni är företagskund och önskar ändra fakturasätt ber vi er kontakta vår kundservice via vårt kontaktformulär eller via telefon 0771-53 53 00 så hjälper vi er. Läs mer om fakturasätt
-
Som privatkund är det enklast att teckna autogiro via Mina sidor. Du registrerar dig för autogiro på sidan Fakturor på Mina sidor. Tänk på att det måste vara samma person som står på elnätsavtalet som är ägare till bankkontot för att registreringen via Mina sidor ska fungera.
Du kan även anmäla autogiro via din internetbank. Ange Ellevio AB som mottagare, alternativt bankgiro 5552-2635. När du är inloggad på din bank kan det stå att du ska ange betalarnummer, det är ditt kundnummer hos oss på Ellevio. Det hittar du på din faktura eller på Mina sidor. Om du inte har tillgång till internetbank, eller om någon annan än den som står på avtalet ska stå för autogirot, behöver du kontakta vår kundservice på telefon 0771-53 53 00.
Företagskunder behöver ansöka om autogiro genom att kontakta vår kundservice via telefon 0771-53 53 00 eller fylla i en autogiroansökan och skicka in till oss för registrering.
-
Priset du betalar hos oss är beroende på vilket abonnemang och vilken huvudsäkring du har. Om du är privatkund hittar du våra prislistor på denna sida. Om ni är företagskund hittar ni våra prislistor på denna sida.
Din totala kostnad för el består av tre delar:
- Elnätsavgift
- Statlig energiskatt
- Elhandelsavgift
Vi har inte några rabatter eller specialpriser utan alla kunder betalar samma pris för samma sorts abonnemang.
Information från Ellevio AB,
sidan uppdaterad 19 december 2025